۱۹.۶.۹۲

حمله به سوریه به ابتکار روسیه لغو میشود.


پایان نمایشنامه حمله به سوریه و یا سر کار گذاشتن منطقه که به وسیله غربی‌ها کارگردانی میشود با پیشنهاد روسیه ختم به خیر شد. سوریه که از مدت‌ها پیش دست به ساخت تأسیسات تولید سلاح شیمیایی زده و در این بخش پیشرفت‌های بسیاری کرده، و موجبات نگرانی‌ غربی‌ها و اسرائیل را فراهم کرده بود، و از طرفی‌ هم امکان برچیدن این تأسیسات به کمک قوه قهریه و یا حمله به این تأسیسات وجود نداشت ( به دلیل خطر انتشار مواد شیمیای خطرناک در منطقه)، با سناریو تهدید حمله غرب به این کشور، به طور خودکار و به وسیله خود بشار اسد برچیده میشود، و به این ترتیب بدون دردسر و تنها با یک تهدید، سوریه خوشبختانه به این بخش یعنی‌ تولید سلاح‌های کشتار دست جمعی خاتمه خواهد داد. 

به گزارش صدای روسیه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت که او به سوریه حمله نخواهد کرد اگر دمشق پیشنهاد روسیه برای واگذاری سلاح های شیمیایی سوریه تحت کنترل جامعه بین المللی را بپذیرد . او ابتکار جدید روسیه در مورد سوریه را "یک پیشرفت بزرگ" را خواند اما هشدار داد که نمی خواهد که این پیشنهاد یک تلاش دیگر برای دور زدن از حل مسئله شود.

او در مصاحبه ای با کانال سی ان ان گفت که ایالات متحده با روسیه کار خواهد کرد تا انعقاد توافق نامه " عملی و امکانپذیر باشد." پیش از این، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با همتای سوری خود، ولید معلم، در مسکو ملاقات کرد و دمشق را به واگذاری سلاح های شیمیایی سوریه تحت کنترل بین المللی به منظور نابودی بعدی آن دعوت کرد . معلم از اقدام روسیه استقبال کرد با وجود آن که هنوز هم معلوم نیست که آیا بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه این پیشنهاد را بپذیرد یا نه.

روز دوشنبه چند ساعت قبل از بیانیه لاوروف، وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری، در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن گفت که ایالات متحده می تواند دستور حمله به سوریه را لغو کند اگر اسد در طول یک هفته سلاح های شیمیایی را تحت کنترل بین المللی را قرار دهد!!!

 کری همچنین ابراز شک و تردید کرد که رئیس جمهور سوریه به این اقدام دست یابد. در همین حال هری رید، رهبر اکثریت نمایندگان سنای ایالات متحده گفت که رایگیری برای قطعنامه در مورده سوریه برنامه ریزی شده ای برای روز چهار شنبه می تواند موکول شود.

هیچ نظری موجود نیست: