۱۲.۱.۹۲

بعد از قبرس نوبت کدام کشور است؟


بخش اول درام قبرس پایان یافت . نتایج مقدماتی آن از این قرار است : یک منطقه اف شور بروی نقشه کم شده، در حوزه اروپا یک کانون متناوب بحران در حال ادامه پدیدار گردیده و به حیثیت سیستم بانکی اتحادیه اروپا ضربه وارد آمد . مقامات اروپا سابقه ناگواری بوجود آوردند : آنها اصرار ورزیدند که برای حل مسایل دولت سپرده‌های بانکی مشتریان خصوصی مصادره شوند . الان محققان پیشبینی می‌کنند که پول‌ها نه فقط از قبرس بلک از همه دیگر اقتصاد‌های مساله دار اروپا فرار کنند چون معلوم نیست که پس از قبرس نوبت کی خواهد بود.


نیکوزیا در عوض وام ده میلیارد یورو‌ای اتحادیه اروپا موافقت کرد ساختار « بانک قبرس » - بزرگترین بانک آن کشور را تغییر داده و « لایکی » - دومین بانک آن جزیره را در‌واقع ورشکست کند . در نتیجه مشتریان این بانک‌ها از ۳۵ تا ۸۰ درصد موجودی خود را از دست خواهند داد.

هنگامی که نیکوزیا در حال تعیین شکل مشخص مصادره پول‌ها از مشتریان بانکی بود ، بانک‌ها برای مدت دو هفته تعطیل شدند و دولت سعی کرد از فرار پول‌ها از جزیره جلوگیری کند . لیکن به گزارش رسانه‌ها در حین تعطیلات صدها میلیون یورو از طریق شعب انگلیسی و روسی از قبرس بیرون برده شدند.

به گفته « سرگئی افونتسف » کارمند ارشد انستیتوی مطالعه اقتصاد جهانی و مناسبات بین‌المللی روسیه اقدام‌های قبرس مثل اعمال مین ساعت شمار است،وی افزود:

"تا دوره اخیر اصل تزلزل ناپذیری در نگه داری امن سپرده‌های بانکی رعایت می شد . سال گذشته وقتی در یونان روحیات سراسیمگی بود مردم با وجود این پول‌های خود را از بانک‌ها بر نمی داشتند زیرا همه می‌دانستند که سپرده‌ها بصورت مطمئن در بانک نگه داری می‌شوند و کسی آن‌ها را مصادره نخواهد کرد . به این خاطر یونان ایستادگی کرد . الان این پیشنهاد مطرح شد که سپرده‌ها مصادره شوند که سابقه نداشته است . آیا مشتریان کشور‌های در حال بحران در این صورت پول‌های خود را در بانک نگه خواهند داشت، هنگامی که می‌دانند که صورت حساب‌های‌شان را می‌توانند بلوکه کنند؟"

مسلماً سیستم بانکی قبرس به موجودیت خود پایان نخواهد داد اما به احتمال قوی نقش خود را بعنوان یکی از بخش‌های عمده اقتصاد از دست خواهد داد . بعید است که این امر به نفع این کشور جزیره‌ای باشد.

از این گذشته کارمندان اروپایی مرتکب اشتباه جدی تاکتیکی شدند . اگر نیکوزیا این تصمیم ناگوار را بطور مستقل پذیرفت برای بروکسل لازم نبود ثابت کند که مورد قبرس استثنایی است و چیز شبیه آن به دیگر بانک‌های اروپایی تهدید نمی کند . مقامات اتحادیه اروپا با مطرح کردن و اصرار ورزیدن بر مصادره بخشی از سپرده‌ها سرمایه گذاران را در مورد اطمینانبخشی سیستم بانکی اروپا را به شک انداحتند . همه شاهد بودند که تحت فشار بروکسل پول‌های سرمایه گذاران خصوصی ممکن است مصادره شون . حالا هر طوری شده پول از قبرس و دیگر مناطق مساله دار حوزه اروپا خارج خواهد شد .« ایگور نیکولایف » کارشناس سرویس حسابداری روسیه توضیح می‌دهد این جریان چه جطری در بر دارد.

برداشت پول از اقتصادهای مساله دار – تعمیق بحران در اروپا است . حال آلمان هم بدتر می شود . حالا سیر بحران بهمن مانند نبوده و شدت به خود خواهدگرفت . اسپانیا از این نظر کشور شماره یک و دارای ریسک است از لحاظ اقتصاد و بخش بانکی . و همه پول‌های آن کشور هنوز از بخش بانکی بیرون برده نشدند.

حالا مشتریان بانکی کشور‌های مساله دار از خود می‌پرسند، بعد از قبرس نوبت کدام کشور است؟


منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: