۲۷.۱.۹۲

گزارش‌هایی از فاجعه زمین لرزه بلوچستان


حداقل چهل تن‌ بر اثر زمین لرزه‌ای که روز سه شنبه در جنوب –شرق ایران رخ داد جان خود را از دست دادند. رسانه‌های گروهی دولتی ایران این خبر را گزارش دادند. بیش از ۱۲۰۰ خانه ویران شده است. همانطور که گزارش شد این زمین لرزه در سیستان و بلوچستان در ۸۱ کیلومتری شمال شهر سراوان رخ داد.


رسانه‌های گروهی ایران گزارش دادند که در نتیجه این زمین لرزه، در بخش اعظم مناطق این شهر‌ها سیستم برق و ارتباطات از کار افتاد. امدادگران به محل حادثه اعزام شدند. تکان‌های این زمین لرزه همچنین در کشورهای همسایه از جمله در دهلی نو، پایتخت هند و کشورهای خلیج فارس محسوس بود. بنا به اطلاعات منابع ایرانی، تعداد قربانیان این زمین لرزه می تواند به چند صد تن‌ برسد.
زمین لرزه شدیدی نزدیک به ۸ درجه ریشتر در ایران در نزدیکی مرز با پاکستان رخ داد. این زمین لرزه در ساعت ده و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ در عمق ۳۷ میلی ( حدود ۹۰ کیلومتری) به وقوع پیوست. سرویس زمین شناسی آمریکا، این خبر را گزارش داد. تکان‌های زیر زمینی در کشورهای همسایه نیز محسوس بود. از جمله ساکنان دهلی نو در هند نیز این تکان‌ها را حس کردند. اخبار مربوط به سطح ویرانی‌ها و تعداد قربانیان هنوز دریافت نشده است.

تکان‌های شدید زیر زمینی در روز سه شنبه در نواحی مختلف پاکستان پس از زمین لرزه شدید به قدرت بیش از ۷ درجه ریشتر در ایران محسوس بود. این تکان‌ها در نواحی مختلف پاکستان واقع در شمال اسلام آباد و جنوب کراچی در لاهور در نزدیکی مرز هند و در « کوتا» مرکز بلوچستان هممرز با ایران محسوس بود. در باره قربانیان و ویرانی‌ها خبری دریافت نشده است.

زمین لرزه شدیدی به قدرت هفت و نیم درجه ریشتر روز سه شنبه در جنوب - شرق ایران به وقوع پیوست. قبل از آن سرویس زمین شناسی آمریکا اطلاع داد که این زمین لرزه در ساعت ده و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ در عمق ۳۷ میلی در ۸۱ کیلومتری شمال شهر سراوان در سیستان و بلوچستان ایران در مرز با پاکستان به وقوع پیوست. رسانه‌های خبری ایران در باره قربانیان این زلزله فعلاً اخباری گزارش نکردند.

رویتر گزارش داد که بر طبق اطلاعات منابع ایرانی، تعداد قربانیان می تواند چند صد تن‌ باشند. همزمان، متخصصان روسیه در نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کردند که نیروگاه بر اثر زمین لرزه آسیبی ندیده است.

 در تهران تکان‌های زیر زمینی محسوس نبودند. لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران این خبر را به اطلاع آژانس خبری « ریانووستی» رساند. ساکنان عربستان سعودی و کویت، امارات متحده عربی و هند نیز تکان‌های زیر زمینی را حس کردند.

زمین لرزه شدید به قدرت بیش از ۷ درجه ریشتر در سیستان و بلوچستان در جنوب – شرق ایران رخ داد. بنا به اطلاعات شبکه تلویزیونی « پرس – تی . وی» در نتیجه زمین لرزه حداقل ۴۰ تن‌ کشته شدند.

هفته گذشته، ۹ ماه آوریل در جنوب ایران زمین لرزه‌ای به قدرت شش و سه دهم ریشتر در جنوب شهر بوشهر رخ داد. حداقل ۳۷ تن‌ جان خود را از دست دادند. نیروگاه بوشهر بر طبق اطلاعات مقامات محلی آسیبی ندید.

زمین لرزه شدیدی که امروز در جنوب – شرق ایران به وقوع پیوست در کشورهای همسایه، از جمله در هند، پاکستان و کشورهای خلیج فارس محسوس بود. در ایران، کارهای رفع پیامدهای زلزله جریان دارد.

بنا به گزارش رسانه‌های خبری ایران، برق و ارتباط تلفنی و سایر ارتباطات در سیستان و بلوچستان قطع و هنوز برقرار نشده اند. بنا به اخبار گزارش شده در اراضی ایران حداقل ۴۰ تن‌ کشته و ۲۰ تن‌ قربانی این بلای طبیعی در اراضی پاکستان شدند. صدها تن‌ زخمی و بیش از هزار خانه ویران شده است.

مهم آن است که در لحظه کنونی قربانیان زیادی بر جا نمانده است. بهرام عکاشه رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و « پدر علم زلزله شناسی ایران» در مصاحبه با ایوان زاخاروف خبرنگار صدای روسیه در اینباره اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، زمین لرزه که ساعت ۱۵:۱۴ در عمق ۹۵ کیلومتری زمین به وقوع پیوست تقریبا اکثر نقاط جنوب شرق کشور را نیز تکان داد.

گفتنی است شهرستان سراوان در ۳۰۰ کیلومتری زاهدان و ۴۰۰ کیلومتری نهبندان و ۸۶ کیلومتری خاش، در مرز بین ایران و پاکستان قرار دارد.

گفتنی است براثر زمین لرزه سراوان، استانهای فارس، کرمان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز لرزیدند.

دکتر مهدی زارع رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:این زمین لرزه در ۸۶ کیلومتری جنوب شرق شهر خاش و ۵۵ کیلومتری شمال شرق سراوان، پس از ۱۶ سال اتفاق افتاده و تابیش از یک سال ممکن است پس لرزه‌های به بزرگی ۶ ریشتر داشته باشد.




هیچ نظری موجود نیست: