۱۲.۱.۹۲

نیروهای ژاندارم ترکیه از مناطق مرزی کردستان عقب نشینی کردند



گزارشها حاکی است که واحدهای نیروی ژاندارمری ترکیه (ژاندارم) از پایگاههای خود واقع در مناطق مرزی شرق و جنوب شرق این کشور (شمال کردستان) عقب نشینی کرده اند. عقب نشینی این نیروها در روزهای گذشته و بدون سروصدا انجام شده است.


به گزارش شبکه تلویزیونی "ان تی وی" ترکیه، نیروهای وابسته به فرماندهی کل ژاندرمری، پایگاههای خود در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور را تخلیه کرده و واحدهای نیروی زمینی ارتش جای آنها را گرفته اند. نیروهای ژاندارم در گذشته وظیفه اصلی حفظ امنیت مرزها و مقابله با نیروهای مسلح پ ک ک را عهده دار بوده اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش مشابهی در همین زمینه منتشر کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، یک کمیته ویژه نظامی در شهر آمِد/ دیاربکر به منظور نظارت بر نحوه خروج این نیروها و تامین امنیت آنها در حین عقب نشینی تشکیل شده است. بنا به این گزارش بیشتر پرسنل نظامی این نیروها به وسیله بالگرد جا به جا شده اند.

در ترکیه، از نیروی ژاندارم به عنوان نیروی چهارم ارتش، در کنار نیروهای دریایی، زمینی و هوایی محسوب می شود که وظیفه حفظ امنیت در مناطق خارج از حیطه کنترل پلیس در بیرون شهرها و مناطق مرزی را به عهده دارد.

در طول این سالها مسئولیت اصلی مقابله با حزب کارگران کردستان، پ ک ک، در شمال کردستان به عهده نیروی ژاندارم ارتش بوده و در همین راستا کنترل بیشتر پایگاههای مرزی و نیز مبادی ورودی و خروجی شهرهای این مناطق را به عهده داشته است.

همچنین از اطلاعات ژاندرمری موسوم به "ژیتَم"، که در ترکیه به عنوان مخوفترین بخش نظامی و امنیتی ارتش شناخته شده است، به عنوان متهم اصلی قتلهای "فاعل مجهول" در خلال دهه ۱۹۹۰ نام برده می شود.

در آن سالها بنا به برخی گزارشها حدود هفده هزار فعال سیاسی، مطبوعاتی، حقوق بشری و سرمایه دار کرد توسط افراد ناشناس کشته و مفقود شدند که هنوز هم از سرنوشت و یا محل دفن بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.


هرچند هنوز رسما دلیل عقب نشینی این نیروها و استقرار نیروی زمینی ارتش به جای آنها اعلام نشده است


منبع: nnsroj

هیچ نظری موجود نیست: