۱۷.۱۱.۹۱

اولین نتیجه افشای برادران لاریجانی: بازداشت قاضی مرتضوی


سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران که به خاطر نقشش در تعطیلی «فله‌ای» مطبوعات، قتل زهرا مرتضوی و «جنایت کهریزک»، به یکی از «چهره‌های ماندگار» نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است، در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه به وقت تهران، بازداشت شد. هنوز از دلایل بازداشت رئیس صندوق تامین اجتماعی اطلاعی در دست نیست، اما ظاهرا قوه قضاییه «پاشنه آشیل» مرتضوی را پیدا کرده است.


سعید مرتضوی دستگیر شد. این خبر شاید یکی از غیرقابل باورترین تیترهای رسانه‌های دست راستی در ایران بوده باشد. دادستان سابق تهران که به خاطر نقشش در پرونده‌های مختلف از اواسط دهه هفتاد تبدیل به معروف‌ترین قاضی دستگاه قضایی شده بود، اینک مجبور است شب را در زندان اوین به صبح برساند.

خبرگزاری‌ فارس که به اطلاعات سپاه نزدیک است، پس از بازداشت مرتضوی، گزارش داد که دادستانی تهران، هنوز درباره علت بازداشت مرتضوی اظهار نظری نکرده است.

ایسنا نیز گزارش داد که مرتضوی عصر دیروز احضار شده بود و پس از چند ساعت یعنی در دقایق آغازین بامداد سه شنبه خبر بازداشت وی رسما اعلام شد.

اما سعید مرتضوی که هیچ‌گاه به خاطر دخالت‌هایش در موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی دستگاه قضایی دچار فشار نشده بود، این‌بار، درست پس از طرح شکایت فاضل لاریجانی، برادر رئیس قوه قضاییه در رسانه‌ها بازداشت شده است. فاضل لاریجانی گفته بود که به خاطر نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از مرتضوی و احمدی‌نژاد شکایت، و موضوع را با کمک دو وکیل تا حصول نتیجه از مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

انتشار بخشی از فیلم ضبط شده گفتگوی مرتضوی با فاضل لاریجانی، شاید یکی از کم‌نظیرترین درگیری‌های میان روسای قوا در تاریخ جمهوری اسلامی باشد.

اما خبرگزاری فارس نوشت که سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به همراه تعدادی از همکارانش از کار معلق شده بود و پرونده مفتوحی داشت که احتمال می‌رود علت بازداشت وی به همین دلیل باشد.

اگر بازداشت مرتضوی به بهانه پرونده «کهریزک» باشد، با روشی با او برخورد شده که خودش با فعالان سیاسی و رسانه‌ای با بهانه‌های غیر مربوط به دلیل بازداشت برخورد می‌کرد. قاضی دادگاه شعبه ۱۴۱۰ مجتمع قضایی کارمندان دولت در سال ۱۳۷۹، ده‌ها روزنامه و هفته‌نامه را با استناد به قانون مربوط به کنترل اوباش توقیف کرد.

مرتضوی که قرار بود در سال ۱۳۸۱ برای ادامه تحصیل به کانادا و احتمالا دانشگاهی در مونترآل برود، با اعتراض گروهی از ایرانیان ساکن کانادا روبرو شد و از سفر بازماند، اما سال بعدش وقتی به دادستانی تهران ارتقا مقام یافت، عامل قتل یک عکاس خبرنگار ایرانی کانادایی مقیم مونترآل شد که برای عکاسی خبری به تهران سفر کرده بود. نام قاضی مرتضوی به عنوان یکی از بدنام‌ترین مقام‌های قضایی ایران در تابستان ۱۳۸۲ جهانی شد و وقتی سال‌ها بعد در افتتاحیه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو شرکت کرده بود، نخست وزیر کانادا اعلامیه‌ای منتشر کرد و خواستار برخورد با سعید مرتضوی به عنوان فردی تحت تعقیب پلیس شد و دادستان وقت تهران مجبور شد با سرعت به تهران بازگردد.

مرتضوی در سالیان مدیریتش بر دادستانی، مجری خواسته‌های بخش‌های تندروی امنیتی بود و بسیاری از وبلاگ‌نویسان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و دانشجویی را به زندان انداخت و با فشارها و تهدیدهای خود، برای خانواده‌های این افراد مشکلات زیادی ایجاد کرد.

گفته می‌شود به دلیل رابطه خوب مرتضوی با بیت رهبری، برخورد با دادستان تهران به خاطر پرونده‌های متعددش در دادگاه انتظامی قضات غیر ممکن شده بود. حتی نقش مرتضوی در ماجرای فروش سوالات کنکور از سوی دستگاه قضایی نادیده گرفته شد.

با این حال، علنی شدن نقش مرتضوی در مرگ فرزند یکی از خودی‌های نظام نهایتا منتهی به کنار گذاشته شدن او از دستگاه قضایی شد.

از آن زمان، مرتضوی تدریجا رابطه‌اش با دولت احمدی‌نژاد را تقویت کرد ولی انتصاب او به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بعد از آن ریاست سازمان تامین اجتماعی با اعتراض بخش‌هایی از جبهه اصول‌گرایان روبرو شد. مرتضوی ثابت کرد که حضورش در هر قوه‌ای می‌تواند پرهزینه باشد و شاید بتوان شیخ‌الاسلامی، وزیر کار را یکی از قربانیان دعوا بر سر مرتضوی دانست.

پخش فیلمی از گفتگوی مرتضوی با فاضل لاریجانی در مجلس که از سوی علی لاریجانی «اقدامی مافیایی» بود، شاید بهانه‌ای برای خارج کردن مرتضوی از دایره قدرت باشد، اما باعث شد افکار عمومی با روش‌های «مافیایی» برای گرفتن قراردادها و تاثیرگذاری بر روسای قوا بیشتر آشنا شوند. بهره‌گیری خانواده‌های قدرتمند در جمهوری اسلامی از روابط ویژه شاید هیچ‌گاه به این اندازه «رو» نشده بود و مرتضوی به نحوی ناخواسته، باعث ایجاد شفافیتی شده که در طول تاریخ جمهوری اسلامی بی‌نظیر است.

شاید مرتضوی می‌دانست که قرار بود سرش را زیر آب کنند، اما نمی‌خواست تنها به قعر چاه برود...چرا لاریجانی‌ها را با خود نبرد؟

با این حال، اگر دعوای احمدی‌نژاد و علی لاریجانی باید قربانیانی داشته باشد، احتمالا به جز وزیر استیضاح شده، سعید مرتضوی اولینش خواهد بود. به نظر می‌رسد دستگیری مرتضوی بدون توافق با بیت رهبری غیر ممکن بوده باشد، و تایید بازداشت مرتضوی از سوی بیت رهبری، نشانه خوبی برای دولت احمدی‌نژاد نیست.

منبع: خودنویس


هیچ نظری موجود نیست: