۳.۱۲.۹۱

بهار غربی، پائیز عربی‌


پس از تمدید مدت زمان تحریم اتحادیه اروپا علیه سوریه ، در دمشق خسارت‌های ناشی از جنگ میهنی را محاسبه کردند. درگیری سوریه ، تنها یکی از ابعاد ادامه " بهار عربی" است که مجموعه تلفات و خسارات آن با مبالغ نجومی تخمین زده می شود. به عقیده کارشناسان ، تمامی این تلفات بدون بازگشت بوده و ایده یافتن عاملین آن تحقق پذیر نمی باشد.


چندی پیش هیاتی از فائو ( سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد) از سوریه بازدید نمود و از وضعیت بحرانی کشاورزی این کشور خبر داد. تقریبا طی دو سال جنگ تمام اقتصاد سوریه در چنین شرایطی قرار دارد. بر اساس ارزیابی‌های دولت ، خسارت‌های وارد شده به این بخش ۱۱ میلیارد دلار است.

در واقع این رقمی تقریبی است و چنین عددی از ارزیابی خسارت‌ها در کشورهای دیگری که بهار عربی در آن رخ داده است نیز بدست می آید. آجار کورتوف ، کارشناس دانشکده تحقیقات استراتژیک روسیه معتقد است که محاسبه دقیق این خسارات در حال حاضر بعید به نظر می رسد.

در ارتباط با سوریه می توان گفت که پیش از همه جنگ در این کشور ادامه دارد.

"بدیهی است که اگر عملیات‌ها در پایتخت و شهرهایی که ارزش فرهنگی دارند صورت گیرد ، مبالغ تلفات جنگ میهنی رشد چندین برابری خواهد داشت. همچنین همانند آنچه که در عراق اتفاق افتاد ، نمی توان هزینه دارایی‌ها و اموال از دست رفته را مشخص نمود، دارایی هایی که در عین حال ارزش‌های فرهنگی کل بشریت را نمودار می سازند. در اینجا هیچ گونه رقمی به دلار نمی تواند محاسبه شود.

بنابراین کاملا بی‌معنی است که گفته شود مقصر کیست. یوگنی ساتانوسکی ، رئیس دانشکده خاور نزدیک تاکید می کند که این مراکز به خوبی شناخته شده اند ، آنها دگرگونی رژیم را سازمان دهی و حمایت می کنند".

اینها کشورهای ترکیه، قطر و عربستان سعودی هستند که بدون شک پاسخگوی اعمال خود نخواهند بود. چه کسی مسئول خرابی و فقیر شدن مصر است کشوری که ذخایر ارزی‌اش تنها برای ۳ ماه دیگر باقی مانده و اسیر دیکتاتوری بدتر از مبارک شده است؟ تقریبا مقصر مشخص است اما آنها پاسخ گو نیستند.

بر اساس اسناد رسمی بریتانیا، فرانسه و آمریکا ، هزینه‌های صرف شده آنها در کمپین لیبی ۲.۲ میلیارد دلار تخمین زده می شود.( سود به دست آمده از لیبی‌ برای غربی‌ها بیش از ۱۰۰‌ها میلیارد دلار بوده است) بسیاری از کارشناسان به درستی این مبلغ شک دارند و گمان می کنند که هزینه‌ها بسیار کمتر بوده و درامد‌ها به مراتب صد‌ها برابر. اما در هر صورت کمپین پیروز غربی از تغییر رژیم در لیبی مبالغ بیشتری بدست آورد. در واقع عملیات از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است. اما خود لیبی تنها تلفات داشت و این خسارت‌ها ادامه دارد. چنین سناریویی در کشورهایی با روحیه بهار گونه نیز عملی خواهد شد.

منبع: صدای روسیه




حساب سود و زیان اقتصادی بهار عربی‌ برای غربی ها، مثل این است که بگوییم کسی‌ برای خرید بلیط بخت آزمای ۵ دلاری خرج کرده و با برنده شدن در مسابقه، صاحب ۵۰ میلیون دلار شده، یعنی‌ نسبت هزینه‌ای که بهار عربی‌ برای غربی‌ها در بر داشته و سودی که از نتیجه بهار عربی‌ بردن به این میزان است. ولی‌ خسارات جانی و فرهنگی‌ تخمین ناپذیر است و ارزش آنها را با هیچ حجمی از دلار نمیتوان سنجید. ( از تخریب، غارت و نابودی آثار باستانی این کشور‌ها گرفته تا کشته، زخمی و آوارگی میلیون‌ها شهروند بیگناه این سرزمین ها، منتها غربیه‌ها چون برای مردم این طرف دنیا کوچکترین ارزشی قائل نیستند و کلا آنها را آدم حساب نمیکنند، و مردن آنان را ارجحتر بر ماندنشان میدانند، این گونه خسارت در حسابگری‌های آنها گنجانده نمی‌شود)

بهار عربی‌، ثروتمندی غربی‌ها را تا قرن‌ها تضمین کرد. و هر چه این طرفی‌‌ها پریشانتر، بیچاره تر و لاغر تر میشوند، غربیها پروارتر و ثروتمندتر میگردند.

هیچ نظری موجود نیست: