۴.۱۱.۹۱

به علت تحریم‌های غرب، بانک ایرانی‌ واقع در بلاروس فروخته شد


بانک ایرانی‌ ، Onerbank که در سال ۲۰۰۹ در شهر مینسک در بلاروس توسط بانک رفاه کارگران، بانک صادرات ایران، بانک توسعه صادرات ایران تاسیس شده بود، روز سه شنبه برای ۵.۱ میلیون یورو فروخته شد. تحلیلگران در مینسک بر این باورند که بانک "عنوان را تغییر میدهد" تا تحریم‌های غربی‌ها را دور بزند.


" دو سازمان تجاری غیر بانکی" از اروپا و بلاروس خریداران Onerbank شدند. جزئیات از این سازمانها هنوز اعلام نشده است.

در روز فروش Onerbank از لحاظ میزان دارایی‌ها در میان ۳۲ بانک ثبت نام شده در بلاروس در مقام ۲۹ قرار داشت.

انربنک معمولا با اشخاص حقوقی کار کرده و حافظ منافع گروه مالی ایران و در بازار بلاروس بوده است خدمات مربوط به تامین منابع مالی تجارت دو جانبه بلاروس و ایران را ارائه داده است.

مدیران ارشد بانک، کارشناسان ایرانی بودند.

وزارت مالی ایالات متحده آمریکا در ماه اوت ۲۰۱۰ تحریمها علیه Onerbank اعمال و اعلام کرد که بنیانگذاران ایرانی بانک مینسک به حمایت مالی از برنامه هسته‌ای ایران مظنون هستند.

نماینده این بانک گفت:"سرمایه ایرانی دیگر چه به شکل مستقیم و چه به شکل مخفیانه در بانک وجود ندارد".

در عین حال که نماینده بانک گفت که احتمالا ایران در آینده به گسترش همکاری با بلاروس در بخش بانکی علاقه مند شود سهام Onerbank را بازخرید یا یک بانک جدید را تاسیس کند.

در مینسک، یک بانک دیگر با سرمایه ایرانی و تحت تحریم‌های وزارت مالی ایالات متحده آمریکا همچنان کار می کند که شرکت سهامی خاص " بانک سرمایه تجاری" می باشد. ۹۷ درصد (و با توجه به برخی از منابع ، بیش از ۹۹ درصد) از سهام این بانک متعلق به بانک تجارت ایران است.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: