۱۷.۹.۹۱

پهپاد جدید آمریکایی، غنیمتی برای ارتش ایران


رسانه های تصویری ایران، اقدام به پخش تصاویری از به دام افتادن پهباد آمریکایی مدل نموده و اعلام کردند که این پهباد متعلق به ناوگان دریایی ایالات متحده می باشد. در همین حال، فرمانده نیروی دریایی آمریکا با تکذیب این خبر اعلام کرد که پهبادی از ناوگان دریایی این کشور کم نشده است. به عقیده ی برخی از کارشناسان، متخصصان ایرانی توانستند از سیستم پیچیده ی برنامه نویسی و کد گذاری این پهباد سر در آورده و کنترل آن را دست گیرند. به نظر می رسد که از این به بعد ایران خواهد توانست به راحتی پهبادهای جاسوسی ایالات متحده را در محدوده ی مرزی خود فرو بنشاند.


سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش دریایی ایران موفق به مهار این پهباد در مرزهای آبی خود در خلیج فارس شدند.


وی افزود که متخصصان ایرانی توانستند کنترل این پهباد را که به منظور تجسس در آبهای خلیج فارس پرواز می کرد را از راه دور در دستان خود گرفته و آن را مهار کنند. در همین حین، اخبار داخلی ایران اقدام به پخش صحنه هایی از این پهباد به دام افتاده، نمود.

به گفته ی کارشناسان ایرانی، این پهباد از کشتی های نیروی دریایی آمریکا پرتاب شده بود. چنین پهبادهایی بر روی شناورهای لندینگ کرافت نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس قرار دارند.

خبرگزاری بین المللی روسیه ریانووستی با اشاره ای بر گفته های فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس می نویسد:

"نیروی دریایی آمریکا هیچ پهبادی در محدوده ی خاور میانه از دست نداده و سرشماری اخیر نیز این نکته را تاکید می نماید. پرواز چنین پهبادهایی تنها در حریم هوایی بین الملل به پرواز در می آیند.همچنین هیچ شواهدی مبنی بر از دست دادن پهباد در خلیج فارس از سوی نیروی دریایی ایالات متحده، موجود نمی باشد. "

هنگامی که رسانه های تصویری ایران اقدام به پخش تصاویری از این پهباد نمودند، باور گفته های فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده در مورد این پهباد با شک و ترتید همراه می شود.

به عقیده ی کارشناسان، به غیر از ایالات متحده، برخی دیگر از کشورها نیز چنین پهبادهایی در اخیار دارند. برای مثال ارتش امارات متحده عربی نیز از چنین پهبادهایی برخوردار می باشد. در تصاویری که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش گردیده شد، هیچ گونه علامت یا نشانی بر روی این پهباد دیده نمی شود که به همین خاطر تشخیص مالکیت آن را فعلا غیر ممکن می سازد.

یادآور می شویم که این پهباد ساخت شرکت هواپیما سازی آمریکایی <بوئینگبوده و توانست اولین پرواز خود را در آوریل سال 2002 میلادی با موفقیت سپری نماید. قیمت این پهباد نسبتا ارزان بوده و به منظور گشت زنی در شعاع 100 کیلومتری به تولید و بهره برداری رسید. پرتاب این پهباد از طریق سامانه های پرتاب هوای فشرده صورت گرفته و می تواند با سرعت 120 کیلومتر در ساعت تا ارتفاع 500 متری از سطح زمین پرواز کند. طول این پهباد (از ابتدا تا انتها) حدود 1 متر و عرض آن (طول دو سر بال) بیش از 3 متر می باشد. فرود این پهباد از طریق فناوری و به صورتی است که یک چرثقیل 30 متری با طناب و قلاب مخصوص آن را در میان هوا می گیرد.

شرکت هواپیما سازی آمریکایی در بهار سال 2008 میلادی، اقدام به نصب موفقیت آمیز سامانه اسکن رادار جانبی با بارکنش ترکیبی شدند. چنین راداری، اطلاعات را بر روی پهباد در فضا پردازش کرده و به صورت تصاویر به زمین ارسال می نماید. این پهباد همچنین مجهز به دوربین مادون قرمز برای ردیابی اجسام ساکن و در حال حرکت می باشد.

آخرین اخبار در مورد نقض حریم هوایی ایران در تاریخ یکم نوامبر سال جاری میلادی و هنگامی رخ داد که پهباد آمریکایی اقدام به پرواز در محدوده ی جزیره ی خارک واقع در خلیج فارس نمود. این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران، توسط دو جنگنده ی ایرانی به دام افتاد. مقامات آمریکایی در این رابطه اعلام کردند که این پهباد در حریم هوایی بین الملل پرواز کرده بود. ماجرای این پهباد منجر به از سرگیری تهمت ها میان ایران و ایالات متحده گشت.

یادآور می شویم که این اولین بار نیست که رژیم جمهوری اسلامی اقدام به، به دام انداختن پهبادهای آمریکایی می نماید. حدود یک سال پیش، پدافندهای دفاعی ایران در جنوب کشور، توانستند پهباد را مهار سازند. نکته قابل توجه این است که به گفته ی مطبوعات ایران، پروسه ی مهار این پهباد از طریق حملات سایبری ارتش ایران صورت گرفت. اندکی بعد، خبرگزاری های غرب نیز نوشتند که ایران به سوی این پهباد شلیک نکرده و از طریق سامانه های مخابراتی روسیه آفتوبازا توانست این پهباد را فرود بیاورد.

واشنگتن در این رابطه اظهار داشت که این پهباد به خاطر مشکلات فنی سقوط کرد و رئیس جمهور ایالات متحده از ایران خواست تا به سرعت برای بازگرداندن این پهباد اقدام نماید. تهران در جواب اعلام کرد که ایالات متحده باید به خاطر نقض حریم هوایی ایران، عذرخواهی کرده، در غیر این صورت وعده داد که تولید انبوه مدل مشابه این پهباد را در کارخانجات داخل آغاز خواهد نمود.

تهران در ماه آپریل سال جاری اعلام کرد که متخصصان ایرانی، موفق به رمزگشایی اطلاعات از این پهباد شده اند. آقای علاءالدین بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس و سیاست های خارجی در این رابطه اظهار داشت:

"این مسئله، فرصتی استثنائی و نقطه ی تحولی برای صنعت ایران به شمار می آید."

آقای وادیم کازیولین، پروفسور آکادمی علوم نظامی روسیه و رئیس مرکز پژوهش های سیاسی روسیه در این رابطه اظهار داشت:

"عدم وجود نشانه بر روی این پهباد یک سیاست معمولی برای استفاده از این نوع هواپیما ها به شمار می آید. در هر صورت، یافتن صاحب واقعی این پهباد دشوار نبوده و از طریق سیستم های بکار گرفته شده و تدابیر نظامی آن، قابل تشخیص می باشد. ایالات متحده به عنوان مظنون شماره یک بوده چرا که این کشور، مدام در حال پرتاب چنین پهبادهایی برای کنترل اوضاع در کشورهای مختلف می باشد.این کشور فکر می کند که حق چنین کاری را دارد."

پهباد در مقایسه با پهباد در کلاس پایین تری قرار دارد. آقای کازیولین در ادامه اظهار داشت که در حال حاضر، روسیه توان ساخت چنین پهبادهایی را نداشته و به خاطر عدم برخورداری از فن آوری قطعات اصلی، برای تولید چنین پهبادهایی مجبور به خرید حداقل چهار قطعه مهم از اسرائیل می باشد.
هم اکنون بسیاری از کارشناسان به اظهارات آقای بوجردی در آپریل سال جاری میلادی در مورد رمزگشایی پهباد به دام افتاده، اعتقاد پیدا کرده اند.

آقای "کنستانتین سیفکوف" کارشناس خبره علوم نظامی و نایب رئیس آکادمی معضلات ژئوپلتیک روسیه در مصاحبه با روزنامه <وزگلاد> چاپ روسیه، به تفسیر دقیق چگونگی به دام افتادن این پهباد می پردازد:

"کنترل چنین پهبادهایی از طریق سامانه های پیشرفته ی مخابراتی، به همراه کد های محافظتی شبکه ای و برنامه ریزی شده صورت می گیرد. در پروسه ی ساخت پهباد تلاش می شود که هدایت آن از طریق بازتاب محور نازکی از پرتوی رادیویی انجام شود. برای خارج کردن پهباد از مسیر و در دست گرفتن کنترل آن، باید دقیقا در بازتاب پرتوی محدود پهباد قرار گرفت. برای این کار باید دقیقا از محل قرارگیری ساختارهای گیرنده و فرستده ی پهباد مطلع بود."

به عقیده ی آقای سیفکوف، ممکن است کنترل پهباد از طریق لوب های جانبی آنتن مخابراتی انجام گرفته باشد. در این صورت پهباد، سیگنال دریافت شده از سوی آنتن های مخابراتی ایران را به عنوان سیگنال اطلاعاتی اصلی شمرده و سیگنال واقعی را پردازش نمی نماید. مختصصات ایرانی نه تنها موفق به کنترل پهباد شدند، بلکه توانستند آن را به طور موفقیت آمیز فرود آورند. فرود چنین پهبادهایی، کاری بسیار دشوار بوده و در توان همگان نمی باشد.

وی افزود:

"واضح و مبرهن است که ایران در علوم وصنایع نظامی به مراتبی رسیده است. اگر تا کنون این کشور به فن آوری نظامی همچون موشک های قاره پیما دست نیافته است، تنها به خاطر نبود امکانات ، مواد اولیه و غیره بوده است."

آقایان سیفکوف و کازیولین هر دو بر این نکته اعتقاد دارند که ایران اجازه ی بررسی پهباد را به متخصصان روسیه و چین خواهند داد ولی هرگز این مطلب را در رسانه ها به زبان نخواهد آورد. بدون شک تمامی کشورهایی که خواستار برخورداری از فن آوری ساخت پهباد می باشند، برای بررسی این پهباد تلاش خواهند نمود.

در انتها، آقای سیفکوف بر این عقیده است که ایران ممکن است برای واگزاری اطلاعات در مورد این پهباد، برخی اطلاعات و یا نوعی از کالا و یا قطعات را خواستار شود.
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: