۲۲.۸.۹۱

به چه دلیل باراک اوباما برای سفر به کشور میانمارعجله دارد؟


باراک اوباما رئیس جمهور ایلات متحده در تاریخ ۱۹ نوامبر سال جاری میلادی به میانمار سفر خواهد کرد. این برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده است که رئیس جمهور آمریکا به کشور میانمار سفر می کند. سفر به جنوب شرق آسیا که اولین سفر خارجی اوباما پس از پیروزی در انتخابات به شمار می آید، توجه عمیق بسیاری را به خود جلب کرده است.


در حقیقت رئیس جمهور آمریکا به غیر از دیدار از کشور میانمار، به کشورهای دیگری منجمله تایلند و کامبوج نیز سفری خواهد داشت. کشور کامبوج امسال میزبان انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) خواهد بود. با این تفاسیر، توجه تمامی رسانه‌ها و مطبوعات جهان به بازدید وی از میانمار جلب شده است.

حدود نیم قرن است که در کشور میانمار یا همان برمه سابق ، رژیم نظامی حاکم بوده و این کشور در انزوای بین المللی قرار دارد. میانمار در تحریم اقصادی بین المللی قرار داشته و به جرئت می توان گفت که تنها دولتی که از این کشور حمایت کرده و روابط همه جانبه را حفظ کرده است، چین می باشد. طی سالیان دراز، چین با تحکیم روابط اقتصادی خود با این کشور و جایگزاری پایگاه‌های نظامی در این منطقه مهم استراتژیکی، اقدام به کنترل اوضاع در مرزهای جنوبی کشور خود و حوزه ی شمال شرقی اقیانوس هند نموده است.

ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام کرد که سیاست‌های خارجی خود را تغییر و توسعه خواهد داد. بر اساس این اعلان، منطقه آسیایی حوزه دریای آرام به عنوان منطقه حائز اهمیت در اولویت سیاست‌های خارجی نوین این کشور قرار گرفت.

آقای "باریس والاخونسکی" از کارشناسان انیسیتو پژوهش‌های استراتژیکی روسیه ، درباره ی اهمیت استراتژیکی منطقه ی جنوب شرق آسیا برای چین می گوید:

"کشور میانمار به آبهای آزاد اقیانوس آرام دسترسی نداشته ولی از طریق جنوب به اقیانوس هند راه دارد. چین نیز به استقرار نیروی دریایی خود در اقیانوس آرام بسنده نکرده و سالهاست که از طریق میانمار، کنترل اوضاع در اقیانوس هند را نیز در دست دارد. (این نوع استراتژیک چینی در ایالات متحده، به <نخ مروارید> معروف است.)

ایالات متحده به محض شنیدن اخباری مبنی اشاره دولت میانمار به دموکراسی، به سرعت از این فرصت برای گسترش سیتره ی خود و تضعیف روابط این کشور با چین اقدامات لازم را فراهم خواهد نمود. از این اقدامات می توان به لغو بسیاری از تحریم‌های وارده بر این کشور اشاره کرد. در سال‌های اخیر شاهد دیدارهای سران کشورهای آمریکا و بریتانیا به میانمار بوده ایم. بطوری که اواخر سال گذشته خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و پس از وی، آقای دیوید کامرون نخست وزیر بریتانا از این کشور دیدار نمودند. خانم "آنگ سان سو چی" فعال سیاسی، از مخالفان حکومت نظامی میانمار(برمه) و برنده جایزه نوبل صلح ۱۹۹۱، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی سفری به ایالات متحده داشته است و اکنون وقت آن فرا رسیده که رئیس جمهور آمریکا نیز سفری به میانمار داشته باشد."

بسیاری از شهروندان آمریکایی بر این باورند که سفر رئیس جمهور کشورشان به میانمار زود هنگام می باشد. پیش بینی می شود که اصلاحات کشوری در میانمار با ابهام همراه بوده و دوگانگی به همراه داشته باشد، بطوری که با بر روی کار آمدن رژیم جدید، تنش‌ها میان اقوام و نژادهای مختلف بیشتر خواهد شد. این تنش‌ها منجر از دست رفتن جان بسیاری از مردم شده که این موضوع منجر به دشواری اوضاع در میانمار و تاثیر آن بر روی کشورهای همسایه یعنی بنگلادش و هند شده است. حتی سازمان آمریکایی حمایت از برمه(theUSCampaignforBurm ) در مورد سفر اوباما به برمه اعلام کرد که این دیدار ضربه ی شدیدی به فعالان دموکراسی و اقلیت‌های کشور وارد خواهد نمود.

آقای باریس والاخونسکی در رابطه با سفر اوباما به میانمار اظهار داشت:

" این دلایل، اوباما از سفر به میانمار باز نخواهد داشت. ایالات متحده بیشتر به فکر بازار بکر و دست خورده ی ۵۰ میلیون نفری میانمار و کاهش قدرت رقیب ژئوپلیتیکی خود یعنی چین بوده و اصلا به حقوق بشر و آزادی بیان در این کشور فکر نمی کند. "

وی در اواخر صحبت‌های خود بر این نکته اشاره داشت که این دیدار اوباما نیز همچون تمامی دیدارهای سران ایالات متحده از کشورهای آسیایی و حوزه ی اقیانوس آرام، تاکیدی بر استفاده ایالات متحده از شعرهای دموکراسی و حقوق بشر برای رسیدن به اهداف سیاسی خود می باشد.


منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: