۷.۸.۹۱

نتیجه انتخابات آمریکا، هنوز قابل پیش بینی‌ نیست.


دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهور (در روز ۶ نوامبر)امریکا، هنوز جواب این سوال مشخص نیست که چه کسی در رقابت‌ها برای احراز کرسی ریاست جمهوری کاخ سفید، برنده از میدان بیرون می آید. با این حال، در روز جمعه این مساله روشن شد که برای اولین بار در تاریخ امریکا، هزینه‌های رقابت‌ها برای باراک اوباما و میت رومنی به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. در روز اول اکتبر سال جاری، صندوق کمپین اوباما مبلغ ۹۸۸ میلیون و صندوق کمپین رومنی ۹۱۹ و نیم میلیون دلار را اعلام کردند. تا ماه نوامبر، هزینه انتخابات از یک میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت. از شواهد پیداست که در امریکا بحران اقتصادی وجود ندارد.

نظرسنجی‌ها در پایان هفته گذشته نشان دادند که اوباما و رومنی برابر با هم پیش می روند. در برخی نظرسنجی‌ها معمولا یکی جلو می افتد و یا عقب می افتد. اما آمار کلی نشان از برابری دارد. بدین ترتیب، رای گیری معلوم نیست به کجا بیانجامد.


هنوز نمی تواند به پیش بینی کرد که کدام یک برنده از میدان خارج می شود. والری گاربوزوف معاون انستیتوی امریکا و کانادا در روسیه در این باره می گوید: «زمانی بود که در فرصت پیش از انتخابات افراد می توانستند با اطمینان بگویند که اوباما جلو می رود. اما اکنون، همانطور که می بینیم، در زیر پرده کمپین ها، عقربه ترازو به سمت رومنی تمایل دارد، با این حال، اختلاف وزن این دو چندان زیاد نیست.»

گام ویژه اوباما، باعث شد که وزنه وی سنگین شود. در روز پنج شنبه ۲۵ اکتبر، اوباما در انتخابات قبل از موعد شیکاگو حضور یافت. تا به امروز در تاریخ امریکا، چنین اتفاقی رخ نداده بود. انتخابات پیش از موعد، در ۳۲ ایالت امریکا مجاز اعلام شد. ضمن اینکه، در بیشتر این ایالت ها، هیچ نیازی به توضیحات اضافی وجود ندارد.

دفتر اوباما امیدوار است که این اقدام رییس جمهور تعداد افراد بیشتری را به پای صندوق‌های رای بکشاند. برای اوباما هم اکنون، برگه رای شهروندان در حکم ورقه مرگ و زندگی است. بی‌علاقگی مردم به حضور در رای گیری، بیشتر در میان کسانی است که دموکرات هستند و نه جمهوری خواه. دموکرات‌ها از این مساله ناراضی هستند که اوباما به وعده‌های بیشمار خود عمل نکرد. دلیل دوم، شانس بالای نامزد جمهوری خواه در انتخابات است. هرچه طرفداران حزب دموکرات بیشتر رای بدهند، به همان اندازه شانس اوباما برای دور دوم بیشتر می شود. اما شرایط کاملا پیچیده و غیرقابل پیش بینی است. الکساندر گوسیف مدیر انستیتوی برنامه ریزی و پیش بینی‌های استراتژیک روسیه در این خصوص می گوید: «آیا این احتمال وجود دارد که میت رومنی جمهوری خواه به کاخ سفید راه پیدا کند؟ بله، این احتمال هست. جمهوری خواهان امکان برنده شدن دارند، حتی اگر با اختلاف رای پایین بر حریف پیروز شوند. به هر حال، من فکر می کنم که رییس جمهور کنونی امریکا شانس بیشتری به نسبت میت رومنی دارد».

هفته گذشته با چند جنجال کوچک حول جریان انتخابات گذشت. گِرت اِبوت دادستان کل تگزاس ماموریت ناظران دفتر رسیدگی به مسایل نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر که مشغول پیگیری روند انتخابات در ایالت تگزاس بودند را لغو کرد. به گفته ابوت، حضور ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در فاصله ۳۰ متری از حوزه انتخابات می تواند جرم تلقی شود. برای اینکه مساله حل و فصل شود، نیاز به دخالت دولت امریکا بود. به گفته الکساندر لوکاشویچ نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، در امریکا فعالیت ناظران به خاطر نبود یک سیستم نظارت داخلی، با مشکلات زیادی روبرو است. فعالیت ناظران به طور قانونی منع شده است و اجازه ندارند در چهار ایالت اصلی و همچنین در پایتخت کلمبیا حضور پیدا کنند. در سایر ایالات نیز، حضور ناظران بسته به نظر دولت محلی می باشد.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: