۴.۴.۹۱

چرا برای ترکیه جُک ساخته میشود؟



به نظر من بعضی‌ از اخبار جدی، بامزه تر و خنده‌دار تر از هر جوکی است. دو خبر امروز کلی‌ باعث تفریح من شد. یکی‌ از این اخبارِ خنده‌دار، خبر مربوط به عکس‌العمل و جوابیه دولت ترکیه در رابطه با سرنگون کردن یک فروند جنگندهٔ ف‌‌‌ ۴ ترکیه است که به وسیلهٔ پدافند کشور سوریه در روز جمعه‌ یعنی‌ دو روز پیش، انجام گرفته است.

دولت ترکیه اعلام کرده است که این جنگنده "اشتباهی" وارد خاک سوریه شده است و در ضمن سوریه در "فضای بین‌المللی" این هوایپما را مورد هدف قرار داده است.

دولت ترکیه بعد از یک سری جلسات بحرانی‌ و سری و فوری و خلاصه با کمک همهٔ دانشمندان ترکیه و با گذاشتن همهٔ عقل‌های موجود در ترکیه روی هم، آخر سر به این نتیجه رسیده که بهترین جواب و بهانه این است که بگویند هواپیما "اشتباهی" وارد خاک سوریه شده است، تو گویی در مناسبات بین‌المللی، دفاعی، و بخصوص شرایط بحرانی‌ امروز سوریه، این بهانه که هواپیمای ما اشتباهی مرزهای سوریه را زده، میتواند موجه و مورد قبول باشد. و بعد به این هم قناعت نکرده و برای اینکه موضوع را خنده دارتر کنند، ادعا کردند که هواپیما در فضای هوایی بین‌الملل بوده است. من به دلیل اینکه جغرافیای استراتژیک و امنیتی‌ام زیاد چنگی بدل نمی‌زنه، متوجه نشدم این فضای بین‌الملل در کجای مرز بین ترکیه و سوریه قرار دارد.

خلاصه بعد از خواندن این خبر و بعد از اینکه کلی‌ خندیدم، به این سئوال فکر کردم که آیا دولت ترکیه تا این حد ناآگاه و از قوانین تصویب شده سازمان ملل متحد بی‌خبر است که نمیداند که گفتن همین جمله که هواپیمای جنگی ترکیه اشتباهی وارد خاک سوریه شده، و اعتراف به این مطلب به طور رسمی‌، ترکیه را موظف به پرداخت جریمه هنگفت نقدی به دولت سوریه می‌کند؟ و ترکیه میبایستی با پرداخت جریمه، اشتباه خود را جبران کند؟

ظاهراً عقلای ترکیه از ملاهای حاکم بر ایران ابلهانه تر و بی‌سواد تر میتوانند عمل کنند، منتها آب نمیدیدند تا این را به عرصه نمایش بگذرند.

مطلب خنده دار دیگر، مطلبی بود که از قول یک سیاح امریکای در رابطه با جامعه ایران نوشته شده بود. و در آخر از قول این سیاح به دروغ (چون در هیچ کجای مطلب اصلی‌ که این سیاح در رابطه با ایران نوشته است، این جمله آخری وجود ندارد) نوشته شده بود که اگر غرب اجازه دهد، جامعه ایران میتواند شبیه جامعه ترکیه شود. اعتراف می‌کنم این خنده دار‌ترین مطلبی بود که من در طی‌ ماه‌های اخیر شنیدم و خواندم.

اولا آقای پانترکی که این جمله را به آخرِ گزارش اضافه کردی، آیا هیچ وقت با خودت فکر کردی، جامعه ترکیه چه چیز مثبتی دارد که اگر غرب اجازه دهد، ایران تبدیل به ترکیه خواهد شد؟

اگر منظور دمکراسی نیم بند ترکیه است که به آن مینازید، اگر نمی‌دانی، بدان، که در ترکیه مانند مصر، نزدیک به ۱۰۰ سال است که نظامیان حکومت میکنند، و آنچه که بنام دمکراسی شناخته میشود در چهار چوب قوانین نظامی صورت می‌گیرد.

اگر منظور اقتصاد ترکیه است که ترکیه به مدد پول‌های دزدیده شده از ایران و دلارهای نفتی‌ ایران که به نام آخوندها و خامنه‌ای در بانک‌های این کشور انباشته و سرمایگذاری شده، و پشتوانه پول ترکیه قرار گرفته است، حتی به زور سرمایگذاری‌های سخاوتمندانهٔ متحدین انگلیسی‌ و امریکای، و حتی به برکت تبلیغ مکانهای باستانی ایرانی‌‌ها که در ترکیه قرار دارد برای جلب توریست، ترکیه با قرض‌های میلیاردی به بانک جهانی‌، یکی‌ از ورشکسته‌ترین کشور‌های دنیا است، و اگر یک روز دست حمایت انگلیس‌ها و امریکای‌ها از سرِ این نوکر بیچون و چرا و بیچاره برداشته شود، ترکیه از هم میپاچد.

از نظر فرهنگی‌ و سواد اجتماعی، ترکیه با داشتن جمعیتی که بیش از نیمی از آنان یا اصولا سواد ندارند و یا سوادی در حد خواندن و نوشتن را دارا میباشند، یکی‌ از کشور‌های عقب مانده از این نظر محسوب میشود.

گویا آنچه که پانترک‌ها به دروغ و به طور مضحکی، در رابطه با ترکیه در سایت‌های اینترنتی تبلیغ و پخش میکنند، و به خورد ایرانی‌‌ها میدهند، به باور خودشان هم رسیده است و فراموش کردند که قلب واقعیت میکنند. ( در بین صد خبری که از بدبختی، عقب ماندگی و بیچارگی ایرانیها در بالاترین داغ میشود، یک مرتبه با یک خبر از دل‌ انگیز بودن ترکیه و زبان زیبای عثمانی روبه رو می‌شویم، از زیبای‌های ترکیه، از کشور آزاد و دمکراسی بزک کرده ترکیه و تو گویی بالاترین اصولاً برای این ساخته شده تا با تعریف از ترکیه و کوچک کردن ایران، ایرانیهای بیشتری را تشویق به سرازیر شدن به ترکیه کند تا به این ترتیب باعث آبادانی این کشور که خود ترک‌ها از آباد کردنش عاجز هستند بشوند، و اون چند خبری هم که در رابطه با رضا پهلوی گاه گاهی در بالاترین داغ می‌شه و یا اخباری از فرهنگ و آثار باستانی ایران و یا گذاشتن چند ویدئو کلیپ موزیک، هم برای جلب و نگاه داشتن ایرانی‌‌ها در این مکان میباشد. و اخباری که در رابطه با قهرمانی ایرانیها در سطح بین‌ المللی وجود دارد هیچ کدام دارای یک ویدئو کلیپ نیست که حداقل مراسم مدال گرفتن این قهرمانان ایران را بشود دید)

این که ترکیه‌ای که نه دارای دانش، نه فرهنگ، نه اقتصاد، نه کشاورزی، نه صنعت، نه تکنولوژی است، همه جا و در همه مقالات و همه مطالب در کنار ایران قرار داده میشود و با ایران مقایسه میشود، تنها نشانگر این است که پانترک‌های فعال در اینترنت، بخصوص در سایت بالاترین، و دیگر جاها در فضای اینترنت، با منعکس کردن اخبار دروغ و جعلی در رابطه با ایران و با تحقیر ایران و ایرانی‌ از طریق دلسوزی و همدردی با عنوان و اسم ایرانی‌، و اضافه کردن جملاتی از این دست، سعی‌ در مطرح کردن و زنده نگاه داشتن ترکیه که هیچ جا به بازی گرفته نمی‌شود، هر چند خودش را مرتباً به میان میاندازد، در جوامع بین‌ المللی است. غافل از اینکه ترکیه به دلیلی‌ که از درون خالی‌ و تهی و بیمحتوا است، بیشترین پیشرفتی که میتواند داشته باشد، نوکری ملکه الیزابت است و بس، و ایران و ایرانی‌ اگر میخواست مانند ترکیه باشد، هیچ گاه در مقابل شاهِ ایران که به باور ایرانی‌ ها، به غرب وابسته بود، و از نظر ایرانیها این گناه و جرمِ وی محسوب میشد، نمی‌‌ایستاد.



۲ نظر:

ناشناس گفت...

شما انتظار داشتی دولت ترکیه بیاد بگه ما هواپیما جاسوسی فرستادیم به سوریه؟ معلوم هست که ترکیه میگه اشتباه شده و عذر خواهی می‌کند.

AdamBarfi گفت...

اتفاقا موضوع رو جوری جلوه دادند که ترکیه نه تنها عذر خواهی نکرده بلکه یه چیزی هم طلبکار شده و خنده دار اینجاست.

و البته این ضعف دولت سوریه است که سفیر ترکیه را احضار نکرده و ازش توضیح نخواسته که هواپیمای جنگندهٔ ترکیه در آسمان آن کشور چه می‌کرده.