۲۴.۲.۹۱

تیم ملی کشتی آزاد ایران برای پنجمین بار قهرمان جهان شد


مردم قهرمان ایران، دوباره و دوباره شگفتی آفریدند.

تيم ملی كشتی آزاد ايران با برتری مقابل ميزبان به مقام قهرمانی رقابت‌های جام جهانی باكو دست يافت.

به گزارش ایسنا، فینال جام جهانی كشتی آزاد بین ایران و آذربایجان به میزبانی باكو برگزار شد كه تیم ملی ایران با وجود این كه داوری را هم علیه خود می دید، مقابل میزبان به یك پیروزی با ارزش رسید و قهرمان جام جهانی شد.


در كشتی اول حسن رحیمی در سه تایم (۱-۱، ۱-۰ و ۲-۰) محمود ماگومداف را شكست داد و ایران را صاحب یك پیروزی با ارزش كرد.

اما در وزن ۶۰ كیلوگرم آذربایجان به برتری رسید. مسعود اسماعیل پور در دو تایم (۰-۱ و ۱-۱) مغلوب حاجی علی یف شد.



در ادامه مهدی تقوی و صادق گودرزی دو پیروزی با ارزش را نصیب ایران كردند. در كشتی وزن ۶۶ كیلوگرم مهدی تقوی در سه تایم (۰-۱، ۲-۰ و ۵-۰) جبرئیل حسناف دارنده دو مدال برنز جهان را مغلوب كرد و صادق گودرزی نیز در سه تایم (۰-۴، ۲-۰ و ۱-۰) اشرف علی یف آذربایجانی را شكست داد.



در مسابقه وزن ۸۴ كیلوگرم، احسان لشگری در دو تایم (۰-۱ و ۰-۱) به شریف شریف اف قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان باخت. این كشتی با اعتراض مربیان ایران به داوری همراه بود چرا كه در كلینچ داوران امتیاز كشتی گیر ایران را ندادند. با وجود این باخت، ایران همچنان از آذربایجان ۳-۲ جلو بود.



در كشتی مهم وزن ۹۶ كیلوگرم، دو قهرمان جهان یعنی رضا یزدانی و ختاگ گازیموف به مصاف هم رفتند. یزدانی تایم اول را با كلینچ برد اما در تایم دوم داوران در كمال تعجب در حالی كه گازیموف انگشت به چشم یزدانی فرو می كرد یك امتیاز به كشتی گیر میزبان دادند. اعتراض مربیان هم فایده ای نداشت تا یك امتیاز دیگر به گازیموف داده شود و برنده تایم دوم شود. این حركت داوران در نوع خود یك شگفتی در داوری بود كه به سود میزبان رخ داد.

وقت سوم هم به كلینچ كشیده شد كه باز هم گوی به سود یزدانی بود و كلینچ را تبدیل به امتیاز كرد تا ایران به چهارمین پیروزی برسد و یك قهرمانی با ارزش برای ایران در خاك آذربایجان رقم بخورد. گازیموف پس از این باخت با مشت به صورت یزدانی كوبید و بازبینی فیلم هم حاصلی برای آذربایجان نداشت. یزدانی در پاسخ به حركت زشت قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان، در حركتی جوانمردانه صورت او را بوسید تا درس اخلاق دهد.



در كشتی وزن ۱۲۰ كیلوگرم كه تاثیری در نتیجه تیمی نداشت كمیل قاسمی در دو تایم (۰-۲ و ۱-۱) مغلوب جمال الدین ماگومداف شد اما ایران در نهایت به پیروزی ۴ بر ۳ رسید.



در مسابقه رده بندی نیز آمریكا ۵ بر ۲ از سد روسیه گذشت و در مكان سوم قرار گرفت.

پیش از این آخرین قهرمانی ایران در جام جهانی به سال ۲۰۰۶ بر می گشت.

با این پیروزی، تیم ملی كشتی آزاد ایران تا به حال پنج عنوان قهرمانی و پنج نایب قهرمانی در ۱۷ دوره حضور در این پیكارها داشته است.

مسابقات جام جهانی هر سال با حضور ۱۰ تیم برتر جهان به صورت رقابتی تیم به تیم برگزار می شود و با مسابقات قهرمانی جهان كه كشتی گیران تمام كشورهای جهان حضور دارند و به صورت وزن به وزن برگزار می شود تفاوت دارد.

منبع: ایسنا


هیچ نظری موجود نیست: