۲۲.۱۱.۹۴

غار تام خون سه


غار " تام خون سه " (Tham Khoun Xe) یکی‌ از بزرگترین غار‌های زیر زمینی‌ دنیاست که در ویتنام و در لائوس قرار دارد. این غار پهنایی به طول ۷۶ متر و در برخی‌ از بخش‌های آن سقفی به بلندای ۶۰ متر دارد. و به راحتی‌ میتوان با یک هواپیمای سبک دو تنه در این غار پرواز کرد. از این غار رودخانه‌ای می‌گذرد که به درازای تقریبی ۷ کیلومتر میباشد.

گردشگران میتوانند تا ۷ کیلومتر از درازی این غار زیرزمینی را با قایق بر روی این رودخانه که " زنون بنگ فای " نام دارد، سفر کرده و از این غار باز دید کنند.

گفته میشود درازای این غار با محاسبه طول دالان‌های آن تقریبا ۱۴ کیلومتر است که مساحتی اینچین در زیر زمین یکی‌ از شگفتی‌های جهان است. تا پیش از حمله وحشی‌های فرانسوی در سال ۱۹۰۵ به ویتنام، این غار مقدس بود و محلی‌ها به آن احترام زیاد گذشته و بجز برای بازدید ، هیچ نوع دخل و تصرفی در آن انجام نداده و بنا بر اعتقادات افراد محلی، این غار جایگاه خدایان سرزمینشان بود. پس از تجاوز وحشی‌های فرانسوی به ویتنام، فردی شرور و فرانسوی بنام پل میسیز مطابق معمول بدون درنظر گرفتن شرایط و اعتقادات و بدون احترام به ملت ویتنام، با جسارت و وقاحت وارد این غار شده و بدنبال گنج گشته و آنچه که پیدا کرده به فرانسه برده و بنام فرانسه ثبت نموده است. و خدا میداند که فرانسوی‌ها چه گنجینه‌های تاریخی‌ و آثار باستانی گرانبهایی را که بازگو کننده تاریخ این نقطه از زمین بودند، را از این محل خارج کرده و تاریخ این محل را برای همیشه نابود ساخته اند. پس از آن هم وحشی‌های امریکایی در طول جنگ ویتنام، از این غار به عنوان انبار مهمات خود استفاده کرده و قسمت‌های زیادی از این غار شگفت انگیز را از بین برده و تجهیزات خود را در آنجا مستقر ساختند.

زمانی‌ می‌گفتند اگر میخواهی بهشت را ببینی‌ به ویتنام سفر کن، و این مال وقتی‌ بود که وحشی‌های غربی، آمریکا و انگلیس، ویتنام را به خاک و خون نکشیده و میلیون‌ها تن‌ مواد منفجره، بمب‌های خوشه‌ای ، شیمیای و آتش زا بر سر این سرزمین بهشتی‌ نریخته بودند. تصاویر زیر گوشه‌‌ای از زیبایی‌های باقی‌مانده این غار در ویتنام است.
























هیچ نظری موجود نیست: