۱۵.۱۰.۹۲

آخوندک‌ها مهاجم‌ترین گروه سخت پوستان در آبهای خلیج پارس هستند


محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی در پی تحقیقات میدانی در آبهای خلیج پارس ، موفق به مشاهده و ثبت مهاجم‌ترین گروه سخت پوستان به نام آخوندک دریایی شدند.

به گزارش ایسنا، مهندس وحید سپهوند، کارشناس پژوهشی پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی در این باره اظهار کرد: آخوندک یا میگوهایstomatopds گروهی از سخت پوستان هستند که به زیر ردهHolocarida تعلق دارند. این جانوران از مهاجم‌ترین گروه سخت پوستان محسوب می‌شوند.
وی افزود: آخوندک انشعابی از سخت پوستان گوشتخوار هستند، ویژگی متمایزکننده این گروه از سخت پوستان داشتن ضمایم قدرتمند جهت شکار است.
سپهوند در خصوص نحوه شکارکردن این جانور گفت: شکار کردن این جانور به وسیله نیزه زدن(spearing) از طریق انبرکها در حالتی که انبرهایشان باز است یا خردکردن(smashing) در حالتی که انبرکهایشان بسته است، صورت می‌گیرد.
وی با بیان این‌که متخصصان علم فیلوژنی دیدگاه‌های متفاوتی درباره خویشاوندی این گروه با سایر سخت پوستان دارند، گفت: برخی از این متخصصان معتقدند کهHoplocarids جزءEumalacostracans هستند.
بر پایه این گزارش، برای اولین بار گونهHarpiosquilla انندلی در کل آبهای خلیج پارس به ثبت رسید. نمونه‌های جمع آوری شده مربوط به این گونه از سواحل استان بوشهر جمع آوری شده است.

طول کل بدن این جانور ۹۴ میلی متر و طول کاراپاس آن ۳۲ میلی متر است. رنگ آن بعد از ثابت شدن در الکل کرم استخوانی و تلسون آن داری نوارهای تیره است.

منبع



هیچ نظری موجود نیست: