۲۸.۳.۹۲

رسوایی دیگری برای دولت دزد و جنایت کار انگلیس


رایانه‌ها و تلفن‌های همراه مقامات و سیاستمداران خارجی که در دو نشست گروه ۲۰ طی سال ۲۰۰۹ در لندن شرکت کردند، رصد و استراق سمع شدند، خبری که روزنامه انگلیسی‌ گاردین از آن پرده برداشت.

به گزارش این روزنامه برخی از نمایندگان کشورها فریب استفاده از کافی نت هایی را خوردند که آژانش‌های اطلاعاتی انگلیسی‌ در اختیارشان قرار داده بودند و به این ترتیب ایمیل‌های آنها رصد شده است.

ترکیه، آفریقای جنوبی و روسیه اعتراض خود را نسبت به رفتار دولت انگلیس در ارتباط با جاسوسی از سیاستمداران و مقامات ارشدشان که در جریان نشست سال ۲۰۰۹ گروه ببیست حضور داشتند نشان دادند و خواستار توضیحاتی در این زمینه شدند.

در پاسخ به اتهامات رسانه‌ها در مورد همکاری اطلاعاتی آمریکا و انگلیس ، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفت: “ این موضوع مطرح شده است که ستاد ارتباطات دولت انگلیس برای دور زدن قوانین این کشور و دستیابی به اطلاعاتی که نمی تواند بطور قانونی در انگلیس به آنها دست یابد از همکاری با ایالات متحده آمریکا استفاده می کند. امیدوارم این ادعا بی‌اساس باشد.”

این افشاگری در حالی روی می دهد که انگلیس قرار است روز دوشنبه میزبان نشست دیگری برای کشورهای گروه هشت باشد!


در همین رابطه منابع دیپلماتیک اعلام کردند، کاردار سفارت انگلیس در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شد تا درباره گزارش هایی که اخیرا توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر جاسوسی انگلیس از گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹ در لندن منتشر شده است، توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، یک دیپلمات ترک تصریح کرد، در غیاب سفیر انگلیس در آنکارا، کاردار سفارت این کشور به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده است و مقامات دولت ترکیه نگرانی خود را از گزارش‌های مربوط به جاسوسی از نمایندگان گروه ۲۰ در نشست لندن به اطلاع وی رساندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منبع تأکید کرد، دولت ترکیه منتظر است انگلیس توضیحات رسمی و قانع کننده‌ای در این زمینه ارائه کند.

دولت ترکیه پیش از این اعلام کرده بود، در رابطه با ادعاهایی که در خصوص جاسوسی از گروه ۲۰ در لندن منتشر شده، با مقامات انگلیس تماس هایی برقرار کرده است چرا که چنین مسأله‌ای را غیرقابل قبول می داند.

مهمت سیمسک، وزیر دارایی ترکیه احتمالا از جمله افرادی بوده که در نشست گروه ۲۰ در لندن از آنها جاسوسی شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: بسیار روشن است که اگر گزارش‌های منتشر شده در این باره درست از آب در بیاید، چنین اقدامی از طرف یکی از متحدان آنکارا به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وزارت امور خارجه ترکیه افزود: اگر صحت اخبار منتشر شده تأیید شود، این ماجرا به یک رسوایی بزرگ در روابط دو کشور تبدیل خواهد شد.

روزنامه انگلیسی گاردین به تازگی گزارش داد، مأموران سرویس‌های مخفی انگلیس، نامه‌های الکترونیکی و تماس‌های تلفنی شمار زیادی از شخصیت هایی را که در نشست گروه ۲۰ در آوریل و سپتامبر سال ۲۰۰۹ لندن شرکت کرده بودند، کنترل کرده اند.

افشای این ماجرا بحث‌ها و مشاجرات زیادی را در محافل دیپلماتیک کشورهای گروه ۲۰ برانگیخته است.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: