۱۴.۳.۹۲

هشت کوتوله سیاسی در میدان مسابقه! .... از این هشت کوتوله، هر کدام که انتخاب شوند به سود رهبری است.


شورای نگهبان، جاده را برای انتخابات مهندسی‌شده به کارگردانی «رهبر» و کارگزاری فرماندهان نظامی‌و انتظامی‌هموار کرد.

گزینش هشت کوتوله سیاسی، به‌عنوان کاندیداهای مجاز در انتخابات ریاست جمهوری، نشان داد که رأی «مقام معظم رهبری» بر انتخاباتی مهندسی‌شده، بدون سر و صدا و بی‌دردسر برای بیرون آوردن سرسپرده‌ترین آنها از صندوق تعلق گرفته است.

ائمه جمعه و جماعت، همصدا با فرماندهان نظامی‌و انتظامی‌از شورای نگهبان تشکر کردند و درایت آن را در انتخاب ۸ کاندیدای گوش‌به‌فرمان و مورد اعتماد «رهبری» ستودند.

درخواست احمدی نژاد و دختر آیت‌الله خمینی دربارۀ صدور «حکم حکومتی» و تجدید نظر در ردّ صلاحیت مشایی و‌هاشمی‌رفسنجانی با جواب منفی از سوی سخنگویان «رهبر» روبرو شد که گفتند معترضان به شورای نگهبان معنی احراز صلاحیت را نمی‌فهمند!

در چنین فضا و چنین اوضاع و احوال، معهذا احمدی‌نژاد می‌گوید «بهار تمام نشده و کار ما تازه آغاز شده است»! سخنی که هذیان‌گونه به‌نظر می‌رسد مگر آن که حادثه‌ای غیرعادی مسیر انتخابات مهندسی‌شده را تغییر دهد.


کیهان لندن شماره ۱۴۵۶ - شمارۀ پیشین کیهان (۱۴۵۵) روز دوشنبه، یک روز قبل از تصمیم‌گیری شورای نگهبان، زیر چاپ رفت که هنوز احتمال تأیید صلاحیت‌هاشمی‌رفسنجانی، و حتی اسفندیار رحیم مشایی، وجود داشت. در تفسیر سیاسی هفته قبل البته چنین احتمالی ضعیف تلقی شده بود و نوشتیم «بازگشت‌هاشمی‌رفسنجانی به کاخ ریاست جمهوری، با وجود آن که بسیاری کسان بر روی آن شرط بسته‌اند، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. به احمدی‌نژاد نیز اخطار شده است که هرگاه در حمایت از کاندیدای مورد نظر خود، مشایی، لجاجت به خرج دهد با رأی عدم کفایت از سوی مجلس برکنار می‌شود و انتخابات بدون حضور و دخالت او در عرصۀ تصمیم‌گیری ادامه پیدا می‌کند».

روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، با اعلام اسامی‌کاندیداهای گزینه شده از سوی شورای نگهبان، بر حدسیّات و فرضیاتی از آن قبیل که برای کشاندن مردم به پای صندوق‌های رأی و گرم کردن تنور انتخابات یا به تعبیر مقام معظم رهبری «حماسۀ سیاسی» توافقی بین رفسنجانی و خامنه‌ای و احتمالاً احمدی‌نژاد صورت گرفته است، رقم بطلان کشیده شد.

هشت کاندیدای احراز صلاحیت شده، افرادی همسطح یکدیگر و با خصوصیاتی کم و بیش مشابهند که شاخص‌ترین آن خصوصیات فقدان اشتهار و اعتبار فردی است. برخی از آنها به کلی در جامعه ناشناخته‌اند و برخی نیز که به دلیل مشاغل قبلی یا فعلی خود، افرادی شناخته شده به شمار می‌آیند کارنامه‌ای حاکی از کفایت و لیاقت ندارند. تنها به این دلیل احراز صلاحیت شده‌اند که کسی به حساب نمی‌آیند.

بدین ترتیب، احتمال آن که با حضور رقیبانی از نوع‌هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی و قرار گرفتن آنها در برابر یکدیگر، انتخابات رقابتی شکل بگیرد و هیجانی در جامعه برانگیزد منتفی شد و گویاترین تفسیر بر چنین انتخابات همان است که خامنه‌ای براساس تجربۀ چهار سال پیش، به جای آن که برای نشاندن کاندیدای مورد نظر خود بر کرسی ریاست جمهوری به کودتای بعد از رأی‌گیری دست بزند، این بار با کودتای قبل از رأی گیری خاطر خود را آسوده ساخت!

تبلیغات موقوف!

اگر حادثۀ غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد، انتخاباتی که با گذراندن هشت کاندیدای بی‌هویت از غربال شورای نگهبان و سپردن صحنه به دست آنها آغاز شد، چیزی جز یک نمایش مبتذل نخواهد بود. نمایشی به کارگردانی شخص «رهبر» و کارگزاری فرماندهان نظامی‌و انتظامی‌و امنیتی با مددگرفتن از ائمه جمعه و جماعت یا به عبارت دیگر ارکستر سیاسی ـ عبادی هفته در مساجد و منابر.

نخستین پردۀ این نمایش، سه روز پس از اعلام اسامی‌احراز صلاحیت شدگان در نماز جمعه هفتۀ گذشته (سوم خرداد) به اجرا درآمد.

در تهران، نماز جمعه به امامت محمدعلی موحدی کرمانی انجام گرفت و خطیب آن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌بود.

امام جمعه، که نام و قیافه‌اش برای نمازگزاران نیز تازگی داشت، بر عدم لزوم تبلیغات انتخاباتی فتوا داد و گفت به نظر وی بهتر است مردم به کاندیدایی رأی دهند که تبلیغاتش از همه کمتر است زیرا تبلیغات به همین اندازه که تا کنون صورت گرفته کافی است و از این بیشتر به منزله تحقیر مردم است(!) طبق گفتۀ وی، مردم به عکس و پوستر رأی نمی‌دهند، مردم ساده زیستی و برنامه‌های فرد را می‌بینند و به آن رأی می‌دهند.

سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی نیز عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را ستود و گفت «ما از شورای محترم نگهبان متشکریم که ملت ایران را شادمان کرد»!

این خود به تنهایی پیامی‌بود برای مردم ایران که بدانند چگونه انتخاباتی در پیش دارند و منتظر زد و خورد کاندیداها و هیاهوی تبلیغاتی و کشانده شدن مبارزات به کوچه و خیابان نباشند.

احمدی‌نژاد هم که پس از رد صلاحیت مشایی گفته بود به حضور «رهبر معظم انقلاب» می‌رود و تجدید نظر در حکم شورای نگهبان را با صدور «حکم حکومتی» خواستار می‌شود، پاسخ خود را از زبان آیت‌الله احمد عَلَم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان شنید که گفت «معترضان به شورای نگهبان معنی احراز صلاحیت را نمی‌فهمند. راه پیگیری قانونی رجوع به مقام معظم رهبری نیست. حضرت آقا در دو روز گذشته که ما خدمت ایشان رسیدیم فرمودند که قانون، وظیفه احراز و تشخیص صلاحیت را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. بنابراین احراز و تشخیص چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم تا حل شود».

نامۀ دختر خمینی و پاسخ آن

علاوه بر احمدی‌نژاد، زهرا مصطفوی دختر آیت‌الله خمینی هم در نامه سرگشاده‌اش به سید علی خامنه‌ای، از وی خواسته بود برای تجدیدنظر در حکم شورای نگهبان و تأیید صلاحیت‌هاشمی‌رفسنجانی با صدور حکم حکومتی مداخله کند.

 زهرا مصطفوی در نامۀ خود نوشت:

با عرض سلام و ارادت کامل،

همان روزی که تأئید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام، تأئید صلاحیت آقای‌هاشمی‌را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند. خوشبختانه و به حق حضرتعالی مورد رأی خبرگان قرار گرفتید، لذا لزومی‌نمی‌دیدم تا ذکری در این مورد از ایشان به میان آورم. اما متاسفانه امروز که می‌بینم شورای نگهبان دست به رد صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری زده است، خواهرانه تذکر می‌دهم که این کار هیچ معنایی جز فاصله انداختن بین دو یار امام و بی‌توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خیابان به نظام و انتخابات پیدا کرده است ندارد….

خواهشمند است در این امر مهم دخالت فرمائید و نگذارید که یک حرکت همه تلاشها را خراب کند و نشان دهید که چرا امام می‌فرمود: «ولایت فقیه برای آن است که نگذارد هر کس هر کاری دلش می‌خواهد بکند و ولایت فقیه می‌خواهد جلوی دیکتاتوری را بگیرد » خواهش می‌کنم فلسفه وجودی ولایت مطلقه فقیه را یک بار دیگر عینیّت ببخشید، اطمینان دارم که این درخواست زبان حال بسیاری از دلسوزان نظام است که نگران وضع ایران اسلامی‌هستند و دلشان برای شنیدن طنین وحدت و همدلی در این کشور می‌تپد. ارادتمند زهرا مصطفوی»

 علم الهدی این ادعا را «نه تنها دروغ، بلکه خلاف واقع و هتک حرمت به امام خمینی» توصیف کرد و متقابلاً از نوۀ خمینی، نعیمۀ اشراقی، پاسخ شنید: «کسی که بخواهد زهرا مصطفوی را به دروغگویی متهم کند تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم مجیزگویی و چاپلوسی است. متأسفانه در جامعه ما چاپلوسی و ریاپروری و اینجور ادبیات بخصوص در سالهای اخیر حاکم شده است. اشخاص چیزهای غیرواقعی برای چاپلوسی عنوان می‌کنند و دیگران را متهم به دروغگویی می‌کنند در حالی که خاله من شخصیتی است که هیچ کسی نمی‌تواند او را به دروغگویی متهم کند.»

نعیمه اشراقی، رد صلاحیت‌هاشمی‌رفسنجانی را به بهانۀ بالا بودن سن او مردود دانست و گفت «رئیس جمهوری باید فکرش قوی باشد و آقای‌هاشمی‌مغزش مثل ساعت کار می‌کند. درباره دلیل اصلی رد صلاحیت او نمی‌توانم حرف بزنم. به نظر من انتقال قدرتی دارد صورت می‌گیرد. کسانی که ما به آنها انجمن حجتّیه‌ای می‌گفتیم و چون تفکر واپسگرایی داشتند امام خطرشان برای کشور را از خیلی از کفار و منافقین هم بیشتر می‌دانست، اکنون دارند پیروان امام را از صحنه بیرون می‌کنند».

ارکستر سیاسی ـ عبادی

با تمام این احوال، سخنان یکسان ائمه جمعه که سخنگویان «مقام معظم رهبری» به شمار می‌آیند در تأیید شورای نگهبان، از «انتخابات مهندسی شده» حکایت دارد:

محمد سعیدی، امام جمعه موقت قم:

شورای نگهبان با اقتدار و تلاش فراوان مانع از انحراف نظام از خط دین و اسلام و قانون اساسی شده است.

محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز:

شورای نگهبان با توجه به مصالح و اصول قانونی کشور با شهامت به وظیفه خود عمل کرده است.

مرتضی اصفهانی، امام جمعه «قائنات» در خراسان جنوبی:

شورای نگهبان در احراز صلاحیت کاندیداها کاملا درست و با قاطعیت عمل کرده است. امروز تمام دشمنان ایران از رأی شورای نگهبان عصبانی و ناراحت هستند.

محسن موسوی، امام جمعه دهلران:

شورای نگهبان کار دینی و الهی خود را در تعیین و احراز صلاحیت کاندیداها انجام داده است.

محمدتقی لطفی، امام جمعه ایلام:

اقدام شورای نگهبان اقدامی‌شجاعانه، با اقتدار و بر اساس ضوابط مندرج در قانون اساسی که میثاق بین ملت و نظام است، بوده است.

عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان:

شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزدها کاملاً بر اساس قوانین عمل کرده است. رأی آن جای هیچ اعتراضی ندارد.

کاظم طباطبایی، امام جمعه زابل:

عملکرد منصفانه و کارشناسانه شورای نگهبان در تأیید صلاحیت کاندیداها جای تقدیر دارد.

حسن منتظری، امام جمعه شهربابک:

اقدام به حق و انقلابی شورای نگهبان در اعلام اسامی‌کاندیداهای احراز صلاحیت شده ریاست جمهوری موجب خشم و ناراحتی بیگانگان شده است.

ابوتراب موسوی، امام جمعه آبیک:

شورای نگهبان کار بسیار شایسته و ارزنده‌ای را از خود به جای گذاشته که عمق عظمت این موضوع را در آینده‌ای نزدیک شاهد خواهیم بود.

محمدعلی فروغی، امام جمعه موقت اردبیل:

بنده حرکت شورای نگهبان را نمودی از مجاهدت شهید شیخ فضل‌الله نوری می‌دانم که به حیات اسلام روحی تازه بخشید.

عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان:

رأی شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری زیبا، مدبرانه و حکیمانه بود.

مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه:

شورای نگهبان در اعلام نظر هیچ منفعت یا ضرر شخصی ندارد و براساس یک سلسله قوانین عمل می‌کند و در واقع مایه اطمینان مردم است.

یک نفر به من گفت!

برقراری حالت نظامی‌در تهران و قم و برخی دیگر از شهرها، همزمان با موج بازداشت‌ها و بستن دفاتر و سایت‌های تبلیغاتی، جای تردید باقی نمی‌گذارد که «رهبر» جمهوری اسلامی‌به‌بهای گرو گذاشتن تمام نیرو و تتمۀ آبروی خود تصمیم دارد انتخاباتی بدون دردسر و بی‌سر و صدا برگذار کند و یکی از دست نشانده‌ترین افراد تأیید صلاحیت شده را به جای احمدی‌نژاد بنشاند. اما هنوز هم احمدی‌نژاد سر تسلیم فرود نیاورده و اظهارات دوپهلوی او، با وجود منتفی شدن «حکم حکومتی» از سرکشی و نافرمانی حکایت دارد.

او، و برگزیده رد صلاحیت شده‌اش اسفندیار رحیم مشایی، در روزهای اخیر باز هم بحث «بهار» را پیش کشیدند و اظهار داشتند که بهار هنوز تمام نشده است. احمدی‌نژاد روز جمعه، همان زمان که ائمه جمعه یکصدا شورای نگهبان را تأیید و از تصمیم آن تشکر می‌کردند، گفت «تازه کار ما آغاز شده است»!

به گزارش (ایسنا): سه روز پس از اعلام رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، آقای احمدی‌نژاد اظهار داشت یک نفر به او گفته است که «باشید» و او نیز چنین پاسخ داده است که «ما هستیم. همگی هستیم. تازه کار ما آغاز شده است».

آن «یک نفر» بدیهی است که کسی مافوق ولی فقیه می‌تواند بوده باشد یعنی امام زمان!

طبق این گزارش «رئیس جمهور ایران که آخرین روزهای ریاست خود بر دولت ایران را سپری می‌کند روز جمعه سوم خرداد گفت «اندیشه بهار و خود بهار چیزی نیست که کسی بتواند با پایمال کردن یک جوانه، آن را از بین ببرد. گاهی جوانه حتی از زیر آسفالت‌هایی که روی آنها غلتک زده‌اند بار خود را نشان داده است. در آغاز راهیم. یک راه پرافتخار و سرتاسر پیروزی در پیش است. بهار هرگز طعم شکست را نخواهد چشید. پیروزی در ذات اندیشۀ بهاری است».

احمدی‌نژاد این سخنان را، که در شرایط موجود هذیان گونه به نظر می‌رسد، در مراسم اختتامیه جشنواره وبلاگ نویسی و عکس بهار بر زبان آورده و با اشاره به عدم حضور مشایی گفته است «در این مراسم جمعی از دوستان بهار و عاشقان بهار دور هم جمع شده‌اند ولی متأسفانه جای یکی از عاشقان حقیقی بهار و مرد همیشه بهاری ایران خالی است»!


منبع

هیچ نظری موجود نیست: