۷.۴.۹۲

مارکوپولو ایران هفته آینده به مسکو می رود!


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ( رقیب مارکوپولو) برای شرکت در دومین نشست سران کشورهای صادر کننده گاز که دهم تیرماه در مسکو برگزار می شود، در راس یک هیات عالی رتبه به روسیه سفر می کند.

به گزارش ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی در مسکو با اعلام این خبر افزود: رئیس جمهوری اسلامی در این سفر علاوه بر ایراد سخنرانی در نشست سران، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور فدراسیون روسیه و برخی دیگر از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست، ملاقات‌های دوجانبه خواهند داشت.


بر اساس بیانیه‌ای که بر روی سایت سفارت ایران قرار گرفت، دیدار با نخبگان روس و ایرانی‌های مقیم و همچنین برگزاری نشست خبری و انجام مصاحبه اختصاصی با رسانه‌های مطرح روسیه از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

این بیانیه می افزاید: نشست سران کشورهای صادر کننده گاز، فرصتی برای تقویت همکاری میان کشورهای عضو و بحث و تبادل نظر در عالی‌ترین سطح در مورد وضعیت فعلی و آینده بازار و صنعت گاز است. اولین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۱۱ با حضور دوازده کشور به عنوان عضو دایم و سه کشور عضو ناظر در دوحه قطر برگزار گردید.

مبدا پیدایش مجمع کشورهای صادرکننده گاز به نخستین نشست وزارتی آن که ١٩ و ٢٠ ماه مه سال ٢٠٠١ در تهران برگزار شد، برمی گردد؛ این نشست از سوی وزارت نفت ایران و با حضور کشورهای الجزایر، برونئی، اندونزی، ایران، مالزی، عمان، قطر، روسیه، ترکمنستان و نروژ به عنوان عضو ناظر تشکیل شد.

سپس در هفتمین نشست وزارتی، مجمع کشورهای صادرکننده گاز به عنوان یک سازمان بین المللی تاسیس شد و دوحه پایتخت قطر نیز به عنوان مقر مجمع کشور‌های صادرکننده گاز، انتخاب گردید .

متعاقب آن در نهمین نشست وزارتی در دسامبر سال ٢٠٠٩ در دوحه لئونید بوخانفسکی از روسیه به عنوان دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب گردید. بوخانوفسکی، به عنوان نخستین دبیر کل مجمع ، اول ژانویه سال ٢٠١٠ فعالیت خود را در دوحه آغاز کرد.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

ایران به عنوان کشوری که دارای بزرگترین منابع گازی در جهان است، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان ، از اعضای اصلی مجمع کشورهای صادر کننده گاز به شمار می روند . هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در این مجمع مطرح هستند و عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

هیچ نظری موجود نیست: