۲۴.۲.۹۲

کشتی دوستانه ایران و آمریکا در نیویورک و لس‌آنجلس

دویچه وله می‌نویسد: پس از مدتی طولانی، بار دیگر یک تیم ‌ورزشی از ایران برای رویارویی با تیم ملی آمریکا راهی این کشور خواهد شد. ایران و آمریکا دو مسابقه در نیویورک و لس‌آنجلس برگزار خواهند کرد.
تماس‌های ورزشی ایران و آمریکا همواره خبرساز بوده اما آن‌چه بر اهمیت این مسابقات می‌افزاید، تلاش برای جلب نظر IOC و حفظ کشتی در جدول اصلی بازی‌های المپیک است.


 مسابقه اول ۱۵ مه، بیست و پنجم اردیبهشت، در سالن وندربیلت خیابان ۴۲ منهتن نیویورک و مسابقه دوم هم چهار روز بعد در ورزشگاه مموریال لس‌آنجلس به انجام خواهد رسید.
ایران با هفت کشتی‌گیر و ۱۱ همراه عازم آمریکا شده است. حسن رحیمی (۵۵ کیلو)، مسعود اسماعیل پور (۶۰ کیلو)، مهدی تقوی (۶۶ کیلو)، حسن طهماسبی (۷۴ کیلو)، احسان لشگری (۸۴ کیلو)، حامد تاتاری (۹۶ کیلو) و کمیل قاسمی (۱۲۰ کیلو) کشتی‌گیران ایران در این رقابت هستند.



رسول خادم مدیریت تیم ملی را به عهده دارد. علیرضا رضایی، غلامرضا محمدی، محمد طلایی و رضا لایق در کادر فنی او را همراهی می‌کنند. سرپرستی تیم اعزامی به عهده علی بیات است. صادق محبوبی (پزشک)، حجت‌الله خطیب سرپرست فدراسیون، علی افتخاری و احمد گواری نیز از دیگر مسافران آمریکا هستند. موقعیتی که به ندرت نصیب ورزش ایران می‌شود.




لغو مسابقه در میدان تایمز
مسابقه کشتی سه جانبه بین تیم‌های ایران، آمریکا و روسیه ابتدا قرار بود در میدان تایمز برگزار شود اما سپس به ایستگاه قدیمی گرند سنترال ترمینال منتقل شد؛ رویدادی که از طرف فدراسیون جهانی کشتی نیز به رسمیت شناخته شد. این ایستگاه از نقاط مشهور توریستی نیویورک است که به طور میانگین سالانه ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند.
پوستر مسابقه کشتی ایران و آمریکا در نیویورک
توافق بر سر این مسابقات نمادین در تهران و محل برگزاری جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی صورت گرفت. مسابقه نخست در سالن وندربیلت ایستگاه قطار برگزار خواهد شد. قرار است در این ایستگاه که قدمت آن به سال ۱۸۷۲ برمی‌گردد، هزار بلیت برای تماشای مسابقه فروخته شود.
فدراسیون کشتی آمریکا این مسابقه را «خروش روی ریل‌ها» نامیده و روی پوستر ویژه مسابقات نیز درج کرده است. گری ابوت، نویسنده گزارش، تاکید کرده غیر از تلاش برای حفظ این ورزش در المپیک، پروژه «کمک به کودکان خیابانی با کشتی» نیز مد نظر است.






فوریه ۲۰۱۳ کمیته اجرایی IOC اعلام کرد ممکن است ورزش کشتی در المپیک ۲۰۲۰ جزو رشته‌های اصلی نباشد. تصمیم قطعی برای حضور کشتی در المپیک در ماه سپتامبر و در بوئنوس آیرس اتخاد خواهد شد.
دیپلماسی کشتی؛ این بار برای المپیک
مایک نووگراتز، از مسئولان برگزاری این رقابت‌، در سایت فدراسیون کشتی آمریکا گفته است: «خوشحالیم که سه کشور برتر جهان را به این مسابقه‌ آوردیم. این مسابقه‌ اهمیت کشتی را بیشتر خواهد کرد و شب خوبی برای ورزش و اهالی نیویورک رقم خواهد خورد.»
ریچارد بندر، مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا، هم گفته است: «این رقابت‌ها فرصتی برای کشتی است تا نشان دهد که جهان چگونه توانایی کنار هم قرار دادن ملت‌ها با تفاوت‌های فرهنگی و سیاسی را دارد.»
پوستر مسابقه کشتی ایران و آمریکا در لس آنجلس
تیم کشتی ایران ۱۰ بار در دو دهه اخیر در آمریکا به میدان رفته که دو بار در نیویورک بوده است: گودویل گیمز در سال ۹۸ و مسابقات جهانی ۲۰۰۳. این سومین بار است که تیم ملی کشتی ایران راهی نیویورک می‌شود.
مسابقه‌های جهانی ۱۹۹۵ در آتلانتا، المپیک ۱۹۹۶ و قهرمانی جوانان جهان در سال ۱۹۹۸به میزبانی پریم، همچنین جام‌های جهانی در نقاط مختلف آمریکا میزبان دوبنده پوشان ایرانی بوده‌اند. جام‌های جهانی ۹۵ چاتانوگا، ۹۸ استیل‌واتر، ۹۹ اسپوکن، ۲۰۰۰ فیرفاکس و سال پس از آن در بالتیمور.
کشتی آزاد آمریکا هم در سال ۱۹۹۸ پس از غیبت بیست ساله، طبق اعلام سایت فدراسیون کشتی آمریکا، اولین تیم آمریکایی بود که پس از انقلاب اسلامی در یک مسابقه ورزشی به میزبانی ایران شرکت کرد.
آن‌ها در جام تختی ۱۹۹۸ در تهران هم در این مسابقه‌ها شرکت کردند و جمعاً ۱۱ بار در ایران و در مسابقه‌های مختلف از تهران تا سنندج و بندرعباس به میدان رفته‌اند.




تیم ملی ایران با ترکیب اصلی راهی آمریکا شده اما صادق گودرزی در وزن ۷۴ کیلوگرم به دلیل غیبت در تمرینات، از فهرست تیم اعزامی کنار گذاشته شد.
دیدار ایران و آمریکا در لس‌آنجلس هم در راستای تلاش برای جلوگیری از حذف این رشته کهن از بازی‌های المپیک انجام می‌شود و «اتحاد برای کشتی» نامگذاری شده است.
اندی بارس مدیر پروژه Beat the Streets لس‌آنجلس گفته است این مسابقات دوستانه تاریخی، محبوبیت ورزش کشتی در جهان را نشان خواهند داد.


منبع: دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: