۶.۳.۹۲

مقبره معروف فرهاد کوه کن بنایی به قدمت ۲۷۰۰ سال درآذربایجان غربی


در مجاورت روستایی به نام سنگر در ۷ كیلومتری غرب جاده آسفالته ماكو - بازرگان در نزدیکی کوه‌های آرارات پس از گذر از ۳۰ پله‌ی سنگی، ورودی مقبره معروف فرهاد کوه کن برای گردشگران نمایان می‌شود. این گوردخمه دارای سه اتاق با سنگ‌تراشی استادانه و زاویه‌بندی مناسب است که جز تاقچه‌ای کوچک با قوسی هلالی در یکی از اتاق‌ها، تزئینات دیگری در آن به چشم نمی‌خورد.

گفتنی است پیشینه‌ی بام فرهاد به دوران اورارتویی (هزاره‌ی نخست پیش از میلاد) بازمی‌گردد.

مقبره معروف فرهاد کوه کن شامل سه اتاق تو در تو درون صخره ای بزرگ با راه پله ای سنگی تراشيده شده است.


در واقع این مجموعه از سه بخش تشكیل شده است :
 - آنچه كه در دل كوه كنده شده، شامل سه اتاق كه مقبره صخره را تشكیل می‌دهد و به نام ایوان فرهاد خوانده می‌شود.
 - بقایای دیوار سنگی مربوط به حصار محیطی كه در دشت مقابل دخمه سنگی است و مبین وجود قلعه‌ای در این محل است.
 - بقایای بنای سنگی بالای كوه كه از سنگ‌های لاشه و آتشفشانی ساخته شده، در فواصلی معین برج‌های كوچك توپر دارد. در حفاری‌هایی كه اخیراً در این منطقه صورت گرفت، آثاری از شهر دوره اورارتویی بدست آمد.



اطلاعات زيادی از تاريخچه اين اثر به دست نيامده و مردم محلی آنرا به فرهاد، اسطوره تاريخی ساسانی نسبت ميدهند و گفته شده پیکر فرهاد در این مقبره دفن شده است، ولی‌ امروز این مقبره خالی‌ است و آنچه که با این مقبره بوده به یغما رفته است. ديوارهای داخلی مقبره، كاملا صاف است و داخل مقبره كاملا تاريك. بر روی ديواره ها طاقچه هايی تراشيده شده و احتمالا از مشعل استفاده ميشده است.
بازدید کنندگان این اثر تاریخی به علت نبود هیچ روشنایی در داخل ایوان موفق به بازدید از جزئیات این ایوان نمی شوند... دریغ از یک لامپ ۱۰ واتی کم مصرف...










هیچ نظری موجود نیست: