۱۳.۲.۹۲

بوشهر در محاصره سیل و زمین لرزه - آخرین جزئیات عملیات امدادی در ۵ استان كشور


هنوز ۱۵ روز از زمین لرزه بوشهر نمی گذرد كه این بار بوشهری ‌ها لرزش زمین را از عمق ۸ كی لومتری ۱۹ بار احساس كردند. زمین لرزه اخیر با سیل و آب گرفتگی همراه بود. این در حالی است كه گزارش رسیده ۴ استان دیگر كشور هم درگیر آب گرفتگی هستند.


به گزارش خبرگزاری مهر، روز سه شنبه ۲۰ فروردین ماه سال جاری بود كه مركز ژئوفیزیك دانشگاه تهران اعلام كرد: زمین لرزه ای در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در مقیاس ۶ و ۱ دهم ریشتر شهر بوشهر را لرزاند. زمین لرزه ای كه علی رقم حضور سریع امدادگران هلال احمر ۳۷ كشته و بیش از ۸۵۰ مجروح به همراه داشت.

هر چند ستاد مدیریت بحران و نیروهای امدادی تاكنون از مرحله اسكان اضطراری آرام آرام وارد مرحله اسكان موقت می شوند ولی در چند روز گذشته و امروز صبح وقوع چندین زمین لرزه همراه با بارنگی و آب گرفتی و سیل وضعیت آسیب دیدگان زمین لرزه و سیل را دچار بحران كرده است.

محمود مظفر رئیس سازمان مدیریت بحران كشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شب گذشته زمین لرزه باز بوشهر را لرزاند. زمین لرزه ای به مقیاس ۵ ریشتر در عمق ۸ كیلومتری زمین یعنی بسیار حساس تر از زمین لرزه قبلی  كه موجب شد تا ۲ واحد مسكونی به كلی تخریب شود. این در حالی است كه در ۲۴ ساعت گذشته تاكنون ۲۰ بار بوشهر لرزیده است.

وی افزود: تاكنون ۲۱۸ چادر و ۴۰۰ تخته موكت و ۲۵۰۰ پتو به مناطق زمین لرزه زده ارسال شده و ۶۵۰۰ بسته خوراکی هم برای آسیب دیدگان زمین لرزه و سیل توزیع شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در بررسی امدادگران از منطقه شنبه و روستاهای تابعه مشخص شد که این زمین لرزه بدون صدمات جانی به پایان رسیده است.

شاپور رستمی معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بارندگی‌های شهرستان دشتی و وضعیت مناطق زمین لرزه‌زده باعث آبگرفتی برخی از معابر و همچنین جاری شدن روان‌ آبها در این مناطق شد که خوشبختانه تلفاتی در پی نداشته و به غیر از محور شنبه به روستای درویشی همه معابر باز است. همچنین سالن‌های ورزشی و مدارس شهر خورموج را برای اسکان اهالی شهر شنبه در نظر گرفته‌ایم و اتوبوس و مینی‌بوس را نیز برای انتقال اهالی به منطقه اعزام کرده‌ایم ولی اهالی ترجیح داده‌اند که در خانه‌های خود بمانند.

وی در ارتباط با سد خاکی مناطق زمین لرزه‌زده نیز بیان داشت: هر چند مشکلاتی برای این سد ایجاد شده بود ولی با حضور کارکنان بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در حال ترمیم این سد هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از وقوع سیلاب و زمین لرزه در مناطقی از بوشهر شب گذشته ۲۰ نجاتگر ، ۵ دستگاه پیکاپ ، ۱۵ دستگاه کف کش ، یک دستگاه لجن کش و ۱۱ موتور آبکش ساعت به سمت مناطق حادثه دیده اعزام شدند و هم اكنون در حال امدادرسانی هستند.

حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات كشور در گفتگو با مهر می گوید: آب گرفتگی تنها به بوشهر منتهی نشده و هم اكنون استانهای  اصفهان، فارس، خوزستان و یزد هم متاثر از این حادثه هستند.

تاكنون ۴۴۵ تن‌ حادثه دیده و ۷ تن‌ مصدوم شدند كه به دلیل وخامت یكی از مجروحان مجبور شدیم مصدوم را به بیمارستان منتقل كنیم. هم اكنون ۴۰ تیم به مناطق اعزام شده و تخلیه آب از ۱۰۵ خانه انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: