۱۲.۱۱.۹۱

جنگ خبری بیش از جنگ واقعی‌


در رابطه با هک شدن صندوق ایمیل شرکت انگلیسی‌ بریتام دیفنس، و پیدا شدن ایمیل‌ای که یکی‌ از کارکنان این شرکت به رئیس خود فرستاده و در آن از پیشنهاد فریبنده قطر در رابطه با بد نام کردن روسیه و سوریه در بحران سوریه و اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیای روسیه به وسیله بشار اسد در سوریه، که به نوعی پاپوش ساختن برای این دو کشور از طرف این شرکت انگلیسی‌ است، رادیو صدای روسیه گزارش‌ای را تهیه کرده و مصابحه‌ای را با یکی‌ دیگر از کارکنان این شرکت انجام داده که قسمتی‌ از آن را در زیر میخوانید.


رادیو «صدای روسیه» تلاش می‌کند به قضیه مربوط به تدارک یک عمل تحریک آمیز مربوط به جنگ در سوریه بوسیله کارکنان شرکت انگلیسی «بریتام دیفنس» رسیدگی کند.خبرنگار ما در لندن موفق شد با یکی‌ از کارکنان این شرکت گفتگویی را داشته باشد و نظر وی را در رابطه با جنگ خبری در این باره جویا شود.د.

یاد آور می‌شویم که یک بلاگنویس در باره حمله و شکستن بخش انگلیسی سرور شرکت «بریتام دیفنس» خبر داد.گویا صندوق پستی آن دارای مکاتبه دو کارمند آن شرکت در باره پیشنهاد جدید قطری‌ها در خصوص سوریه بود .آن‌ها می‌خواستند با استفاده از اوکراینی‌های روسی زبان از میان پرسنل خود، از لیبی به سوریه مهمات شیمیایی حمل کنند.سیر این عملیات باید بوسلیه دوربین ویدئو ثبت شود. بلاگنویس حدس میزده که فیلم ویدئویی نشان دهنده مزدورانی با سلاح‌ها بمب‌های شیمیایی در دست که به روسی صحبت می‌کنند بایستی به جهانیان نشان داده شود تا دست داشتن روسیه در نیات رژیم سوریه مبنی بر کاربرد اسلحه ممنوعه را ثابت کند.

نماینده شرکت انگلیسی «بریتام دیفنس» که خود را «سایمون» معرفی کرد عمل حمله هکری و شکستن صندوق پستی را قبول کرده، اما ادعا کرد که در صندوق پستی شرکت هیچ نامه‌هایی در ارتباط با تحریکات ضد روسی نبود و ممکن نیست وجود داشته باشد.به گفته وی نامه درج شده در اینترنت در حقیقت امر ساختگی بود.وی در ادامه افزود:

"در آن نامه دو جمله پوچی بود که کسی نمی‌توانست با آن سبک بنویسد. حتی اگر مطلب سر موضوع یاد شده بود متن آن جنبه بیشتر سنجیده‌ای می‌داشت.کسی که آنرا نوشته زیاد در فکر معنای متن نبود ،درغیر این صورت محتوای نامه‌ها ممکن بود جدی تلقی می‌شد".

به زحمت می‌توان معلوم کرد که در این مورد چه کسی حقیقت را می‌گوید. به هر حال روشن است که جنگ خبری حول حوادث در سوریه به بحبوحه خود رسیده است .«ایگور کوروتچنکو» سردبیر مجله «دفاع ملی» در این خصوص به «صدای روسیه» گفت:

" در حوادث سوریه ۵۰ درصد عملیات مسلح و جنگ و اسلحه واقعی‌ است و ۵۰ درصد جنگ خبری. مثلا بیاد بیاوریم خبری را که در آن ادعا میشد یک ژنرال روسی در عملیات متعارضان کشته شده و به گفته آن‌ها این ژنرال اعمال یگان‌های دولتی سوریه را هماهنگ میکرده است. .آن ادعا تحریک آمیز و جنگ خبری از آب در آمد. چرا که در اوت سال گذشته متعارضان سوریه اعلام کردند که در حین نبرد با آن‌ها یک ژنرال روس کشته شد.در همان روز ژنرال «ولادیمیر کوژییف» در محل وزارت دفاع روسیه در مسکو با روزنامه نگاران دیدار کرد.این ژنرال قبلاً مشاور نظامی در سوریه بود اما مدت‌ها پیش از اختلاف، سوریه را ترک کرد. کاملا آشکار است که در بین متعارضان سوری کارشناسان حرفه‌ای جنگ خبری وجود دارند و افراد و نیروی ویژه از طرف پاره‌ای از کشور‌های ناتویی در این رابطه شب و روز تلاش میکنند .آتها عناصر و جزو جنگ بزرگ خبری هستند".

حالا جنگ خبری در سوریه به اوج خود رسیده و هر لحظه ممکن است تحریکات جدیدی صورت پذیرند. بعید نیست که در میان آن‌ها نمایشی باشد که دو کارمند انگلیسی آنرا در نامه خود شرح داده اند.

هیچ نظری موجود نیست: