۳۰.۱۰.۹۱

سرزمینی که بیشترین شاعران را دارد، بیشترین عاشقان را داشته است.

توضیح عکس:
مهندس معمار و طراح بنای میدان آزادی (شهیاد)، آقای حسین امانت.


نکاتی جالب درباره میدان آزادی (برج شهیاد):

میدان آزادی با مساحت ۵۰٬۰۰۰ مترمربع پس از میدان نقش جهان با مساحت ۸۹٬۶۰۰ مترمربع، بزرگ‌ترین میدان ایران است و برج آزادی با ارتفاع چهل و هشت متر، که یکی از نمادهای تهران است، در آن قرار دارد.

برج آزادی یا شهیاد، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوی و به توصیه فرح همسر شاه برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران به عنوان نماد پایتخت ساخته شد. طراح میدان شهیاد مهندس حسین امانت بود.
تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ خورشیدی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد شناسایی ایران میان معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در پایان طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برنده و برای ساخت برگزیده شد.

عملیات ساخت برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است.
در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.

حسین امانت می‌گوید: «این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می‌خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می‌آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می‌شود.»

"در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته‌است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می‌زند. رسمی سازیهایی که بین این دو قوس را پر می‌کند، خیلی ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام."

در جشن گشایش این برج که در سمت غرب شهر تهران جای دارد، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.

بر پایه نظرسنجی های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده اند.

همچنین بر اساس همین نظرسنجی میدان آزادی، پس از موزه ها و کاخ ها، سومین جایی است که شهروندان تهرانی برای معرفی به بازدیدکنندگان خارجی دارای اولویت می دانند.

از سال ۱۳۵۲ هجری شمسی تا سال ۱۳۵۷ اسکناس های دویست ریالی ایران با تصویری از این برج چاپ و نشر می شد.





پروین اعتصامی - محمد رضا پهلوی - دکتر عیسی صدیق
تصویر مربوط به زمانی است که "پروین اعتصامی" معاون کتابخانه دانش سرای عالی بود.



عکس یادگاری سربازان روسی با اجساد آزادی خواهان ایرانی که پس از به توپ بسته شدن مجلس بدار آویخته شده اند...

قزاق‌های روسی به رهبری سرهنگ ولادیمیر لیاخوف اینگونه ایرانیان مشروطه خواه و وطن پرست را سرکوب و در عین حال در مناطق مختلف ایران نفرت قومی و ایران هراسی را تبلیغ میکردند.

روز دوم تير ۱۲۸۷ كه ساختمان مجلس به توپ بسته شد، اوج جنگ بود. اين جنگ كه در ساعات ظهر فروكش كرد، ۳۰۰ كشته و ۵۰۰ زخمي به جاي گذاشت.

بسياري از بازداشت شدگان در باغشاه تهران به زنجير كشيده شدند وتعدادي از وعاظ، روزنامه‌نگاران‌، نمايندگان مجلس و سياسيون به قتل رسيدند و تعدادي از آنان نيز به سفارتخانه‌هاي خارجي پناهنده شدند.

هم زمان با تهران در آذربایجان نیز بسیاری از آزادیخواهان و مشروطه خواهان توسط قزاق‌های روسی به دار آویخته شدند.

اعدام شدگان به ترتیب؛ آقا میرزا علی، حاج صمد، حاجی خان و مشهدی شکور

به نقل از کسروی تاریخدان بزرگ ایران زمین






ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۲ - تهران



برج گنبد قابوس

بنای "گنبد قابوس" بلندترین بنای آجری جهان به‌شمار می‌آید که در قرن 4 هجری و در زمان سلطنت "شمس المعالی قابوس بن وشمگیر" در شهر "جرجان" که پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا گردیده‌است.

این بنای باشکوه با 55 متر ارتفاع؛ در طول عمر هزار ساله خود 2 بار زلزله‌های شدیدتر از 6 ریشتر را از سر گذرانده، اما همچنان سالم، استوار و پابرجا ایستاده است. کارشناسان دلیلش را، ویژگی های ساختاری و مهندسی فکر شده در آن می دانند .

برج قابوس در یک نظرسنجی بین‌المللی از سوی تعدادی از معماران مشهور جهان، به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر انتخاب شده و در اجلاس سی و ششم یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت گردید.





نمایی متفاوت از طاق کسری (ایوان مداین)

طاق کسری با ارتفاع ۳۵ متر، پهنای ۲۵ متر و درازای ۵۰ متر بلندترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان می‌باشد.

این بنای دوره ساسانی به دستور شاپور اول ساخته شد و در زمان خسرو انوشیروان بازسازی شده و گسترش یافت و هم اکنون بقایای آن در نزدیکی بغداد واقع است.

هیچ نظری موجود نیست: