۶.۱۱.۹۱

زرشک


یک متخصص قلب و عروق گفت: عصاره میوه زرشک همچون مقادیر زیادی ویتامین ث دارد، موجب افزایش فعالیت سیستم ایمنی، تحریک جذب آهن و مانع بروز بیماری اسکوربرت می‌شود.







دکتر طوبی کاظمی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی عروقی امروزه به یک مشکل جدی در جوامع بشری تبدیل شده و داروهای زیادی نیز برای درمان این بیماری‌ها ساخته شده است، اما این داروها دارای عوارض جانبی زیادی است.



وی ادامه داد: میوه زرشک طبیعتی سرد و خشک دارد و در طب سنتی به کار می رود.

این متخصص قلب وعروق اضافه کرد: زرشک با دارا بودن بربرین (berberin)، دارای اثرات مفید برای قلب است و خاصیت ضد آریتمی، اثرضد پرفشاری خون و کاهش دهنده مقاومت عروقی دارد.




کاظمی تصریح کرد: میوه زرشک به دلیل داشتن اسیدهای آلی ملایم بوده و برای درمان سنگ کلیه مناسب است.

وی از خواص میوه زرشک به اثر تصفیه کننده و ضدعفونی کننده خون، منقبض کننده عروق، پایین آوردن تب، کاهش تورم و فشارخون، تنظیم وضربان عضلات قلب اشاره کرد.




متخصص قلب وعروق تصریح کرد: از برگ زرشک به تنهایی با مخلوط داروهای مناسب می توان برای زخم روده، رفع اسهال‌های مزمن استفاده کرد.




وی اضافه کرد: جویدن برگ زرشک باعث سفتی لثه‌ها می شود.

دکتر کاظمی ادامه داد: در موقع آنژین و گلودرد می توان دم کرده برگ زرشک راغرغره کرد.




متخصص قلب وعروق از خواص پوست ریشه زرشک به برطرف کردن بی‌اشتهایی، از بین بردن سوء هاضمه ، درمان زردی ویرقان، تنظیم اعمال دستگاه گوارش اشاره کرد.





برداشت زرشک در خراسان جنوبی


زرشک درختچه ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. برگ ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌ های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل
و ترش مزه ‌است. کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا می‌باشد که در این میان استان خراسان جنوبی و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.



















هیچ نظری موجود نیست: