۲۹.۹.۹۱

جستجو برای یافتن مخفیگاه اسامه بن لادن.... Zero Dark Thirty


چهارشنبه فیلمی در آمریکا اکران خواهد شد که بسیاری بی صبرانه منتظر آن هستند. این فیلم درباره عملیات خالی‌ بندی ۱۰ ساله جستجو برای یافتن مخفیگاه اسامه بن لادن رهبر پیشین سازمان القاعده و کشتن او است. این فیلم همچنین حاوی صحنه هایی از شکنجه است که بحث و جدل ها درباره روش های بازجویی در ایالات متحده و کاربرد آن را بار دیگر داغ کرده است.

عنوان فیلم zero dark thirty است که به زمان میان نیمه شب و آغاز صبح اشاره دارد؛ یا بعبارتی ساعتی که در آن عملیات کشتن بن لادن اجرا شد. این فیلم جزو فیلم های اکشن دسته بندی می شود. کارگردان فیلم بر دقیق بودن جزئیات و حقیقی بودن آن داستان تاکید دارد. 



ZERO DARK THIRTY - Official Trailer - In Theaters 12/19



zero dark thirty در ابتدای مراحل ساختش بدلیل همکاری دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با سازندگان، مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفت. جمهوری خواهان آمریکایی دولت اوباما را متهم به درز دادن اطلاعاتی کردند که به امنیت ملی آمریکا ضربه می زند.



اکنون اما اعتراض ها و جدل ها از سوی مدافعین حقوق بشر صورت می گیرد؛ آن هم به دلیل صحنه های شکنجه است که در فیلم به تصویر کشیده شده است. این فیلم نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را نشان می دهد که دستگیر شدگان را شکنجه می کنند. این شکنجه ها به بدست آوردن اطلاعاتی منجر شده است که هویت رابط بن لادن را آشکار کرد و در نهایت، به یافتن مخفیگاهش انجامید. آندریا براسو از فعالین سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر که به عنوان وکیل مدافع برخی از زندانیان گوانتانامو فعالیت می کرده در این باره گفته است: ''این فیلم تصویر نادرستی از شکنجه می دهد و این احساس نادرست و غیر اخلاقی را به وجود می آورد که شکنجه به یافتن مخفیگاه بن لادن انجامیده است.'' اما کارگردان و عوامل فیلم از آن دفاع کرده اند، جسیگا چاستن که نقش یکی از ماموران سیا را در فیلم ایفا کرده است، به شبکه خبری سی ان ان گفت: ''بسیاری از مردم معتقد بودند که فیلم تبلیغی برای سیا خواهد بود، اما این گونه نیست. آن چه برای من جالب بود این است که کارگردان شجاع فیلم خواستار تهیه فیلمی تاریخی است که در آن بازجویی های سخت را نیز به تصویر می کشد. این بخشی از تاریخ ما است.'' بحث و جدل ها درباره آن که آیا شکنجه به یافتن مخفیگاه بن لادن انجامیده یا نه، همچنان برپا است. یک گزارش جنجال برانگیز که توسط سنای آمریکا منتشر شده تاکید می کند که شکنجه عاملی اصلی در یافتن مخفیگاه بن لادن نبود. اما شخصیت های بلندپایه ای در دولت جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا همچون دیک چینی معاون او می گویند که اگر شکنجه نبود، مخفیگاه بن لادن یافته نمی شد. براسو در این باره می گوید: ''فیلم نشان می دهد که ممنوعیت شکنجه در دولت اوباما، تنها یک اقدام سیاسی بود نه به خاطر غیر قانونی، غیر اخلاقی و بی نتیجه بودن آن. محققان بارها تاکید کرده اند که شاید از شکنجه اطلاعات مفیدی به دست بیاید اما بسیاری از اعتراف ها نادرست و گمراه کننده است.''
منبع: alarabiya

هیچ نظری موجود نیست: