۱۵.۹.۹۱

تظاهرات دانشجویان در مقابل مجلس شورای اسلامی

در حالی که نهادهای امنیتی و مسئول پس از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات در سال ۸۸ تاکنون اجازه برپایی تجمعات اعتراض آمیز به شهروندان حتی در خصوص مسائل صنفی و غیر سیاسی را نمی دهند، روز گذشته جمعی تحت عنوان "دانشجو" در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات که با مخالفت علنی و تند محمود احمدی نژاد مواجه شده، در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.


بنا به گزارش ایسنا، در این تجمع علاوه بر اعتراض به تصویب این قانون، شعارهایی نیز بر علیه علی لاریجانی سرداده شد؛ تجمعی که برخی تحلیل گران، با توجه به همخوانی شعارهای تظاهرکنندگان و ترکیب آنان،احمدی نژاد و حامیان دولت وی را در پس آن ردیابی کرده اند.


در گزارش ایسنا از این تجمع آمده است: "جمعی از دانشجویان در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند. دانشجویان حاضر با در دست گرفتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس اعلام کردند. «ما دانشجویان خواهان تغییر اصلاحیه ماده ۳۵ هستیم»، «ما رییس‌جمهور بدهکار جریان‌های قدرت و ثروت نمی‌خواهیم»، «چند می‌گیری امضا کنی؟»، «مسئولان برای حفظ مردم‌سالاری پیش خدا باید جوابگو باشند»، «اصلاحیه ماده ۳۵ مساوی عدم ورود کاندیدای مستقل»، «رییس‌جمهور وامدار، کجا دارد استقلال؟»، «مردم در انتخابات قیم نمی‌خواهند»، «جمهوریت نظام را قربانی منافع برخی گروه‌ها نکنید»، «اصلاح قانون آری، افساد مالی خیر» و «جمهوریت نظام را ذبح نکنید»، از جمله شعارهایی بود که دانشجویان بر روی پلاکاردهایی برای اعتراض به اصلاح قانون انتخابات نوشته بودند".

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت احمدی نژاد اما با برجسته کردن خبر تجمع این افراد در برابر مجلس، آورده است: "طرحی که این روزها برای مجلس تازه رها شده از حرف و حدیث‌ها و فشارهای سئوال از رییس جمهور، دردسرساز شد و روی خوش از کسی ندید، طرح اصلاح قانون انتخابات است. طرحی که گمانه زنی‌های بسیاری را به دنبال خود داشته و دارد. حساسیت‌های این طرح سبب شد که در همان آغاز کار، با مخالفت‌های بسیاری چه از جانب سیاسیون و چه دولتی‌ها مواجه شود، عمده اشکالاتی که مخالفان این طرح وارد کرده و می‌کنند مغایرت آن با اصولی از قانون اساسی و قانون انتخابات است. ایراد دیگری که مخالفان را به انتقاد از این طرح واداشت این بود که آن را تلاشی برای انحصاری کردن انتخابات و محدود کردن دایره نامزدها به خودی ها و به تبع آن افزایش احتمال برد در انتخابات از سوی برخی گروه‌های سیاسی می‌دانستند. در این میان تشکل‌های دانشجویی نیز بی‌تفاوت از کنار این طرح نگذشتند و حتی تندتر از دیگران انتقادات خود را مطرح کردند تا جایی که این طرح را مغایر با جمهوریت نظام و رای امام مبنی بر حداکثری کردن مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی کشور خواندند".

ایرنا افزوده: "در واکنش به طرح اصلاح قانون انتخابات دانشجویان شاید به جهت حیاتی بودن مساله انتخابات و هرآنچه به آن اختصاص دارد، به صدور بیانیه اکتفا نکردند و برای اینکه صدای خود رابه گوش نمایندگان مجلس به عنوان تدوین کنندگان این طرح برسانند، در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند".

این خبرگزاری همچنین متن کامل قطعنامه پایانی این تجمع را منتشر کرده و از جمله نوشته است: "اصلاح ‌گری که انقلاب و آرمان‌های بزرگش را همانند هلوی پوست کنده‌ای در دهان برخی احزاب خاص و جریانات سیاسی مشکوک قرار خواهد داد؛ برای ما تفسیری جز فساد قانون نخواهد داشت. دانشجویان حاضر دراین اعتراض خود جوش هرگز با اصلاح قانون انتخابات مخالف نبوده و نیستند بلکه آن را ضروری و واجب می‌پندارند اما این به این معنی نیست که زیر بار هرنوع تغییر با لعاب اسلام گری بروند. قانونی که مخالف صریح قانون اساسی است و از سوی دیگر کم رنگ شدن نقش مردم در انتخابات را در پی خواهند داشت، بی شک ماحصلی جز لطمه شدید به اسلام و انقلاب را نخواهد داشت".

در بخش دیگری از بیانیه تجمع کنندگان آمده است: "قانونی که با تصویبش رییس جمهور آینده کشور را زد و بند با جریانات قدرت‌ جناح‌های خاص و طیف‌های معلوم الحال و مدیران کشور و نمایندگان تعیین می‌کند چه مصلحت و اصلاحی را در خودش پیگیری می‌کند؟ آیا به راستی وکلای ملت از این امر بسیار مهم بی اطلاع‌اند یا خویش را به عدم اطلاع تعمدی مبتلا کرده‌اند".

تجمع کنندگان همچنین در قطعنامه خود آورده اند: "از سوی دیگر این امر با اصل تفکیک قوا نیز در تضاد است. با این حرکت قوه مجریه زیر سایه قوه مقننه می‌رود و این به نوعی تبدیل ساختار نظام به دیکتاتوری پارلمانی است که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست. اگر عده‌ای از آقایان به دنبال نظام پارلمانی هستند قطعا روش مناسبی را برای خود انتخاب نکرده‌اند چه بسا که در اصل مناسب بودن این ساختار برای اداره کشور تردید وجود دارد".

گفتنی است، سایت تابناک، سایت نزدیک به محسن رضایی تعداد تجمع کنندگان در برابر مجلس را "کمتر از 30 نفر" اعلام کرده در حالی که ایرنا این تعداد را "بیش از صدها نفر" دانسته است. علاوه بر تابناک، برخی دیگر از سایت های مخالف احمدی نژاد تعداد تجمع کنندگان را "بسیار اندک" دانسته اند.

خبرگزاری فارس هم به نقل از علیرضا کریمی، دبیر سیاسی یک تشکل دولتی به نام "اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور"، نوشته است: "اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در راستای انجام رسالت و وظیفه خود، نامه محرمانه‌ تحلیلی را در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات به نمایندگان مجلس ارسال کرده است. این نامه اتمام حجت دانشجویان با نمایندگان مجلس است و اگر نمایندگان مجلس برای تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات ممارست کنند، این نامه به صورت علنی منتشر خواهد شد. نمایندگان مجلس باید بدانند که در جمهوری اسلامی مسئولان بر پایه آراء‌ مردم روی کار می‌آیند.همان مردمی که برای سر کار آمدن مسئولان رای می‌دهند، می‌توانند با رای خود افراد را از مسئولیت عزل کنند. نمایندگان مجلس بدانند که اگر از مسیر قانون اساسی منحرف شوند، مردم نمایندگان خود را در حوزه انتخابیه استیضاح می‌کنند"

همزمان با این تجمع، برخی از مواد طرح اصلاح قانون انتخابات در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید. از جمله مواد تصویب شده، تشکیل هیات عالی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بود که به این ترتیب، اجرای انتخابات را از دست دولت محمود احمدی نژاد خارج می کند.

این تجمع در حالی برگزار شده که آیت الله خامنه ای اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را "اردوکشی خیابانی" نامیده بود. اکنون با نزدیک شدن به انتخابات به نظر می کشد، احمدی نژاد آغازگر این "اردوکشی"ها شده است.

هیچ نظری موجود نیست: