۲۱.۹.۹۱

دزدی دیگر ترکیه از ایران..... کشف عجیب ترین شیوه قاچاق نفت


قاچاقچیان با کشیدن یک لوله ۳ کیلومتری نفت ایران را به ترکیه منتقل کرده و بعد از پالایش به قیمت گران در ترکیه می فروختند!

روزنامه ''حریت'' ترکیه، از کشف یک خط لوله قاچاق سوخت از ایران به ترکیه خبر داده است که توسط قاچاقچیان ایجاد شده است.

بنا بر این گزارش، مقام های دولت ترکیه گفته اند که نفت به صورت خام به وسیله این خط لوله، به ترکیه قاچاق می شده است.


این گزارش می افزاید که طول این خط لوله، بالغ بر سه کیلومتر است و ماموران دولتی، آن را در استان هاکاری ترکیه کشف کرده اند.

به نوشته روزنامه ''حریت''، قاچاقچیان در نزدیک مرکز استان هاکاری، یک پالایشگاه کوچک برای تصفیه نفت ایجاد کرده اند. آن ها همچنین ۵ تانکر به گنجایش ۵هزار لیتر در این پالایشگاه تعبیه کرده اند.

این روزنامه افزوده است که نیروهای دولتی ترکیه، دو آسایشگاه غیر قانونی و دو ژنراتور تولید برق نیز در نزدیکی این پالایشگاه کشف کرده اند.

ترکیه در راستای تحریم های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا، از میزان واردت نفت از ایران کاسته است.

تحریم صنعت نفت ایران، بخشی از تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور مقابله با برنامه اتمی این کشور است.

این شبکه به گونه ای طراحی شده بود که دور از چشم ماموران ایرانی و ترکیه ای و بدون نیاز به روش های سنتی، نفت و گازوییل را به شمدینلی منتقل می کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی kanalD در یکی از روستاهای منطقه مرزی شمدینلی در استان حکاری و در مرز ایران، نیروهای ویژه ژاندارمری به دنبال دریافت گزارش های مردمی، شبکه ای را کشف کردند که در نوع خود تاکنون بی سابقه بوده است.

ماجرا از این قرار است که قاچاقچیان اهل روستای مرزی شمدینلی برای آن که دور از چشم ماموران مرزی ایران و ترکیه نفت و گازوییل ارزان وارد کنند، با استفاده از شلنگ و تانکر یک خط انتقال 3کیلومتری ساخته و نفت و گازوییل را از ایران وارد این شبکه کرده و در روستای خود تخلیه می کردند. آنان چندین تانکر 5 هزار لیتری در مسیر شلنگ ها و در دل خاک جا سازی کرده و به این ترتیب امکان آن را به وجود آورده بودند که به طور شبانه روزی ده ها هزار لیتر سوخت قاچاق را به شمدینلی رسانده و با بهای گزاف به فروش برسانند.

گفتنی است مواد سوختی در ترکیه از قیمت بالایی برخوردار بوده و در حال حاضر بنزین در ترکیه با بالاترین قیمت نسبت به دیگر کشورهای جهان به فروش می رسد.




لیس ترکیه از کشف و تعطیلی یک خط لوله کوچک که توسط قاچاقچیان برای انتقال غیرقانونی نفت از ایران به ترکیه احداث شده بود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نیروهای امنیتی ترکیه در کنار این خط لوله سه کیلومتری همچنین یک پالایشگاه ابتدایی با ظرفیت پالایش روزانه 25 هزار لیتر را در نزدیکی شهر سمدینلی در استان هاکاری کشف کردند.

نیروهای امنیتی ترکیه‌ هنگام درگیری با شورشیان پ .ک.ک به صورت اتفاقی با فعالیت قاچاقچیان مواجه شدند.

مقامات ترکیه‌ای گفتند یک خط لوله سه هزار متری از خاک ایران به این تاسیسات کشیده شده بود. همچنین ژنراتورهایی نیز پشت تاسیسات ذخیره سازی کشف شد.

قاچاق سوخت از ایران و عراق به ترکیه اتفاق تازه ای نیست و از زمان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 صورت می‌گیرد و بخش عمده‌ای از آن از طریق جاده یا به وسیله چهارپایان از مسیرهای سخت کوهستانی به ترکیه قاچاق می‌شوند.

در دسامبر 2011 میلادی 35 قاچاقچی که ارتش ترکیه آنها را با اعضای پ.ک.ک اشتباه گرفته بود در یک حمله هوایی کشته شدند.

مشخص نیست که این خط لوله و پالایشگاه توسط چه کسی و یا فردی ساخته شده است و تاکنون فردی دراین خصوص دستگیر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: