۲۱.۸.۹۱

تحریم‌ها ایرانی‌ها را پول‌دارتر کرده است.



روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" نوشت كه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران هیچ كدام اثری بر اقتصاد ایران نداشته چرا كه تمامی نشانه‌ها حاكی از عكس تمام آن چیزی است كه انتظار می‌رفت.

به گزارش روزنامه الانتقاد، این روزنامه اسرائیلی همچنین می‌نویسد: ایران از مارس ۲۰۱۱ تا كنون ۱۵ هزار و ۷۵۰ خودروی لوكس و فاخر با قیمت‌های بسیار بالا وارد كرده است كه ۳۰ درصد كل خودروهای معمولی‌ای كه این كشور وارد می‌كند، محسوب می‌شود. این دلیل روشنی است بر این كه نظام توانسته تحریم‌ها را مهار كند و تحریم‌ها اثر شدیدی بر آن نگذاشته است.


این روزنامه سپس می‌نویسد: ثروتمندان ایرانی از قیمت‌های بالای خودروهایی كه به ایران می‌رسند چندان نمی‌ترسند، خودروهایی كه از دبی و عمان به ایران وارد می‌شوند. حرف فقط بر سر خودروهای فاخر عادی نیست بلكه خودروهایی وجود دارند كه قیمت برخی از آنها به ۳۵۰ هزار دلار می‌رسد، خودروهایی مثل فراری و لامبورگینی كه داشتن آنها برای بسیاری از مردم غیر ایرانی رویا است. این مساله نشان می‌دهد كه شهروند ایرانی از لحاظ اقتصادی احساس امنیت می‌كند كه چنین خودروهای فاخری را می‌خرد.

این روزنامه اسرائیلی سپس به اطلاعاتی كه اخیرا در رسانه‌های بین‌المللی مثل رویترز منتشر شده، اشاره می‌كند و می‌نویسد: در ماه آگوست نزدیك به دو میلیارد دلار شمش طلا به ایران صادر شده است كه این طلاها از دبی به شهرهای ایران وارد شدند، برآوردها حاكی از آن است كه این تنها یكی از راه‌هایی است كه ایران برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌كند. در كنار خریدهای دولتی، مردم عادی ایران نیز مبالغ كلانی را برای خرید طلا و جواهرات صرف می‌كنند كه البته بخشی از آن برای حفظ سرمایه‌شان در قبال كاهش ارزش ریال، واحد پولی ایران است.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه می‌نویسد: این همه چیز نیست، طبقه ثروتمند كشور همچنین چرخه بازار بورس ایران را می‌چرخاند كه بر خلاف بازارهای بورس منطقه‌ای و جهانی كه به واسطه بحران اقتصاد جهانی روزهای بدی را سپری می‌كنند، از رشد جهشی و فزاینده‌ای برخوردار است كه باعث می‌شود تا شكوفایی اقتصادی نظام و ایران به رغم وجود تحریم‌ها همچنان ادامه یابد به گونه‌ای كه در هفته گذشته بورس ایران برای نخستین بار ظرف ۴۵ سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۱ هزار واحد رسید. تفسیر و تحلیل این رشد این است كه تمایل بسیاری نزد شهروندان برای انتقال سرمایه‌شان به بازار بورس وجود دارد. علاوه بر آن شركت‌های تولیدی و صنعتی محلی نیز رشد قابل توجهی را تجربه می‌كنند، به گونه‌ای كه با اعمال تحریم‌ها كه باعث كاهش بسیار واردات در ایران شده تولید و فروش واحدهای تولیدی ایرانی بسیار افزایش یافته و رشدی خیره كننده را تجربه می‌كند. شركت‌های تولید كننده فولاد، شركت‌های پتروشیمی، تولیدكنندگان مواد غذایی و اثاث منزل كه در سال‌های اخیر به طور بی‌سابقه‌ای به سمت خصوصی شدن متمایل شده‌اند و دستاوردهای بسیار بالایی را در این زمینه به دست آورده‌اند، همگی از رشدی بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. این مساله نیز باعث شده تا سرمایه‌گذار ایرانی بیش از هر سرمایه‌گذاری در جهان سود ببرد در حالی كه بورس‌های جهانی در وضعیت بسیار بد و سختی به سر می‌برند. علاوه بر آن حجم گسترده نقدینگی‌ای كه در دست شهروندان عادی ایرانی است نیز نباید نادیده گرفت. آنها نیز برای این كه بتوانند تضمینی برای آینده مالی و اقتصادی خود بیابند دست به سرمایه‌گذاری‌های كوچك زده‌اند.

هاآرتص در ادامه سیاست‌های جامعه غربی در قبال ایران را به سخره می‌كشد و در پایان می‌نویسد: اگر جامعه غربی گمان می‌كرد كه با اعمال تحریم‌ها می‌توانست تنش‌های اجتماعی ایجاد كرده و از طریق این تنش‌ها برای نظام ایران مزاحمت ایجاد كند باید بگوییم كه به هیچ وجه به این هدفش نرسیده است و اكنون نظام ایران در حال بهره‌برداری از تحریم‌ها برای رسیدن به اهدافش با كمترین هزینه‌ها و عبور از آنها در بهترین شرایط است. غرب تنها می‌تواند امیدوار باشد كه با افزایش فشارهای اقتصادی از طریق تحریم‌ها به ایران، تهران تعدیلی در سیاست‌های خود ایجاد كند تا در مقابل از فشار تحریم‌ها علیه خود بكاهد. چنین هدفی نیز به این سادگی میسر نمی‌شود، ایران در حال حاضر به خوبی می‌داند كه غرب تا چه اندازه در تنگنا است و برای همین واشنگتن را به سمت مذاكره با خود كشانده است. مساله‌ای كه اوباما نیز رغبت بسیاری برای انجام آن از خود نشان داده است. بنابر این اگر هم مذاكراتی میان ایران و امریكا صورت بگیرد و دو طرف به نتایج و انتظاراتشان برسند از حجم این فشارها نیز كاسته خواهد شد و باز هم این ایران است كه برنده این میدان خواهد بود.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: