۲۲.۸.۹۱

اردوغان: اعدام را احیا می کنم.

نخست وزیر ترکیه موضعی جنجالی اتخاذ کرد. رجب طیب اردوغان مردی که در سالهای نخست رسیدن به قدرت ردای اصلاح طلبی بر تن کرده بود اکنون اندک اندک به سمت تمرین خودکامه گی پیش می رود. رسانه های ترکیه هفته گذشته از عزم وی برای تغییر قانون اساسی و اعاده اعتبار مقام ریاست جمهوری سخن گفتند. بر اساس این فرمول اردوغان که آخرین دور حضور در دفتر نخست وزیری را می گذراند می تواند به کاخ ریاست جمهوری نقل مکان کند و البته پیش از این اسباب کشی سیاسی ، مقدمات تبدیل شدن رئیس جمهور به قدرت شماره یک کشور را نیز فراهم کند. تازه ترین تصمیم آقای اردوغان اما جنجالی تر از تصمیم هفته قبل است: بازگرداندن مجازات اعدام .


به گزارش سایت ارکورد ، اردوغان یک دهه پس از غیرقانونی اعلام کردن مجازات اعدام در این خصوص گفت: اجازه قصاص یا عدم قصاص به خانواده قربانی تعلق دارد و حق دولت نیست. ما باید تطابق لازم قوانین قضایی با این اصل را آغاز کنیم. در حال حاضر مجازات اعدام در امریکا، روسیه، چین و ژاپن وجود دارد و بر همین اساس ما نیز باید در قوانین خود بازنگری کنیم.
برخی رسانه های کردی ترکیه ادعا می کنند که اردوغان با این تصمیم در حقیقت به دنبال تنبیه کردها است! مخالفان کردهای ترکیه با حمایت از بازاحیای مجازات اعدام اعلام کردند که عبدالله اوجالان رهبر دربند کردهای مخالف حاکمیت در ترکیه ، باید مشمول این مجازات شود. اوجالان به اتهام خیانت به منافع ملی در سال 1991 به اعدام محکوم شد اما این محکومیت در اکتبر 2002 به دلیل انحلال مجوز صور حکم اعدام به حبس ابد تقلیل یافته بود. کردهای پ ک ک ، در ترکیه و ایالات متحده گروهی تروریستی به حساب می آیند. این گروه هنوز در لیست سیاه اتحادیه اروپا هم قرار دارد.



منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: