۱۶.۵.۹۱

روزنامه خلق چین خطاب به واشنگتن-خفه شو-

رسانه های چین امروز (دوشنبه) اظهارنظرهای آمریکا را درخصوص تنشها درباره دریای چین جنوبی مخفی کردند و روزنامه وابسته به حزب کمونیست چین با متهم کردن آمریکا به شعله ور کردن آتش اختلافات منطقه ای در اظهاراتی کم سابقه از واشنگتن خواست تا "خفه شود".

بگزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین در روزهای اخیر اظهارنظر وزارت امور خارجه آمریکا را مبنی بر اینکه واشنگتن از نزدیک مناقشات منطقه ای در دریای چین جنوبی را زیر نظر دارد و تاسیس پادگان نظامی از سوی چین در این منطقه خطر افزایش تنش ها را بهمراه دارد، بشدت محکوم کرد.مجموعه ادعاهای منطقه ای از سوی چین و کشورهای منطقه در دریای چین جنوبی این منطقه را تبدیل به کانون بالا گرفتن رویارویی نظامی کرده است. پکن اعلام کرده که مناقشاتش با ویتنام، فیلیپین و دیگر کشورهای مدعی آسیای جنوب شرقی میبایست بصورت رو در رو حل و فصل شود و درعینحال نسبت بحمایت آمریکا از رویکرد چند جانبه برای حل و فصل ادعاهای گوناگون ابراز انزجار کرد. روزنامه خلق چین در نسخه خارجی خود در تفسیری نوشت: ما هم اکنون مصمم هستیم که بر سر آمریکا فریاد بکشیم "خفه شو". چطور میتوان دخالت دیگر کشورها را در مسائلی که در حوزه حاکمیت چین قرار دارند، تحمل کرد. همچنین نسخه اصلی داخلی روزنامه خلق چین نیز بهمین میزان واکنش شدید نشان داد و واشنگتن را متهم کرد که بدنبال ایجاد اختلاف میان چین و همسایگان آسیایی خود است. این روزنامه در تفسیری نوشت: شعله ور کردن آتش و ایجاد اختلاف و ایجاد عمدی خصومت با چین یک بازی جدید نیست. اما اخیرا واشنگتن مترصد استفاده از این حق است.

واکنش خشمگینانه پکن نشان میدهد که تنشها در دریای چین جنوبی پتانسیل تبدیل شده بیک منازعه دیپلماتیک دیگر را دارد. حتی اگر که رویارویی نظامی تمام عیار بعید بنظر برسد. چند روز پیش روزنامه خلق چین اعلام داشت که منافع حیاتی چین در ادعاهای منطقه ای خود در دریای چین جنوبی در خطر است. این ادبیات از سوی چین که چنین ادعاهایی را در این زمینه مطرح میکند مشابه دیگر ادعاهای چین در خصوص حاکمیت بیچون و چرای آن نسبت به تبت و استان شین جیانگ در غرب این کشور است. روز شنبه وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که رابرت وانگ، معاون رئیس هیات دیپلماتیک سفارت آمریکا را بمنظور ابلاغ شکایتهای جدی خود درباره این مساله احضار کرده است. کین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز همچنین تکرار کرد که این کشور نسبت به بخش عمده دریای چین جنوبی و جزایر سه گانه آن حاکمیت مطلق داشته و از هر حقی برای ساخت یک شهر در منطقه همانطور که ماه گذشته میلادی اعلام کرد برخوردار است.

هیچ نظری موجود نیست: