۱۹.۵.۹۱

دیدار مرسی با معاون احمدی‌نژاد

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر که دست نشانده جنایتکاران اروپایی بویژه انگلیس و فرانسه میباشد، در اقدامی که حاکی از فصلی تازه در دیپلماسی قاهره بشمار میرود با معاون رئیس جمهور جمهوری اسلامی ملاقات کرد. ملاقاتی که نظیر آن در چند دهه اخیر بیسابقه بوده است.
دیدار مرسی با حمید بقایی در شرایطی که فشار‌ها بر سر برنامه‌های هسته ای جمهوری اسلامی و روابط تهران با سوریه افزایش یافته، یک برد دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی است. این ملاقات درحالی انجام میشود که رئیس جمهور کنونی مصر میکوشد چهره حامی آمریکای کشورش که میراث حسنی مبارک، همتای برکنار شده‌اش است را تغییر دهد.

هرچند این ملاقات در پایتخت مصر نتیجه خاصی بهمراه نداشته اما یک دیدار سمبولیک بشمار میرود که در آن نوکران اروپا با یکدیگر متحد میشوند. روابط رسمی بین جمهوری اسلامی و مصر از زمان فتنه سال ۵۷ معروف به انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ و به دنبال پیمان صلح مصر با اسرائیل ، بحال تعلیق درآمد. مبارک نیز در سال‌های اخیر با برخی تلاش‌های تهران برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک مخالفت کرده بود اما گفتگو‌ها در سطح پایین بین مقامات دو کشور ادامه داشت.

بگزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، سفر بقایی به مصر در شرایطی انجام شده که تهران و قاهره هدف تهدید‌های اسرائیل قرار دارند. تل آویو از سویی تهدید استفاده از گزینه نظامی علیه فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی را مطرح می کند و از سوی دیگر فشار را بر مصر افزایش داده تا از تلاش نظامیان برای ورود به اسرائیل جلوگیری کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد، با اینحال این احتمال اندک است که در آینده‌ای نزدیک مصر با رهبری سنی‌ها و ایران شیعه بتوانند تغییرات بارزی را در روابط خود پدید آورند. ارتش مصر که بودجه‌ای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری از آمریکا دریافت کرده، نفوذ زیادی بر امنیت و سیاست خارجی این کشور دارد. از سوی دیگر مرسی اعلام کرده به معاهده‌های بین المللی شامل پیمان صلح با اسرائیل احترام می گذارد.

مرسی که یک اسلام گرای انگلیسی‌ است و از سوی حزب اخوان المسلمین کاندید ریاست جمهوری مصر بود، همچنین در روابط خود با ایران، موضوع رابطه با اعراب سنی مذهب در حاشیه خلیج فارس را مورد توجه قرار داده است. وی نمی خواهد نارضایتی دوستان عرب خود را برانگیخته کند. این درحالیست که عربستان ، متحد نزدیک مبارک بود و تا مدتها به حزب اخوان المسلمین به دیده تردید مینگریست. اما مرسی در جایگاه رئیس جمهور مصر، ریاض را بعنوان نخستین مقصد سفر بین المللی خود انتخاب کرد. در مقابل عربستان سعودی نیز میلیارد‌ها دلار کمک به قاهره ارائه کرد که با کمبود برق، آب و کاهش ذخایر ارزی مواجه است.

یک تحلیلگر در مرکز مطالعات استراتژیک و سیاسی اهرام مصر می گوید، آمریکا در صورتیکه مصر روابط خود را با ایران بهبود ببخشد، خرسند نخواهد بود و این در مورد کشور‌های حاشیه نشین خلیج پارس نیز صدق میکند. بگفته وی، مرسی نمیخواهد در شرایط کنونی در برابر متحدان استراتژیک خود قرار بگیرد، به ویژه اینکه از آنها کمک و حمایت مالی نیز دریافت کرده است.

این درحالیست که جمهوری اسلامی پیروزی مرسی در انتخابات مصر را بیداری اسلامی این کشور توصیف کرد. مرسی درحالی بریاست جمهوری مصر رسید که بحران در سوریه، نزدیکترین متحد جمهوری اسلامی در منطقه گسترش یافته و تحریم‌های بین المللی علیه ایران نیز تشدید شده بود. کارشناسان می گویند، درحالیکه اخوان المسلمین در مصر خواستار تقویت روابط با ایران است، برخی آخوند‌های وابسته به فرانسه با اشاره به تاریخ روابط شیعه و سنی، از نزدیکتر شدن روابط با تهران استقبال نمیکنند.

ماموریت بقایی که روز چهارشنبه وارد مصر شد، دعوت از مرسی برای شرکت در اجلاس کشور‌های عضو جنبش غیر متعهد‌ها در تهران بود که اوایل ماه آینده برگزار می شود. خبرگزاری فارس در ماه ژوئن به نقل از مرسی اعلام کرده بود که وی به تقویت روابط با جمهوری اسلامی علاقمند است. اما مرسی گفتگو با خبرگزاری فارس را تکذیب کرد. درحال حاضر نیز دفتر مرسی اعلام کرده است که وی درحال بررسی دعوتنامه جمهوری اسلامی است. اما هنوز مشخص نیست که مرسی شخصا در این اجلاس حاضر می شود یا اینکه نماینده خود را به تهران خواهد فرستاد.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: