۲۷.۱.۹۱

فانتزی قویتر از تجربه ...... Titan and Titanic

صد سال پیش در چنین روزی یعنی‌ ۱۵ آوریل ۱۹۱۲، کشتی معروف تایتنیک غرق شد

خبر گذاری اسوشیتد پرس گزارش میدهد که، ۱۴ سال پیش از فاجعه غرق شدن کشتی تایتنیک، یک نویسنده امریکای به نام مورگان رابرتسون ( Morgan Robertson)، در رمان خود به نام پوچی ( Futility )، داستان غرق شدن کشتی به نام تیتان را می‌نویسد که بسیار شبیه اتفاقی است که برای کشتی تایتنیک در ۱۴ سال بعد رخ میدهد.

به غیر از تشابه اسمی این دو کشتی، (تیتان و تایتنیک )، شباهت ماجرای غرق شدن معروفترین کشتی دنیا یعنی‌ تایتنیک با آنچه که این نویسنده آمریکائی در رمان خود در بارهٔ کشتی تیتان شرح میدهد، تعجّب برانگیز است. به علاوه کشتی رمان این نویسنده  تنها ۲۵ متر از کشتی تایتنیک کوچکتر است و نویسنده گفته است که تیتان بزرگترین کشتی ساخته شده در دنیا است و کشتی تایتنیک نیز در واقعیت بزرگترین کشتی بوده که در آن زمان در دنیا ساخته شده بوده است. همچنین هر دو کشتی دارای سرعت‌ای برابر ۲۵ گره دریای که چیزی معادل ۳۷ کیلومتر در ساعت میشود، بوده‌اند.

در مورد هر دو کشتی، اینچنین ادعا شده بود که امکان غرق شدنشان نیست. هر دو کشتی به کوه یخ برخورد کرده و در اواسط آوریل غرق شده‌اند و با اینکه هر دو کشتی هزاران مسافر داشته‌اند، ولی‌ به اندازه کافی‌ لوازم و تجهیزات نجات در اختیار نداشته اند.

اما این چطور ممکن است که نویسنده‌ای ۱۴ سال قبل از بروز فاجعه، یعنی‌ در سال ۱۸۹۸ از جزئیات این واقعه شوم با این دقت بنویسد؟ آیا او میتوانسته است آینده را ببیند و یا پیشگوئی کند؟

در پاسخ به این سئوال، پروفسور پال هیر، متخصص واقعه تایتنیک می‌گوید: " نه مورگان ربرتسون یک پیشگو نبوده است، او یک ملوان با تجربه بوده که میتوانسته ببیند که ساخت کشتی‌های بزرگ، احتمال برخورد آنها را با کوه‌های یخی بیشتر می‌کند، و آنچه که او در رومانش نوشته در واقع حدسیات او ناشی‌ از تجربیاتش میباشد ".

بعد از اینکه کشتی تایتنیک غرق شد، این نویسنده در آمریکا بشدت مورد توجه قرار گرفت و به او لقب پیشگو داده شد، ولی‌ او بارها این ادعا را رد کرد و گفت که او فقط آنچه را که در تخیلاتش میگذشته، نوشته است.

کشتی تایتنیک، در شب بین ۱۴ و ۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲ در برخورد با صخره‌ای غرق شد و هزاران نفر را با خود به زیر آب کشید. گفته میشود بزرگترین خسارت این واقعه، کتاب دست نوشتهٔ خیام بوده است که به وسیلهٔ تاجری امریکای با این کشتی به آمریکا برده می‌شده است که در این فاجعه از بین رفته است.