۱۶.۷.۹۸

جوکر .... Joker



  بالاخره پس از مدت‌های مدید یک فیلم خوب، بسیار خوب، بنام جوکر ساخته شد که مربوط به جوکر و یا نقش منفی‌ شخصیت تخیلی‌ بهمین نام میشود . پیش از این بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی‌ که مربوط به داستان جوکر و خفاش دلاور و یا همان بت من میشد(۱)، ساخته شده و بنظر میرسید که داستان فیلم نمیبایستی حرف تازه‌ای دستکم برای کسانی که با این رشته فیلم‌ها از پیش آشنایی دارند، داشته باشد. ولی‌ در کمال تعجب، داستان فیلم جذاب و به واقع حرف دیگری از بعد سوم بود. بازی زیبای نقش اول فیلم، واکین فینیکس در نقش آرتور فلک/جوکر آنچنان تاثیرگذار بود که بیننده بی‌ اختیار با درد‌های درونی‌ این نقش پیوند عاطفی میخورد. و داستان فیلم مانند تیغ تیزی به سیستم موجود و سرمایه داری جنایتکار و ضد بشر و پلید میتاخت. فیلم با تلفیقی از واقعیت‌های قرن بیست شهر نیویورک، مانند سلطه موش‌های درشت و درنده خوی صحرایی که در دهه‌های پس از جنگ جهانی‌ دو و حتی اوایل سال ۲۰۰۰، قادر مطلق در این شهر بودند، کثیفی بیش از حد، هوای آلوده و ترافیک جنون آمیز شهر، بی‌ رحمی و بی‌ اخلاقی‌ اکثر قریب به اتفاق آحاد این ملت اکثرا حقیر و فقیر ( از نظر معنا و شئونات انسانی‌ )، جنایات هولناک که صورتی‌ بسیار عادی و معمولی‌ یافته و تقریبا جز تفکیک ناپذیر روزمرگی آنها گشته است، فساد و تباهی و پلیدی دستگاه حاکم، فقر مادی همگیر و گسترده بین عوامِ دهه ۲۰ نیویورک، و دیگر حقایق با تخیلات بزیر کشیده شده توسط فیلم ساز آنچنان فضای تازه‌ای در صعنت فیلمسازی باز می‌کند که تماشاچی با وجود بیماری ناکولپسی هم بیدار مانده و چهار چشمی فیلم را میپاید. بازیگر نقش اول فیلم آنچنان در نقش خود فرو رفته که فیلم را بی‌ رحمانه به یک گزارش واقعی‌ تبدیل میسازد. بازیگر آنچنان میرقصد که سمأع ایرانی‌ را مینماید. سمأی که چگونگی‌ حالات درونی‌ او را مانند یک تابلو نقاشی به تماشاگر نشان میدهد. و این رقص از نظر من نقطه اوج فیلم و هویت واقعی‌ آن است. از همینجا به فیلم ساز خسته نباشی‌ گفته و میرویم تا یک بار دیگر این فیلم را نظاره گر باشیم. 

Joker - Send In The Clowns


آنچه در اینترنت پارسی در باره این فیلم آمده بشرح زیر است:
جوکر (Joker)، یک فیلم سینمایی آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۹ و در ژانر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است. 



فیلمنامه این فیلم توسط خود فیلیپس با همراهی اسکات سیلور برپایه شخصیت ابرشرور جوکر از دی‌سی کامیکس نوشته شده‌است. 
جوکر نخستین فیلم از دنیای سینمایی دی‌سی بلک است که مشتق شده از دنیای سینمایی دی‌سی است. داستان فیلم در سال ۱۹۸۱ و شهر گاتهام سیتی رخ می‌دهد و داستان زندگی کمدین شکست‌خورده‌ای به نام آرتور فلک را دنبال می‌کند که بعد از تجربه‌های تلخ متعدد وارد دنیای جرم و جنایت شده و با لقب جوکر به شهر بازمی‌گردد. واکین فینیکس نقش جوکر را در این فیلم بازی کرده‌است؛ بدین ترتیب او بعد از جک نیکلسون، هیث لجر و جرد لتو چهارمین شخصی است که در یک اثر سینمایی این نقش را ایفا کرده‌است. رابرت دنیرو، زازی بیتز، فرانسیس کانروی و مارک مارون دیگر بازیگران فیلم هستند.

بحث ساخت فیلم مستقلی بر پایه شخصیت جوکر از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. بعد از آنکه در اوت ۲۰۱۷، برادران وارنر و دی‌سی فیلمز برای خلق یک دنیای مشترک سینمایی به نتیجه رسیدند، فیلیپس برای هدایت پروژه انتخاب شد. فیلیپس علاقه‌مند بود که فیلم به فضای آثار کلاسیک مارتین اسکورسیزی نزدیک باشد و برای همین از آثاری همچون راننده تاکسی (۱۹۷۶)، گاو خشمگین (۱۹۸۰) و سلطان کمدی (۱۹۸۳) برای نوشتن متن الهام گرفت. فینیکس ابتدا نسبت به پذیرفتن نقش تردید داشت اما در نهایت در فوریه ۲۰۱۸ به پروژه پیوست. کار انتخاب بازیگران مکمل از ژوئیه تا اوت ۲۰۱۸ به طول انجامید. فیلمبرداری از سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و در اواخر دسامبر به پایان رسید. جوکر بصورت گسترده در نیویورک و سپس جرزی سیتی و نیوآرک جلوی دوربین رفت.

جوکر نخستین نمایش خود را در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد و برنده شیر طلایی بهترین فیلم شد. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز خواهد کرد. فیلم با تحسین منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم‌نامه، کارگردانی و اجرای فینیکس مورد ستایش قرار گرفت. جوکر تاکنون ۲۴۸ میلیون دلار در سرار جهان فروش کرده درحالیکه بودجه ساخت آن ۵۰ میلیون دلار است.


خلاصه داستان:
سال ۱۹۸۱ در گاتهام، یک کمدین شکست خورده به نام آرتور فلک، پس از کشیده شدن بمرز جنون، وارد دنیای جرم و جنایت می‌شود.

بازیگران:
واکین فینیکس در نقش آرتور فلک / جوکر
رابرت دنیرو در نقش موری فرانکلین، مجری برنامه تاک شو
زازی بیتز در نقش سوفی داموند
فرانسیس کانروی در نقش پنی فلک، مادر آرتور
برت کالن در نقش توماس وین: (وی به‌طور سنتی پدر دشمن دیرینه جوکر یعنی بتمن می‌باشد ولی برخلاف کمیک وی در اینجا نقش مهمی در خاستگاه جوکر ایفا می‌کند)
مارک مارون در نقش ایجنت وری فرانکلینم
گلن فلشلر در نقش یک کمدین
بیل کمپ در نقش پلیس گاتهام
برایان کالر در نقش استریپر پیر
دانته پریرا اولسن در نقش بروس وین (پسر توماس وین که در بزرگسالی تبدیل به بزرگترین دشمن جوکر یعنی بتمن می‌شود)
جاش پایس
شیا ویگهام در نقش پلیس گاتهام
داگلاس هاج در نقش آلفرد پنی ورث.


(۱)- فیلم‌های زنجیره‌ای و معروف بت من و سریال گاتم سیتی و یا شهر گناه که در واقع نام کارتونی نیویورک میباشد، از جمله این فیلم‌ها و سریال هاست. گاتهام سیتی (Gotham City) یک شهر خیالی در آمریکا است که در کامیک‌های دی‌سی کامیکس که معروفترین آن بتمن است حضور دارد. اولینبار در بتمن شماره ۴ (زمستان ۱۹۴۰) بوجود آمد. اتمسفر، تاریخچه، مکان و سبک‌های مختلف معماری این شهر بشدت به نیویورک سیتی شباهت دارد (اولین بار نام مستعار "گاتهام" توسط واشینگتن اروینگ در یکی از شماره‌های نشریه دوره‌ای طنز سالماگاندی که در ۱۱ نوامبر ۱۸۰۷ منتشر شد به نیویورک سیتی داده شد). اما از المان‌های شهرهای دیگری مانند دیترویت، پیتسبورگ و شیکاگو نیز بهره برده‌است. از مکان‌های معروف این شهر می‌توان به تیمارستان آرکهام اشاره کرد.














هیچ نظری موجود نیست: