۱۱.۶.۹۸

روزی روزگاری در هالیوود



فیلم جدید کوئنتین تارانتینو فیلمساز امریکایی بنام "یکی‌ بود یکی‌ نبود در هالیوود"، مانند فیلم پیش از این او، بنام "۸ مرد خبیث"، پر از دیالوگ‌های کش دار، بی‌ محتوا و خسته کننده است و درست مانند فیلم پیشین او ۱۰-۱۵ دقیقه آخر فیلم، به کشت و کشتاری هولناک پرداخته شده و به پایان می‌رسد. همه چیز قدیمی است، زیرا از نظر سبک و سیاق تکراری و بطور کلی‌ محتوای فیلم بسیار آبکی‌ و مسخره است. و اگر بازی همیشه درخشان لئوناردو دی‌کاپریو از این فیلم حذف شود، فیلم به جایگاه صدم سقوط خواهد کرد. کسانی‌ که به دیدن فیلم‌های این فیلمساز علاقه دارند، بهرحال رفته و این فیلم را دیده و در نتیجه فیلم فروش خوبی‌ را داشته است. ولی‌ من مطمئنم که اکثر بینندگان با دلخوری و نارضایتی‌ سالن سینما را ترک کرده‌اند. جابجای فیلم سعی‌ شده تا با با تیکه پرانی‌ها و مسخره کردن کسانی‌ مانند چارلز منسن، نازی ها، هیپی ها، بروس لی و فیلم ساز‌ها و هنرپیشه‌های ایتالیایی، به فیلم چهره‌ای دوست داشتنی و دلچسب داده شود که این تلاش برای کسانی‌ که فیلم‌های دیگر کوئنتین تارانتینو را دیده باشند، بسیار تکراری و نچسب و بیمزه است. بطور کلی‌ یک فیلم مستهجن که فروش خود را مدیون سابقه سازنده خود است. 


once upon a time in hollywood

آنچه که در مورد این فیلم در اینترنت به پارسی نوشته شده است بشرح زیر است: 



روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) یک فیلم در ژانر کمدی سیاه جنایی به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو و محصول سال ۲۰۱۹ ایالت متحده آمریکا است. 

لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت، مارگو رابی، کرت راسل، تیموتی اولفینت، داکوتا فانینگ، لوک پری، مارگارت کوالی و آل پاچینو ستارگان فیلم هستند. روزی روزگاری در هالیوود، نهمین فیلم بلند تارانتینو است و داستان آن در سال ۱۹۶۹ و شهر لس آنجلس رخ می‌دهد و ماجرای یک بازیگر تلویزیونی بنام ریک دالتون را دنبال می‌کند که بهمراه بدل کار خود، کلیف بوث در جستجوی راهی برای موفقیت در هالیوود هستند.

خبر ساخت این فیلم، نخستین بار در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام شد. روزی روزگاری در هالیوود، نخستین فیلم تارانتینو است که هاروی واینستین تهیه‌کنندگی آنرا برعهده ندارد. بدنبال اتهامات آزار جنسی هاروی واینستین، تارانتینو مجبور بقطع همکاری با کمپانی واینستین شد. سپس در ماه اکتبر اعلام شد که سونی پیکچرز حق ساخت فیلم را خریده‌است. تارانتینو بعد از چندین بار ملاقات و تأیید درخواست‌هایش که شامل اکران نسخه مورد نظر خودش می‌شد، این پیشنهاد را قبول کرد. فیلم‌برداری فیلم از ژوئیه تا نوامبر ۲۰۱۸ بطور کامل در لس آنجلس انجام شد. روزی روزگاری در هالیوود آخرین فیلمی است که لوک پری بطور رسمی در آن بازی کرده‌است. وی در مارس ۲۰۱۹ درگذشت.

روزی روزگاری در هالیوود نخستین بار در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۹ در جشنواره کن ۲۰۱۹ بروی پرده رفت. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز کرد. کلمبیا پیکچرز، هی‌دی فیلمز و بونا فیلم گروپ مسئولیت اکران جهانی فیلم را برعهده دارند. روزی روزگاری در هالیوود با تحسین جهانی از سوی منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم‌نامه، کارگردانی، بازیگری و تصویربرداری و بازسازی فضای دهه ۶۰ هالیوود مورد تحسین قرار گرفت. روزی روزگاری در هالیوود تا کنون ۲۸۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرده درحالیکه بودجه ساخت آن ۹۰ میلیون دلار است.


ریک دالتون بازیگری است که حرفه خود را با حضور در آثار تلویزیونی آغاز کرده و عمده شهرت خود را مدیون یک سریال وسترن است که از اواخر دهه ۵۰ تا اوایل دهه ۶۰ پخش می‌شده‌است. مدتی است که ستاره بخت ریک افول کرده و وی اوضاع مناسبی ندارد و به الکل پناه برده‌است. در این شرایط سخت فقط دوست صمیمی وی، یعنی کلیف است که او را همراهی می‌کند. کلیف که بدل کار همیشگی ریک در آثارش بوده، یک ارتشی سابق است که شایعه‌ها می‌گوید همسر خود را بقتل رسانده اما وی از زندگی خود راضی است. در مقابل ریک معتقد است دوران او دیگر تمام شده و شاید بهتر باشد دنبال کار دیگری باشد. با گذشت مدتی کلیف و ریک هرکدام سر پروژه‌ای می‌روند. کلیف بعنوان بدلکار وارد سریال زنبور سبز شده و ریک نیز نقش منفی سریال لنسر را ایفا می‌کند.

در این میان، شارون تیت، هنرپیشه و همسر کارگردان مشهور رومن پولانسکی خانه‌ای در نزدیکی محل زندگی ریک و کلیف می‌خرد. در جریان یک مهمانی، استیو مک‌کوئین با ریک صحبت کرده و به او می‌گوید که جی سبرینگ، آرایشگری که پیش‌تر عاشق تیت بوده زمان خود را با خانواده پولانسکی می‌گذراند و امیدوار است که رابطه تیت و پولانسکی خراب شود.

بعد از اجرای کلیف در سریال لنسر، او برای بازی در یک فیلم وسترن به ایتالیا دعوت می‌شود. ریک معتقد است دوره و زمانه اینکارها گذشته اما نقش را می‌پذیرد و کلیف را نیز با خود می‌برد. کلیف و ریک بمدت شش ماه در ایتالیا مانده و در فیلم‌های مختلفی نیز بازی می‌کنند. کلیف در ایتالیا ازدواج کرده و دوباره به کالیفرنیا بازمی‌گردد. در این میان، کلیف یک شب با دختری در مزرعه برخورد می‌کند و سپس متوجه می‌شود که او یکی از اعضای «خانوادهٔ منسون» است که در میان محلی‌ها به انجام سرقت شهرت دارند و آن مزرعه متعلق به چارلز منسن است.

کلیف و ریک متوجه می‌شود که افراد منسن، تیت و چند نفر دیگر را ربوده و قصد دارند آنها را بقتل برسانند. آنها بهمراه بروس لی و چند نفر دیگر به مزرعه منسن‌ها رفته و با آنها درگیر می‌شوند. تیت نجات پیدا کرده اما کلیف در درگیری کشته می‌شود. بعد از این جریانات، ریک می‌فهمد که براستی دوران او در این عرصه به پایان رسیده و جایی برای او در سینما وجود ندارد.



بازیگران:

لئوناردو دی‌کاپریو - ریک دالتون (بازیگر فیلم‌های وسترن هالیوود در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی برگرفته از شخصیت برت رینولدز)
برد پیت - کلیف بوث (دوست صمیمی ریک برگرفته از شخصیت هل نیدهام)
مارگو رابی - شارون تیت (بازیگر که با رومن پولانسکی ازدواج کرد و در زمان قتل باردار بود)
کرت راسل - رندی (هماهنگ‌کننده بدل‌کار)
تیموتی اولفینت - جیمز استیسی (بازیگر فیلم وسترن لنسر)
داکوتا فانینگ - لینت فروم (عضو خانواده منسن)
لوک پری - وین موندر (بازیگر فیلم وسترن لنسر)
مارگارت کوالی - پوسیکت (عضو خانواده منسن)
آل پاچینو - ماروین شوارتز (مدیر دفتر ریک و تهیه‌کننده هالیوود)
دیمین لوئیس - استیو مک‌کوئین (سوپراستار فیلم‌های هالیوودی)
بروس درن در نقش جرج اسپان
امیل هرش در نقش جی سبرینگ
اسکوت مک‌نری در نقش باب گیلبرت
دیمون هریمن - چارلز منسن (رهبر خانواده منسن)
آستین باتلر در نقش تکس واتسون (عضو خانواده منسن)
لینا دانم در نقش کاترین شِیر (عضو خانواده منسن)
مایک مه - بروس لی (بازیگر بین‌المللی)
ویکتوریا پدرتی - لزلی ون هوتن (عضو خانواده منسن)
رومر ویلیس در نقش جوانا پتت
دریما واکر در نقش کانی استیونز
مدیسن بیتی در نقش پاتریشیا
کلیفتن کالینز جونیور در نقش ارنستو باکرو.

هیچ نظری موجود نیست: