۲۳.۱۰.۹۶

تصاویر میکروسکوپی ازسوسک آبی و پیچیدگی‌‌های ساختار فیزیکی‌ این حشره که بظاهر بی‌ اهمیت است


سوسک آبی و یا سوسک غواص و یا دراکولای آبی حشره آبی و شناگر و یک شکارچی حرفه ای است. سوسک‌های بالغ این تیره از حشرات، توسط آرواره‌های قدرتمند خود شکار کرده و آنان را میخورند. نوزاد این سوسکها با آرواره‌های خود ابتدا بحیوانات ضربه می‌زنند و سپس مایعات درون بدن طعمه خود را مانند دراکولا می‌نوشند. سوسکهای غواص آبشش نداشته و از اکسیژن هوا تنفس می‌کنند و شناگران ماهری هستند.
سوسک غواص آبزی بزرگ (Acilius sulcatus or Dytiscus Marginalis) بومی اروپایی و شمال آسیا است و بویژه در انگلستان بسیار زیاد و رایج است. سوسک غواص بزرگ، یک حشره نسبتا قابل توجه است.

لارو این حشره می تواند تا ۶۰ میلی متر (۲.۴ اینچ) در طول رشد کند، درحالیکه درازای بزرگسالان به ۲۷-۳۵ میلی متر می‌رسد.

این سوسک‌ها در آب شیرین زندگی می کنند، و بویژه آب‌هایی‌ که دارای گیاهان هستند برای این سوسک‌ها مناسبترین جأ است. و آنها آب‌هایی‌ با پوشش گیاهی‌ را ترجیح میدهند. سوسک آبی برنگ مشکی‌ و قهوه ای است. و در قسمت بال و شکم و پا‌ها برنگ زرد میباشد. بال آنها برّاق است. این سوسک طعمه‌های مختلفی از جمله ماهی کوچک را شکار میکند. آنها قادر به پرواز هستند و معمولا در شب پرواز می کنند. آنها از بازتاب نور ماه برای یافتن منابع آب جدید استفاده می کنند. این روش جایگزینی گاهی اوقات میتواند آنها را در زمین‌های مرطوب یا دیگر سطوح خیس بکشاند. پیش از اینکه سوسکهای غواص شیرجه بزنند، حباب‌های هوا بر روی بالشان جمع میشود که از طرف دندان‌ها آنها می آید. فک‌های سوسک‌های غواص نسبت به اندازه بدن آنها بسیار قوی هستند.













هیچ نظری موجود نیست: