۳۰.۸.۹۶

جنیس جاپلین و کلوب ۲۷، Janis Joplin


جنیس جاپلین (۱۹ ژانویه ۱۹۴۳–۴ اکتبر ۱۹۷۰) خواننده و آهنگ‌ساز آمریکایی بود. او که از اسطوره‌های موسیقی راک بشمار می‌رود در ۴ اکتبر ۱۹۷۰ بر اثر مصرف بیش از اندازه هروئین درگذشت.

وجه تمایز جنیس با دیگر بزرگان راک دههٔ شصت را صدای منحصربفرد و خش‌دار او و نوع موسیقی‌اش که تلفیقی نوین از راک و بلوز بود می‌دانند. اسطورهٔ جنیس علاوه بر موسیقی در زمینه سبک زندگی هم، نسلی از دختران جوان آمریکا را تحت تأثیر خود قرار داد. نسلی که در دوران راز و رمز زنانه بخانه‌داری تشویق می‌شد، الگوی متفاوتی را جلوی چشم خود می‌دید که نویدبخش امکان انتخاب‌هایی متفاوت و مبتنی بر استقلال زنانه برای رسیدن بموفقیت بود.

او به همراه جیم موریسون و جیمی هندریکس به دلیل حرف جی(J) ابتدای نام کوچک و مرگ نسبتاً مشابه‌شان (مرتبط با مواد مخدر/روانگردان)، هر سه حدود ۲۷ سالگی و در بازه‌ای تنها چند ماهه مابین سپتامبر ۱۹۷۰ تا ژوئیه ۱۹۷۱، سه‌گانهٔ تراژیک و افسانه‌ای «تری جِیز»(Three j's) موسیقی راک دهه ۱۹۶۰ را تشکیل داده‌اند. به علاوه این سه بهمراه برایان جونز و کرت کوبین و ایمی واینهاوس «کلوب ۲۷» را تشکیل می‌دهند.

مجله رولینگ استون در سال ۲۰۰۴ و در رده‌بندی ۱۰۰ هنرمند برتر تمامی دوران، جنیس جاپلین را در رتبه ۲۸ قرار داد.


(Janis Joplin - Summertime (Live -1969



کلوب ۲۷ ( 27 Club یا Forever 27 Club) که همچنین با نام « کلوب ۲۷ جاویدان» نیز شناخته می‌شود، گروهی مشتمل بر پنج ستاره راک است که بدلیل مرگ‌های غیرعادیشان در حدود سن ۲۷ سالگی چنین عنوانی برای آن‌ها مطرح شد. البته ابتدا این کلوب شامل چهار تن می‌شد. یعنی به ترتیب سال، برایان جونز، جیمی هندریکس، جنیس جاپلین و جیم موریسون. تواتر غیرمعمول این مرگها بحدی بود که سه تن از این جمع که مرگشان در بازه‌ای بمراتب کوتاه‌تر (۱۰ ماه) رخ داد، یعنی هندریکس، جنیس جاپلین و جیم موریسون به همراه هم تری جِیز (Three J's) اسطوره‌ای و تراژیک راک دهه ۱۹۶۰ لقب گرفتند.

نکته جالب تفاوت دقیقاً دو سال بین زمان مرگ برایان جونز و جیم موریسون (۳ ژوئیه به ترتیب سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱) است. بعدها با خودکشی جنجال برانگیز کرت کوبین در ۲۷ سالگی او نیز به اعضای این کلوب اضافه شد. گفته میشود کرت کوبین تنها بدلیل پیوستن به این کلوب در سن ۲۷ سالگی خودکشی کرده است.
امی واینهاوس خواننده و ترانه سرای انگلیسی نیز در سن ۲۷ سالگی درگذشت و به این باشگاه پیوست.















Janis Joplin's ~ Greatest Hits ~ Full Album 360p

هیچ نظری موجود نیست: