۲۰.۸.۹۶

زیارتگاه مردهگان ....... Sedlec Ossuary


اَستودان سِدلِک (در زبان چک: Kostnice v Sedlci) یک زیارتگاه مردهگان مسیحی کاتولیک است که در طبقهٔ زیرین گورستان کلیسای همه قدیسان در سدلک از حومه‌های شهر کوتنا هرا در جمهوری چک قرار دارد. تخمین زده می‌شود که برای تزئینات داخلی این زیارتگاه از استخوان‌های ۴۰٬۰۰۰ تا ۷۰٬۰۰۰ انسان که در طی‌ جنگ‌های داخلی‌ اروپا در این منطقه کشته شده اند، استفاده شده است. امروزه استودان از مهمترین مراکز گردشکری در جمهوری چک است و سالانه حدود ۲۰۰ هزار توریست از آن بازدید می‌کنند.

گفته میشود شخصی بنام هنری سیسترسی سدلک بفرمان شاه اوتاکار دوم، پادشاه بوهم (در جمهوری چک) در سال ۱۲۷۸ به سرزمین مقدس (ایران بزرگ) برای جاسوسی فرستاده شد. در هنگام بازگشت از مأموریت، مقداری از خاک سرزمین مقدس (ایران بزرگ) را با خود به ارمغان آورد و آنرا بعنوان تبرک در شهر پاچید. این کار او باعث شد که سدلک بمحلی محبوبی در اروپای شرقی‌ و مرکزی مبدل شود. در سالهای میانی قرن چهاردهم با گسترش جنگ‌های داخلی‌ اروپا و چندین اپیدمی و مرگ سیاه یا طاعون در اروپای و هم چنین در خلال جنگ‌های محلی قرون پانزده ، شانزده، هفده، هجده و نوزده صد‌ها هزار تن‌ بخاک و خون کشیده شده و از انبوه کشته شدگان کوه‌ها جسد و کشته بر روی هم پشته شدند.

در حدود سال ۱۹۰۵ میلادی، کاخی که با معماری پارسی در مرکز شهر قرار داشت تبدیل به کلیسا گشت. و با کمک مردمی که در منطقه زندگی‌ میکردند، استخوان‌های اجساد از روی زمین جمع آوری شده و در گورهای دسته جمعی در سرداب و همچنین شیروانی کاخ انبار شدند. بر طبق روایات، پس از جنگ جهانی‌ اول استخوان‌های انباشته شده توسط یک راهب نیمه‌کور بصورتی مرتب در کلیسا چیده شد.

در سال ۱۹۷۰ میلادی شخصی به نام فرانتیشک رینت (/František Rint) از سوی خانواده شوارتزنبرگ (schwarzenberg) استخدام شد تا کلیسا را با استخوان‌ها تزئین کند که این تزئینات تا بحال در این کلیسا موجود است. گفته شده است که در تزئینات این کلیسا از استخوان‌های ۴۰٬۰۰۰ انسان استفاده شده است.
































هیچ نظری موجود نیست: