۲۷.۷.۹۶

رادنی جیمز آلکالا Rodney James Alcala


رادنی جیمز آلکالا ( متولد، ۲۳ اوت ۱۹۴۳) یک قاتل سریالی و جانی زنجیره‌ای امریکایی است که بطور رسمی‌ و برطبق گزارش پلیس ۱۳۰ زن جوان، دختر بچه و پسر بچه آمریکای را بقتل رسانده است. شمار قربانیان واقعی او ناشناخته باقی مانده و میتواند بسیار بالاتر از این رقم باشد. وی با لقب "قاتل شو دوستیابی" نامیده می شود، زیرا او در سال ۱۹۷۸ در نمایش تلویزیونی "شو دوست یابی‌" شرکت کرده و خواستار آشنایی با یک زن شده، در حالیکه همان زمان مشغول قتل‌ زنان و قتل‌های سریالی فجیع خود بوده است.

آلکالا یک بیمار جنسی‌ بود که از تجاوز به زنان و پسر بچه‌ها پیش از خفه کردن آنها لذت میبرد. وی در سال ۲۰۱۰ در کالیفرنیا بخاطر پنج قتل که در بین سالهای ۱۹۷۷ و ۱۹۷۹ مرتکب شده بود، به اعدام محکوم شد.

در سال ۲۰۱۳ او به دو قتل دیگر که در سالهای ۱۹۷۱ و ۱۹۷۷ در نیویورک مرتکب شده بود، اعتراف کرد و بخاطر آن بحکم اضافی ۲۵ بار زندان ابد محکوم شد.

به گفته کاراگاهان اف‌‌ بی‌ آی‌، آلکالا با قربانیانش "بازی" میکرده است. بدین ترتیب که ابتدا آنان را تا جایی‌ خفه میکرده که قربانی آگاهی خود را از دست میداده، سپس او را دوباره بهوش آورده و از مرگ نجات داده و بعد از اینکه نفس قربانی تازه می‌شده، عمل خفه کردن را دوباره انجام میداده است. این قاتل بیرحم این کار را گاهی اوقات چندین بار تا پیش از پایان دادن بزندگی‌ آنان تکرار میکرده است.

پلیس آمریکا در جستجو از خانه قاتل بیش از ۱۰۰۰ عکس زن و پسر بچه پیش از قتل و پس از قتل از اجساد برهنه آنان پیدا کرده است که همگی‌ آثار تجاوز و آزار جنسی‌ را بر بدنشان داشتند.

یکی از کارآگاهان پلیس، آلکالا را "یک ماشین کشتار" توصیف کرده و او را با "تد باندی" مقایسه می‌کند. یک محقق قتل‌های سریالی با توجه به شواهد بدست آمده می‌گوید که او مطمئناً تا ۵۰ زن را بدین ترتیب بقتل رسانده است. در حالیکه تحقیقات و مدارک دیگر تا ۱۳۰ قتل را اثبات میکنند.




آلکالا در سن آنتونیو، تگزاس، از پدری بنام راول آلکالا و مادری بنام آنا ماریا گوتیرز در سال ۱۹۴۳ متولد شد.

در سال ۱۹۵۱ پدرش ، خانواده خود را به مکزیک انتقال داد. پس از گذشت سه سال آنها را در آنجا به امان خدا رها کرده و بدنبال کار خود رفت. مادرش، او و خواهر و برادرش را برداشته و به آمریکا برگشت و در حومه شهر لس آنجلس مسکن گزید. رادنی در این زمان ۱۱ سال داشت.

او در سال ۱۹۶۰ در سن ۱۷ سالگی به ارتش ایالات متحده پیوست و در آنجا بعنوان کارمند دفتر مشغول بکار شد. پس از ۴ سال از ارتش بیرون آمد و به مدرسه هنر رفته و مشغول تحصیل در مدرسه هنرهای زیبا UCLA School شد. سپس در دانشگاه نیویورک به تحصل در رشته فیلم پرداخت و تحت سرپرستی رومن پولانسکی فیلمسازی را آموخت.
آنچه که در اینترنت پارسی‌ در مورد این قاتل نوشته شده بشرح زیر است:

«رادنی آلکالا» قاتل سریالی کالیفرنیایی در دهه ۱۹۷۰ ترس و وحشت را بر دل‌های آمریکایی‌ها حاکم کرده بود. آلکالا که به اتهام قتل چهار زن و یک دختر در انتظار حکم اعدام بسر می‌برد، بار دیگر بخاطر قتل «کورنلیا کرایلی» در سال ۱۹۷۱ و «الن هوور» در سال ۱۹۷۷ در نیویورک متهم شناخته شد و قاضی دادگاه او را به ۲۵ بار حبس ابد محکوم کرد.

این قاتل سریالی بنام «بازی دوست‌یابی» ‌شناخته می‌شود، زیرا او تقریبا ۳۰ سال پیش در یک مسابقه تلویزیونی بهمین نام شرکت کرده بود. اینکه آلکالا دقیقا چند نفر را بقتل رسانده هنوز مشخص نیست.

اولین قربانی آلکالا دختر بیست و سه ساله‌ای بنام کرایلی بود. وی جزو خدمه پرواز «تی دبلیو‌ای» بود که آلکالا سال ۱۹۷۱ او را در آپارتمانش مورد آزار و اذیت جنسی قرار داد و سپس خفه کرد. شش سال بعد از قتل کرایلی این قاتل خشن دختر بیست و سه ساله دیگری بنام هوور را در منهتن بقتل رساند.
جسد هوور یک سال بعد در وست چستر کانتی جایی نچندان دور از خانه‌اش پیدا شد. در دفترچه هوور نام مردی بنام جان برگر بچشم می‌خورد که بنظر می‌رسید قاتل بازی دوست‌یابی خود را با این نام بطعمه‌اش معرفی کرده باشد. پس از وقوع این قتل‌ها آلکالا بجنوب کالیفرنیا رفت و چند ماه بعد قتل‌های سریالی در کالیفرنیای جنوبی آغاز شد.
قاتل خشن سال‌های دهه ۱۹۷۰ را با نام مستعار زندگی کرد تا با پنهان کردن هویت خود از چنگ پلیس در امان بماند. او در این سالها با اسامی مختلف زندگی کرد و محل زندگی خود را مدام تغییر می‌داد تا اینکه سال ۱۹۷۹ سرانجام بجرم قتل رابین سامسو دوازده ساله دستگیر شد. این درحالی بود که وی پیش از دستگیری قتلهای سریالی زیادی را مرتکب شده بود.

سال ۱۹۷۲ آلکالا بجرم اذیت و آزار جنسی دختری در سال ۱۹۶۸ و همچنین کتک زدن دختربچه هشت ساله مجرم شناخته شد، اما مدارک و شواهد کافی برای دستگیری او نبود و بهمین دلیل آزاد شد. دهم نوامبر ۱۹۷۷ بود که جسد دختر هجده ساله‌ای بنام جیل بارکومب در تپه‌های هالیوود کشف شد. مقتول پیش از قتل مورد آزار و اذیت قرار گرفته و قاتل او را خفه کرده بود. شانزدهم دسامبر نیز جسد جورجیا ویکستد بیست و هفت ساله در حالی پیدا شد که بطرز هولناکی در خانه‌اش در مالیبو شکنجه شده و او نیز بدلیل خفگی جان باخته بود. یکسال بعد آلکالا در یک برنامه تلویزیونی بنام مسابقه دوست‌یابی شرکت کرد و همه کم و بیش با چهره‌اش آشنا شدند. بیست‌وچهارم ژوئن ۱۹۷۸ شارلوت لامب سی و دو ساله اهل سانتا مونیکا در یکی از اتاق‌های رختشویخانه‌ای در «ال سیگوندا» کالیفرنیا با بند کفش خفه شد. قتل‌های زنجیره‌ای ادامه داشت تا اینکه باز هم در چهاردهم ژوئن ۱۹۷۹ جسد جیل پارنتو بیست و یک ساله درحالی در آپارتمانش پیدا شد که خفه شده بود. شش روز بعد رابی سامسو دوازده ساله نزدیک هانینگتون بیچ ناپدید و جسد او ۱۲ روز بعد در تپه‌های سیئرا پیدا شد. تحقیقات برای یافتن قاتل ادامه داشت تا این‌که بیست‌وچهارم جولای‌‌ همان سال رادنی آلکالا که در آن زمان بیکار بود در خانه پدری‌اش دستگیر شد.
سپتامبر ۱۹۸۰ جلسه محاکمه برای رسیدگی به یکی از پرونده‌های قتل او تشکیل شد. آلکالا بجرم اذیت و آزار جنسی دختر پانزده ساله‌ای در سال ۱۹۷۸ مجرم شناخته و به ۹ سال زندان محکوم شد. همچنین «فیلیپ شاوب»، قاضی دیوان عالی اورنج کانتی آلکالا را بجرم قتل سامسو دوازده ساله مجرم شناخت و بمرگ محکوم کرد. از طرفی دفتر دادستانی منطقه لس‌آنجلس قتل، سرقت و آزار و اذیت جنسی در مرگ پارنتو را به آلکالا نسبت داد و او را در این قتل مجرم شناخت.
همه مطمئن بودند آلکالا بخاطر ارتکاب همه قتلها محاکمه خواهد شد، اما در پانزدهم آوریل ۱۹۸۱ دفتر دادستانی لس آنجلس به قاضی دادگاه، رسیدگی به پرونده آلکالا را اطلاع داد که پیگرد قانونی این پرونده قتل امکانپذیر نیست، زیرا شاهد کلیدی ماجرا سوگند‌شکنی کرده است. سه سال بعد دیوان عالی کشور محکومیت آلکالا را در ارتباط با قتل سامسو تغییر داد و اعلام کرد در دادگاه قبلی رسیدگی به این پرونده اطلاعات غلط درباره جنایات جنسی آلکالا در اختیار هیات منصفه قرار داده شده است. آلکالا برای دومین بار به اتهام قتل سامسو محاکمه شد و در دادگاه عالی اورنج کانتی بمرگ محکوم شد. سالها گذشت تا ای‌که در سی‌ویکم دسامبر ۱۹۹۲ دیوان عالی کالیفرنیا حکم مرگ آلکالا را تائید کرد. باوجود دستگیری و محاکمه آلکالا هنوز چند پرونده قتل دیگر وجود داشت که بقاتل دوست‌یابی مربوط م‌شد. وقتی تحقیقات به نتیجه رسید و اسناد و مدارک کافی علیه این قاتل سریالی پیدا شد نوزدهم سپتامبر ۲۰۰۵ چند فقره قتل ازجمله مرگ بارکومب، ویکستد و لامب به آلکالا نسبت داده و در تحقیقات پلیس وی متهم شناخته شد، اما هنوز به اتهام او در رابطه با این قتل‌ها رسیدگی نشده است. سال ۲۰۱۲ آلکالا دوباره محاکمه و بجرم قتل هوور و کرایلی مجرم شناخته و به ۲۵ بار حبس ابد محکوم شد.

رادنی جیمز آلکالا، یکی از قاتلان سریالی آمریکاست که بعضی‌ها او را با تد باندی (قاتل ۵۰ زن) مقایسه می‌کنند. هر چند این مرد که به ماشین قتل یا ماشین آدمکشی هم معروف است، برای ارتکاب پنج قتل بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ محکوم به اعدام شد اما پلیس همیشه عقیده داشت که او افراد زیادی را به قتل رسانده که راز قتل آنها هرگز فاش نشده است.
رادنی آلکالا در ۲۳ آگوست سال ۱۹۴۳ در شهر سن آنتونیو تگزاس به دنیا آمد. پدرش یک مکزیکی بود که ۸ سال پس از تولد رادنی، همراه خانواده‌اش به کشورش بازگشت اما زندگی در مکزیک برای مادر خانواده غیرممکن بود و به همین دلیل این زن همسرش را تنها گذاشت و بهمراه رادنی و دختر و پسر دیگرش به آمریکا برگشت و این بار راهی لس‌آنجلس شد تا زندگی جدیدی را آغاز کند. سال‌ها بعد رادنی که حالا مردی جوان بود به ارتش پیوست اما چهار سال بعد به دلیل تشخیص بیماری روانی از سوی روانپزشکان نظامی از ارتش اخراج و به خانه بازگشت.
جنایت‌هایی که این مرد رقم زد از سال ۱۹۶۸ شروع شد. در آنسال دختربچه ۸ ساله‌ای بنام تالی‌ گم شد و همانروز جسد بیجان او در حالیکه بوی تجاوز شده بود پیدا شد. هر چند پلیس عقیده دارد که این جنایت توسط رادنی آلکالا صورت گرفته اما او هرگز به آن اعتراف نکرد.
مرد جنایتکار پس از قتل دختربچه ۸ ساله، به یک آکادمی عکاسی پیوست و این بار کار خود را با عنوان عکاس ادامه داد. او به عنوان عکاسی آماتور فعالیت می‌کرد و از این راه زندگی‌اش را می‌گذراند.
رادنی آلکالا طی سه دهه به قتل‌هایش ادامه داد و در اینمدت دست بجنایات متعددی زد که تنها به پنج تای آنها اعتراف کرد. قتل چهار زن و یک دختر بچه ۱۲ ساله. او در همه این سالها توانست براحتی کارآگاهان جنایی و دادگاه را فریب داده و هر بار که از سوی پلیس دستگیر شد، دادگاه او را تبرئه کرد. با اینحال وی چند سال بعد وقتی برای چندمین بار دستگیر شد، دیگر نتوانست از دست قانون فرار کند و اینبار در دادگاه محکوم شد.
در آخرین جلسه محاکمه این تبهکار مخوف که در کالیفرنیا برگزار شد، ابتدا دادستان منطقه «سانتاآنای کالیفرنیا» به توضیح جنایت‌های این عکاس آماتور پرداخت و با بیان اینکه این مرد یکی از باهوش‌ترین تبهکاران زنجیره‌ای است، گفت: این تبهکار حتی بعد از دستگیری با خونسردی توانسته است از دست قانون بگریزد.
وی افزود: رادنی آلکالا در ۲۰ ژوئن ۱۹۷۹ دختر بچه ۱۲ ساله‌ای را هنگامی که در منطقه اورنج کاونتی در حال دوچرخه‌سواری بود، ربود و سپس مورد آزار و اذیت قرار داد. جسد این دختر ۱۲ ساله روز بعد در جنگل‌های اطراف پیدا شد و این درحالی بود که قطعاتی از بدن وی توسط حیوانات خورده شده بود. در آن زمان متهم که توسط یکی از شهود شناسایی شده بود دستگیر شده و در سال ۱۹۸۰ محاکمه شد اما توانست براحتی خود را بی‌گناه نشان دهد و آزاد شود.
دادستان در ادامه گفت: اما این آخرین جنایت این تبهکار نبود. او چند سال بعد جنایت‌های خود را از سر گرفت و این بار چهار زن را بقتل رساند. او بعد از قتل آخرین طعمه خود که یک دختر ۲۱ ساله بود دستگیر شد اما در آنسال نیز توانست بار دیگر دادگاه را فریب داده و بدون آنکه در جریان محاکمه وی به پرونده قبلی او اشاره‌ای شود، حکم تبرئه خود را بگیرد اما وی سرانجام مدتی قبل بار دیگر با بازبینی پرونده‌اش دستگیر شد و اینبار با آزمایش دی ان‌ای، جرم او به اثبات رسید، چرا که آثاری از دی ان‌ای او در اجساد مقتولان پیدا شده بود. با دستگیری این مرد وی بجنایت‌هایی که مرتکب شده بود اعتراف کرد. این مرد در بازجویی‌ها گفت که تا‌کنون ۵ زن و دختر را بقتل رسانده است.

بعد از اظهارات دادستان که برای این متهم مخوف درخواست اعدام کرده بود، وی بدفاع از خود پرداخت و با قبول اتهام ارتکاب ۵ جنایت گفت تنها برای رسیدن به آرامش این جنایت‌ها را مرتکب شده است و باید با او به‌عنوان یک بیمار روانی رفتار شود؛ ادعایی که چندان مورد توجه قضات دادگاه قرار نگرفت.
در این جلسه فیلمی درباره جنایتی که وی در دهه ۷۰ انجام داده و در جریان آن دختر ۱۲ ساله را بعد از ربودن مورد آزار قرار داده و سپس به قتل رسانده بود نشان داده شد و پس از آن عکس ۱۰۰۰ زن و دختر و پسر بچه که در خانه وی کشف شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
قضات دادگاه احتمال دادند صاحبان تعدادی از این عکس‌ها توسط این تبهکار بقتل رسیده باشند و آمار قربانیان این جنایتکار زنجیره‌ای بیشتر از پنج باشد اما وی در مراحل بازجویی هرگز بقتل دیگری بجز پنج قتلی که مدارک غیرقابل انکاری درباره آنها در اختیار پلیس قرار داشت اعتراف نکرد.
بعد از پایان این جلسه، قضات دادگاه با کیفرخواست دادستان موافقت کرده و این مرد را به اتهام قتل پنج تن‌ یعنی دختر ۱۲ ساله در سال ۱۹۷۹، جیل بارکومب ۱۸ساله، جورجیا ویکستد ۲۷ ساله، شارلوت لامب ۳۲ ساله و جیل پارنتیو ۲۱ ساله بمرگ محکوم کردند. حکمی که هنوز اجرا نشده است اما احتمال می‌رود بزودی این قاتل سریالی در نوبت اعدامیان قرار بگیرد.




























Rodney James Alcala on the Dating Game
Rodney Alcala - Serial killer documentary

هیچ نظری موجود نیست: