۲۷.۶.۹۶

برخی‌ از حشرات درختی از کتاب حشره شناسی‌ پارسی واقع در موزه لندن

Cladonata Benitezi
این حشرات درختی آنچنان ماهرانه بر روی درختان خود را استتار میکنند، که گاهی‌ لکه‌هایی‌ بر روی برگ‌ها بنظر میرسند. از جلو و زیر ذره‌بین که دیده می‌شوند، اکثرا اشکال فضایی و موجودات تخیلی در دارا هستند.

در کتاب حشره شناسی‌ پارسی که در نوع خود یک شگفتی و اعجاب است، بیش از ۳۲۰۰ گونه حشره درختی ثبت شده که تنها ۳ نمونه از آنها در اروپا یافت می‌شوند. و اکثر آنها مربوط به ایران بزرگ و آفریقا و آمریکا است.


 متاسفانه این کتاب هم بسرنوشت هزاران کتاب و آثار باستانی، جواهرات شگفت انگیز پادشاهی ایران(از جمله الماس‌های کور نور و دریای نور) و تابلو‌ها و فرش‌ها و دارایی‌های ارزشمند تاریخی‌ ایران دچار گشته و نخستین بار در زمان جنگ جهانی‌ اول و بار دوم در زمان آشوب پایان دوران قاجار و بقدرت رسیدن رضا شاه، در بین هرج و مرجی که در ایران بوجود آمده بود مانند دیگر کتب و آثار ارزشمند خطی‌ و علمی‌ از کتاب خانه‌های ایران دزدیده شده و به انگلیس و فرانسه برده شد. و امروزه با برگرداندن زبان آنها از پارسی‌ به زبان‌های ناقص دیگر جز ارث پدر این دو ثبت شده است. بار سوم که ایران بطور کلی‌ از هر چی‌ میراث پدری بود خالی‌ گشت، پس از فتنه ۵۷ بود که تمامی کتب خطی‌ و ارزشمند باقی‌ مانده در کتابخانه سلطنتی و ملی‌ ایران، جواهرت سلطنتی، تخت طاووس، شیر سنگی‌ همدان، کتیبه‌های سنگی‌ و عظیم تخت جمشید و طاق بستان، تابلو‌ها و فرش‌های زمان امپراطوری صفوی( حتی به تنها مجسمه باقیمانده شاه عباس هم رحم نشد) به اروپا، آمریکا، اسرائیل و ترکیه و عربستان منتقل شد.
هر چه را هم که نتوانستند دزدیده و منتقل کنند، ویران ساختند. داعش وار با مته‌‌های برقی‌ و با ریختن اسید بر روی سنگ‌هایی‌ که هزاران سال سالم مانده بود آنها را پودر کردند.

Ceresa Taurina



Heteronotus Maculatus

Umbelligerus Peruviensis

Heteronotus Delineatus

Enchophyllum cruentatum

Bocydium Globulare
a larvae of Anchistrotus








هیچ نظری موجود نیست: