۳۰.۵.۹۶

پیوند سر ....... Getting Ahead in the Cold War


یکی‌ دیگر از پروژه‌های ورشکسته و احمقانه وزارت اطلاعات و امنیت آمریکا (cia)، در زمان جنگ سرد در دهه ۶۰، برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی که تقریبا نیمی از دنیا را شامل می‌گشت، پروژه پیوند سر بود.

دهه ۱۹۵۰ و دهه ۶۰ یک دوران طلایی برای خالیبندی، رویابافی‌ و احمق سازی جمعی‌ در آمریکاست. از دروغ مسخره و احمقانه سفر به کره ماه تا پروژه پیوند سر، تبلیغات دروغین و بیشرمانه‌ای بود که پشت سرهم و پی‌ در پی‌ بخورد امریکایی‌های در حال دگردیسی از وحشی مطلق به وحشی نیم وقت، همچنین مردم دنیا که الیتشان را در دو جنگ گسترده جهانی‌ از دست داده و بره وار میزیستند و بهرچه به آنان تلقین میشد، اعتقاد پیدا میکردند، بشمار میرود.

در این سالها تازه تلویزیون اختراع شده، هالیوود ساخته شده و آمریکایی‌ها پس از جنگ جهانی‌ دوم و جنایت جنگی در جنگ با ژاپن و استفاده از بمب اتم برضد این کشور، انفجار نیروگاه اتمی‌ آمریکا در فیلیپین که منجر به نابودی همیشگی‌ این کشور بهشت آسا گردید، نیاز مبرمی را برای پاک سازی خود با تبلیغات دروغین داشتند. در این دو دهه مردم آمریکا و بعد‌ها نیم بیشتر مردم دنیا اکثر اوقات خود را پایِ تلویزیون میگذراندند. در آن سال‌ها که بیشترین فیلم‌ها را امریکایی‌ها میساختند، تاریخ دروغینی در مورد سرخپوستان آمریکا و بطور کلی‌ بخورد مردم دنیا داده شد.( و البته هنوز هم ادامه دارد، مثلا حماسه آفرینی آریو برزن سردار ایرانی‌ و ۷۲ تن‌ سرباز پارسی که جلو هزاران وحشی بربر را گرفته و آنان را از مرز‌های امپراطوری ایران راندن، در فیلم ۳۰۰، آنچنان مسخره بطورِ وارانه جلوه دادند که بیشتر بیک فیلم کمدی می‌ماند تا یک فیلم جدی و تاریخی‌.)

در آن زمان فیلم‌هایی‌ که بر ضدّ سرخپوستان ساخته میشد، آنها را وحشی‌هایی‌ جلوه میداد که کاری بجز سربریدن زنان و کودکان مهاجر نداشته و این وحشی‌های نیمه برهنه، پوست سر آنان را کنده و به گردن میاویختند. سپس کابوی (cowboy) و یا گاوچران امریکایی و قهرمان وارد شده و وحشی‌ها را درو کرده و فیلم با بوسیدن زن و مرد قهرمان در میان کف زدن‌ها و تشویق از ته دل بینندگان خاتمه میافت. و مردم پس از دیدن این خالیبندی‌ها آنچنان شستشوی مغزی می‌شدند که دربست آنها را پذیرفته و آنچنان جدی می‌گرفتند که اگر در آن زمان به آنها میگفتی‌ که درواقع کار برعکس بوده و این وحشی‌های مهاجر بودند که پوست سر سرخپوستان را کنده و میریختند و شبانه زنان و کودکان سرخپوست را بطرز فجیعی می‌کشتند، نتنها باور نمی‌کردند، نتنها گویند را مغرض میشمردند، بلکه انگ کمونیست هم به او زده و قصد جانش را هم میکردند!

پروژه ساخت فیلم‌های تخیلی‌ و جا زدن آنها بجای فیلم‌های واقعی‌ و تاریخی‌ آنچنان موفقیت آمیز بود که کار به افراط کشید. فیلم سفر به کره ماه، اوج این افراط و افتضاحی است که در تاریخ این "ملت مخلوط" خواهد ماند.

کار خیالبافی به همینجا خاتمه نیافت و حتی بمراکز جدی دولتی هم کشیده شد. و وزارت اطلاعات و امنیت آمریکا واقعا فکر میکرد میشود با دانش ناچیز آنزمان، سر آدمیان را به یکدیگر پیوند زد! (امروزه پس از گذشت ۶۰ سال هنوز این پروژه در مرحله تئوری است.)
در قرون ۱۷ ۱۸ ۱۹ و تا سال ۱۹۷۸ که آخرین قربانی در فرانسه قانوناً سربریده شد، و قانون سنگسار که جز قوانین اساسی‌ اروپایی‌ها بود، قربانیان را ضمن بریدن سر با گیوتین (در فرانسه مدرن) و کوبیدن سر توسط سنگسار (پیش از اختراع گیوتن)، پیوند سر یکی‌ از خیالات عمیقا جدی غربی بوده و هست.

هزاران سگ و گربه و میمون در آزمایشگاه‌های امریکایی سر بریده و گردن زده شده و احمقانه و ناشیانه به تن‌ موجود دیگری وصل گشتند. اوج این کشتار بیرحمانه در ده‌های ۶۰ و ۷۰ است. سرانجام پس از کشتار بیشمار حیوانات بیچاره، بالاخره سیا دست از این پروژه برداشت و پرونده آنرا مختومه اعلام کرده و بعنوان پروژه شکست خورده در کنار صد‌ها پروژه شکست خورده دیگر، بایگانی ساخت.

همزمان این پروژه در اتحاد جماهیر شوروی سابق هم پیگیری میشد. در سال ۱۹۵۱ جراح روسی، ولادیمی دمیخف (vladimir Demikhov) سر یک سگ را به سگ دیگر پیوند زد.


پیوند سر (Head transplant) یک عمل جراحی است که درآن سر یک موجود زنده ببدن موجود زنده دیگر پیوند زده میشود. این نوع پیوند را نباید با پیوند مغز اشتباه گرفت. در این نوع جراحی، سر بیمار باید بریده شود.

از آنجایی که تکنولوژی مورد نیاز برای بازمتصل کردن یک طناب نخاعی قطع شده هنوز توسعه داده نشده، شخصی که این عمل روی آن انجام می‌شود دچار فلچ چهاراندام می‌شود، مگر اینکه معالجه مناسب آن توسعه یابد. این تکنیک برای افرادی پیشهاد شده است که از قبل دچار فلج چهاراندام هستند و همچنین مبتلا به نقصان اندامی گسترده هستند که خود این نقص‌ها هم نیاز بجراحی‌های مجزا و سخت دارد.

پس از این عمل جراحی، سیستم دفاعی بدن بیمار ممکن است پیوند را پس بزند و سر را قبول نکند. نخستین عمل پیوند سر در سال ۱۹۷۰ در کلیولند آمریکا انجام شد که در آن سر یک میمون بسر میمون دیگر پیوند زده شد. سیستم دفاعی بدن میمون سر میمون بیگانه را تحمل نکرد و میمون ۹ روز بعد درگذشت.

در تابستان ۲۰۱۵ برای نخستین بار دکتر سرجیو کاناورو جراح ایتالیایی، در آکادمی جراحان اعصاب و ارتوپد آمریکا پروژه پیوند سر را آغاز کرد، وی اعلام کرده این کار تا دو سال دیگر امکان‌پذیر خواهد شد. او گفته این کار را با تیغهای بسیار پیشرفته تر و برنده تر جراحی کنونی انجام خواهد داد و خواهد توانست بین سی تا شصت درصد فیبرها را که برای کشش لازم است احیا کند. والری اسپیریدونوف، مرد جوان روس که از ناحیه دست و پا فلج است داوطلب شده نخستین نفر برای عمل خارق‌العاده پیوند سر باشد.










هیچ نظری موجود نیست: