۳۱.۴.۹۶

حباب‌ماهی ..... Psychrolutes Marcidus


حباب‌ماهی یا بادکنک ماهی‌(Blobfish) نام یک گونه آبزی از تیره ماهیان است. زیستگاه این ماهی بطور معمول آبهای عمیق در حوالی سواحل استرالیا، تاسمانی و همچنین زلاندنو میباشد.

بدن این ماهی برخلاف اغلب ماهی‌ها فاقد کیسه بادکش برای شناور ماندن در آب است. ولی در عوض بدنش چگالی کمتری از آب دارد و همین ویژگی به او کمک می‌کند تا بدون تلاش خاصی تا نزدیکی بستر دریا بالا بیاید.
و مانند بسیاری از شکارچیان بی‌حرکت منتظر طعمه یا شکار خود شده وآنرا فورا قورت دهد. خوراک حباب ماهی‌ آبزیان سخت پوست اعماق آب است که در طرف وی شناور میشوند. حباب‌ماهی معمولاً طولی کمتر از ۳۰ سانتیمتر دارد.
بادکنک ماهی‌ دراعماقی از دريا زندگی‌ میکند (در اعماق ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متری) که فشارآب آنجا بسيار بيشتر از فشار آب سطح دريا است(فشار آب ۱۰ یا ۲۰ برابر بیشتر از سطح دریا)، بنابراين کيسه‌های گاز در آنجا غير قابل استفاده هستند. برای‌ آنکه اين ماهی‌ بتواند در آب شناور بماند، گوشتی ژلاتینی با چگالی‌ کمتر از چگالی‌ موجب می‌‌شود تا حباب ماهی‌ بدون صرف ميزان زيادی از انرژی در سطح آب شناور بماند. از آنجاييکه حباب ماهی‌ مواد معلقی را که در روبرويش شناور هستند را می‌‌خورد بنابراين عدم داشتن ماهيچه يک خصوصيت منفی‌ برای او نیست.
بدلیل عدم دسترسی بمحل زندگی‌ این ماهی‌ بندرت توسط انسانها دیده میشود.

حباب‌ماهی بدلیل داشتن بدن کم چگالی‌ و فقدان نسبی ماهیچه‌ها دارای دو ظاهر کاملا متفاوت از هم میباشد. یک ظاهر درون آب و دیگری ظاهر بیرون از آب. هر چقدر ظاهر درون آب او زیباست، ظاهر بیرون از آب او غیر جذاب بوده و معمولا چهره انسان‌ها را بیاد میاورد. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۳ از طرف بیکاران برگزار شد، حباب ماهی بعنوان «زشت‌ترین جانور دنیا» انتخاب شد!






هیچ نظری موجود نیست: