۲۵.۲.۹۶

کشف جام‌فیروزه‌ پارسی مربوط به قرون وسطی در قطب شمال توسط باستانشناسان روس

1,000 year old Persian cup unearthed in remote region of Arctic Russia
هر جای این زمین را کندند آثار امپراتوری پارس‌ها که تا ۳۰۰ سال پیش بر تمامی دنیا و ۵ قاهر حکومت میکرد، بدست آمد.

بتازگی پژهشگران روس در سفری به محدوده شبه جزیره گیدن به قطعات فیروزه‌ای و برنزی برخوردند که متعلق به پارس‌ها در قرون وسطی میباشد و مربوط به ۱۰۰۰ سال پیش است. روس‌ها که خود از فرهنگ و تاریخ غنی‌ برخوردارند، برخلاف انگلیسی‌ ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها که قدمتی به طول ۲۰۰ سال دارند و پیش از آن تحت عنوان قبایل بربر شناخته می‌شدند و هر جا هر چه بیابند به تاریخ و فرهنگ جعلی خود نسبت میدهند، روس‌ها با یافتن این قطعات برنزی با رشادت آنرا مربوط به ایرانیان دانسته و در سایت باستان شناسی‌ روسی آنرا ثبت کردند.

کشف این اشیای فیروزه‌ای و برنزی که در نزدیک دریای کارا که در شمالی‌‌ترین نقطه روسیه واقع است، نشانگر وجود فرهنگ پارسی در این منطقه در صد‌ها سال پیش میباشد.

آندری گوسف، محقق ارشد از مرکز مطالعات قطب شمال می‌گوید: "مطالعات باستان شناسی از منطقه اطراف دریاچه پریسنتو و رودخانه Yuribei، واقع در فراتر از دایره قطب شمال، در کمال تعجب ما را به تمدن پارسی می‌رساند که در قرون وسطی در این منطقه وجود داشته است."

وی در ادامه می‌گوید: کشف آثار باستانی سنگی‌ و برنزی صد‌ها ساله پارسی در تمامی قاره آمریکا، در قاره آفریقا و آسیا پیش از این بیانگر وجود تمدن پارسی در این مناطق بوده ولی‌ در قطب شمال این برای اولین بار است که به آثار تمدن پارسی‌ در این منطقه نیز دست میابیم.

وی می‌گوید: پیش از این در منطقه سیبیری به آثار تمدن و امپراتوری پارس‌ها برخورده بودیم ولی‌ این اولین بار است که در دورتر از سیبری آثار باستانی ایرانی‌ یافت میشود.

تخمین زده میشود که اشیأ برنزی و جام‌فیروزه‌ای رنگ کشف شده مربوط به قرون ۱۰ یا ۱۱ میلادی باشد .

دانشمند باستان شناس روسی دکتر ارکادی بولو ، (Arkady Baulo) از موسسه باستان شناسی و قوم نگاری، نووسیبیرسک، می‌گوید: "از قرون ۶ و ۷ میلادی بازرگانان پارسی به این منطقه آمد و شد کرده و به صادرات و واردات کالا می‌پرداختند. وی می‌گوید: اقلام پارسی آورده شده توسط بازرگانان در مراسم معنوی مردم این منطقه مورد استفاده واقع شده و آنها را در مکان‌های مقدس نگاه داشته اند و به عنوان هدیه به خدایان و ارواح از آنها استفاده شده است.


The expedition studied a 30 kilometre area near Lake Parisento. Picture: The Siberian Times




لینک منبع
1,000 year old Persian cup unearthed in remote region of Arctic Russia




Silver Sassanian dish found on river Synya, dated back 4 - 5 centuries AD (top). Nildin dish, made in Middle Asia in 8 - early 9 centuries AD (bottom). Pictures: Arkady Baulo

Dishes were used to serve ceremonial food for the gods during the festivals. The pictures show the latest finds but also other Persian discoveries in Russia.

The expedition studied a 30 kilometre area near Lake Parisento.

Scientists installed monitoring equipment for permafrost studies, and compared the data they recorded with information that was collected in the same location 25 years ago.
Khant holy place. Silver plate with a depiction of King David and sacrificial food, made in 8th century AD. Picture: Arkady Baulo

هیچ نظری موجود نیست: