۶.۹.۹۵

فیدل کاسترو مرد


امروز صبح مردم کوبا با خبر درگذشت فیدل کسترو رهبر ۹۰ ساله خود شوکه شدند. هرچند بدلیل سالهای دراز بیماری غیر قابل درمان و کهولت سنّ درگذشت او را بسیار پیش از اینها پیشبینی‌ میکردند، ولی‌ با این حال خبر درگذشتش با موجی از بهت در کوبا همراه بود. اینکه او که بود و چگونه عمل کرد را کسی‌ بدرستی‌ نمیداند. در شرح بیوگرافی او، وی را مردی انقلابی‌ و ضدّ آمریکا و دوستار کوبا معرفی‌ میکنند. ولی‌ عملکرد او و زندگی‌ درازش و جوایزی جهانی‌ که بی‌دریغ به او داده شده است، چیز دیگری را می‌گوید. و در حالی‌ که افراد میهن دوست ضدّ غرب عمری به کوتاهی شبنم داشته و دارند و بسرعت از صحنه سیاست دنیا به هر وسیله و روشی‌ حذف میشوند، وی تا سنّ ۹۰ سالگی براحتی‌ بغل گوش امپریالیسم جهانی‌ زیست و خوب هم زیست، و هر چند گاه گاهی‌ خبر ترور‌های ناموفق وی پخش و جان دررفتن او مایه مسرت گشت ولی‌ در اصل خمینی وار ملت بیچاره کوبا را بیش از نیم قرن نوکر و کنیز و خدمتکار امریکایی‌ها ساخت و خمینی وار این سرزمین زیبا را بخاک سیاه نشاند. و تنها دلخوشی آنها را گفتن: "مرگ بر آمریکا" قرار داد. وی را یکی‌ از مهره‌های مهم در از هم پاچیدن اتحاد جماهیر شوروی سابق میدانند. همچین مأموریت‌های تروریستی در نقاط مختلف دنیا برهبری او و با سناریو وزارت اطلاعات آمریکا و انگلیس، صورت پذیرفته و در واقع خمینی کپی از سناریو کسترو میباشد. در شرح حال او می‌نویسند:

فیدل کاسترو با نام کامل فیدِل آلخاندرو کاسترو روث ( Fidel Alejandro Castro Ruz)، (۱۳ اوت ۱۹۲۶ - ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶) سیاستمدار و انقلابی کوبایی است. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود. حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک حزبی کوبا است از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری وی اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست دارد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در دوران زمامداری وی در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود.
کاسترو یکی از شخصیت‌های بحث‌برانگیز جهان معاصر بوده است. وی جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند. در مقابل منتقدانش وی را یک دیکتاتور تمامیت خواه می‌دانند که دولتش باعث موارد متعدد نقض حقوق بشر، آوارگی بیش از یک میلیون کوبایی و تضعیف اقتصاد کشور شده است.


















هیچ نظری موجود نیست: