۲۳.۶.۹۵

اولین تاس‌ها و تخته نرد جهان


 از گور باستانی موسوم به شماره ۷۶۱ کهن‌ترین تخته نرد جهان به همراه ۶۰ مهره آن در شهر سوخته پیدا شد.  این تخته نرد از چوب آبنوس و به شکل مستطیل است. روی این تخته نرد، ماری که ۲۰ بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته، نقش بسته است. این تخته نرد ۲۰ خانه بازی و ۶۰ مهره دارد. مهره‌ها که در یک ظرف سفالی در کنار تخت نرد قرار داشتند، از سنگ‌های رایج در شهر سوخته یعنی از لاجورد، عقیق و فیروزه است. این تخته نرد بسیار قدیمی تر از تخته نردی است که در گورستان سلطنتی «اور» در در مدخل دو رود سیحون و جیحون پیدا شده است.(شهر سوخته نام شهری شگفت انگیز و باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل‌زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است شهر مزبور در روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و زروانیان در حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.

گفته می‌شود، شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌است و حتی بسیار پیشرفته‌تر از دولت شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده‌است. این شهر متعلق به ۳۷۰۰۰ سال پیش می باشد. و یکی از خاستگاههای قوم زروانی است که دوازده هزار سال سابقه سکونت در سیستان را دارند.این قوم به علم و دانش بسیار احترام می گذارند و مهمترین توصیه های دینی آن فراگرفتن علوم و فنون میباشد.

در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تیر ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود که با برخورداری از قدمت ۳۷۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود.
 در زمان احمدی‌ نژاد خائن بر اثر سیل این شهر کشف شد و فورا از طرف ماموران و جاسوسان بیگانگان قرنطینه گشت و سپس گروه‌های چپاول گر انگلیسی‌ و فرانسوی و امریکایی از راه رسیده هر چه یافتند بار بسته و به خارج از ایران بردند. در این میان چند تن‌ که در آنجا کار میکردند، پیش از اینکه آثار باستانی بسیار ارزشمند بدست آمده از این منطقه ( که یکی‌ از آنها اسکلت‌های آدمیان به طول ۵ متر بود) کاملا از ایران خارج شود، چند عکس و تصویر تهیه کرده و ناچارأ صدایش درآمد ولی‌ به هر حال آنچه که بود و نبود از ایران خارج شد و هرگز هم مشخص نمیشود تاریخ این منطقه چه بوده و اجداد ایرانیان در این منطقه چگونه شگفت انگیز میزیستند!)