۴.۴.۹۵

زمزمه جدایی ایرلند شمالی از انگلیس


اخراج تاریخی انگلستان از پیمان اروپا، جریان جدایی طلبانه ایرلند شمالی را که منافع خود را در همگامی با پیمان اروپا جستجو می کند، به فکر برگزاری همه پرسی برای حذف مرز زمینی با جمهوری مستقل ایرلند انداخته است.


مهر می‌نویسد: «شین فین» از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی ایرلند شمالی نتیجه اخراج تاریخی انگلستان از اتحادیه اروپا را زمینه ساز رای گیری برای اتحاد و یکپارچگی این بخش از جزیره‌ کوچک بریتانیا با کشور جمهوری ایرلند دانست.

لازم به ذکر است که ایرلند شمالی تنها بخش از جزیره‌ بریتانیا است که مرز خاکی مشترک با یکی دیگر از کشورهای عضور پیمان اروپا (جمهوری ایرلند) دارد و هیچ معلوم نیست که اخراج انگلستان از اتحادیه چه نتایجی بر رابطه این دو همسایه دارد قرابت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

ناگفته نماند که ایرلند شمالی از طرفدران سرسخت تداوم حضور در پیمان اروپا بود و ضمنا این بخش از انگلستان جریان‌های جدایی طلبانه در آن سابقه چشمگیری دارد، کمک‌های هنگفتی را تحت عنوان پروژه توسعه صلح و ثبات از پیمان اروپا دریافت می کرد.

به باور برخی سیاستمداران، اجرای طرح اخراج از پیمان اروپا به منزله اعمال قوانین مرزی نظیر کنترل روادید بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند خواهد بود حال آنکه برخی دیگر بر این باورند که این مسئله به جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا منجر خواهد شد.

در این میان، از زمزمه‌های جدایی طلبانه اسکاتلند نیز نباید غافل شد چرا که این بخش از انگلستان نیز در همراهی با ایرلند شمالی به ماندن در پیمان اروپا رای مثبت داد حال آنکه نتیجه نهایی همه پرسی آغاز روند معکوس – خروج از اتحادیه- را کلید زد.

هیچ نظری موجود نیست: