۲۶.۵.۹۴

چرا همیشه منو بیشتر از تو میزنند؟


چرا همیشه پشه‌ها بیشتر از تو دنبال من هستند؟

آیا شما هم مثل من به این نکته توجّه کرده اید که بیشتر از دیگران مورد لطف پشه‌ها قرار می‌گیرید؟

تابستان با تمام زیبای هایش، میوه‌ها و سبزیجات خوشمزه‌اش ، دریا و امواج زیبا و شنا در آن که علاوه بار نشاط مایه و منبع سلامت برای آدمی‌ نیز بشمار میاید و تمامی عناصر جدول تناوبی عناصر در آب دریا وجود دارد تا جایی‌ که چند بار شنا در آن، سلامتی یک سال پوست را تضمین می‌کند ، بستنی و فالوده شیرازی، و خلاصه تابستان که فصل شادی، تعطیلات و دریا و گردش است، با تمام زیبای هایش، مانند دیگر پدیده‌های طبیعی، پیچیدگی‌‌های خود را نیز داراست. یکی‌ از این پیچیدگی‌‌ها پیدا شدن سر و کله پشه‌ها و مگس‌ها و مورچه‌ها و زنبور‌ها و و و است. موجوداتی که اگر نباشند چرخه زندگی‌ میخوابد و نظام و بالانس طبیعت بهم میریزد. ولی‌ بهر حال این موجودات وجودشان برای آدمی‌ بظاهر ناخوشایند است، هر چند مثلا نیش پشه نه تنها از چاق شدن خون جلوگیری می‌کند، بلکه باعث رقیق شدن جریان خون گشته و احتمال سکته را کم می‌کند. ولی‌ چون از روز نخست به ما آموختند ، تا با پشه و مگس‌ها مبارزه کنیم، نتیجه و پسً آر این تربیت این است که وقتی‌ سر و کله آنها پیدا میشود، بطور خودکار در جبهه‌ جنگ با آنان خود را یافته و با هر وسیله‌ای که دم دستمان باشد در حالت دفاع- حمله قرار میگیریم.

اما چرا برخی‌ از ما از نظر پشه‌ها خوشمزه ترند و بیشتر گزیده می‌شوند؟ میدانیم که دو چیز پشه و مگس را جلب می‌کند، یک گرما و دو بوی دی اکسید کربن CO2 که هر دو اینها هم نزد آدمیان یافت میشود. اما پژهشگران میگویند که برخی‌ از آدم‌ها از خود رایحه‌ای را منتشر میکنند، که نه تنها حشرات بلکه دیگر حیوانات را نیز بخود جلب می‌کند. و حشرات و حیوانات به آن علاقه شدیدی دارند. به علاوه گروه خونی نیز در جلب حیوانات نقش اساسی‌ دارد. گروه خونی او O یی ( منفی‌ و یا مثبت ) گروه خونی مورد علاقه پشه هاست. همانگونه که این گروه خونی مورد علاقه انسان‌ها نیز هست و اینها به همه آدم‌ها میتوانند خون بدهند، در حالی‌ که تنها از خود میتوانند خون بگیرند. و علاوه بر گروه خونی ، خوردن خوراکی‌های مختلف نیز در ترشح رایحه نهانی آدم‌ها که تنها حیوانات میتواند آنرا ببویند تاثیر دارد.

به همین دلیل کسانی‌ که بیشتر از طرف پشه‌ها مورد لطف قرار میگیرند، میبایستی به مواد خوراکی که میخورند توجه داشته باشند و دقت کنند که خوردن چه موادی آنان را بیشتر از دیگران برای پشه‌ها شیرین می‌کند.