۱۵.۲.۹۴

آقای کامران یوسف‌زاده هنرمند ایرانی‌ با شهرت جهانی‌



آقای کامران یوسف‌زاده با نام هنری به «وای زی‌ کامی» نقاش و هنرمند ایرانی‌ است؛ که این‌روز‌ها در جامعه هنری دنیا سخن از او بسیار میرود. وی نقاشی‌هایی با ابعاد غول‌آسا و تفکر برانگیز می‌کشد که ستایش منتقدان را برانگیخته است.

آقای کامران یوسف زاده در سال ۱۹۵۶ در تهران به دنیا آمده، در سوربون پاریس تحصیل کرده و دهه‌هاست که در نیویورک زندگی می‌کند. موزه‌هایی معتبری چون متروپولیتن و موزه هنرهای مدرن نیویورک آثار او را خریداری و به نمایش گذاشته‌اند.
آقای کامران یوسف‌زاده به دلیل پرتره‌هایش شناخته شده،هرچند نقاشی‌های آبستره مختلفی هم دارد. نمایشگاه او در لندن به آخرین نقاشی‌هایش اختصاص دارد که به دو بخش تقسیم می‌شوند: پرتره‌ها و نقاشی‌های آبستره که بر اساس دایره‌های کوچک بی‌شمار که با نظم مخصوص در کنار هم چیده شده، خلق شده‌اند.






آقای کامران یوسف‌زاده ملقب به وای زد کامی نقاش ایرانی در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او بعد از پایان تحصیلات متوسطه به آمریکا و سپس به اروپا رفت و فلسفه و فیلمسازی خواند. او در سال ۱۹۸۴ به آمریکا رفت و از آن زمان ساکن نیویورک است. نقاشی‌های پرتره وای زد کامی در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش در آمده‌است.

آقای کامران یوسف‌زاده در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. نقاشی را از کودکی نزد مادرش که از شاگردان علیمحمد حیدریان بود آموخت. از همان زمان در کارگاه حیدریان که خود یکی از شاگردان برجستهٔ کمال‌الملک بود، رفت و آمد داشت و به کشیدن چهره انسان با تکنیک رنگ و روغن علاقه نشان می‌داد.


او پس از پایان دوران دبیرستان ابتدا به آمریکا و سپس به فرانسه مهاجرت کرد و به تحصیل در رشتهٔ فلسفه در دانشگاه‌های برکلی (کالیفرنیا) و سوربن (پاریس) پرداخت. پس از آن مدتی در کنسرواتوار سینمای پاریس فیلمسازی خواند. بعد از حدود یک دهه اقامت در پاریس به آمریکا برگشت و در نیویورک ساکن شد. پس از فعالیتی کوتاه در زمینه ساخت فیلم مستند – از جمله ساخت مستندی نیمه‌تمام درباره فیلسوف ایرانی، احمد فردید – دوباره به طور جدی به نقاشی روی آورد.


مشخصه آثار وای زد کامی نقاشی‌های پرتره‌اش است. او خود می‌گوید در نقاشی‌هایش به دنبال این است که بعد متافیزیک انسانها را به تصویر بکشد.


از سال ۲۰۰۵ تحولی چشمگیر در پرتره‌های کامی روی می‌دهد. پرتره‌های او که به مرور زمان بیشتر وارد فضای معنوی شده‌اند، دیگر به مخاطب چشم نمی‌دوزند. چشمان افراد در این پرتره‌ها یا بسته‌است یا به پایین خیره شده، انگار در حالتی از سکوت و مدیتیشن به سر می‌برند.


کامی در سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۶ «در بیت‌المقدس» را می‌کشد که مضمونی بسیار سیاسی دارد. «در بیت‌المقدس» در دوسالانه ونیز سال ۲۰۰۷ به نمایش گذاشته‌شد و توجه بسیاری را جلب کرد. این اثر برگرفته از عکس صفحهٔ اول روزنامه نیویورک تایمز است که نشست سران مذاهب ابراهیمی در شهر بیت‌المقدس را نشان می‌دهد. آنها دور هم جمع شده‌اند تا با فستیوال همجنسگرایان در این شهر مخالفت کنند؛ تنها موضوع مورد تفاهم همه رهبران ادیان بیت‌المقدس. این اثر شامل پنج پرتره است که بر روی بوم‌های جدا کشیده شده‌اند.


آثار آقای کامران یوسف‌زاده در مراکز هنری معاصر از جمله موزه هنر مدرن نیویورک (موما)، پاراسل یونیت (لندن)، موزه ویتنی (نیویورک)، و همچنین دوسالانه ونیز و استانبول به نمایش درآمده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: