۱۱.۱۲.۹۳

اسناد تازه‌ای از جنگ جهانی‌ دوم


 

کتابخانه کاخ ریاست جمهوری روسیه ، اسناد تازه‌ای از جنگ جهانی‌ دوم را بطور دیجیتال منتشر خواهد کرد. ویکتور خِرِکوف سخنگوی مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری خبر انتشار اسناد جنگ جهانی دوم را به اطلاع آژانس خبری « ریا نووستی» رساند و گفت: « کتابخانه ریاست جمهوری روسیه به مناسبت ۷۰ – مین سالگرد پیروزی در جنگ کبیر میهنی بیش از ۲۰ هزار سند ویژه جنگ کبیر میهنی را در سایت خود منتشر می کند که بخش اعظم آنها قبلا منتشر نشده بودند. کادرهایی از آرشیو فیلم‌های مستند که نشاندهنده مقیاس عملیات جنگی و قدرت روحی بیسابقه در تاریخ رویارویی‌ها و جنگ هاست. هم اکنون در جریان همکاری با آرشیو بنیاد دولتی سینما ۱۹ فیلم جنگی مستند و کلیپ‌های ویدئویی که توسط اوپراتورهای جبهه فیلمبرداری شدند دریافت شده اند. این مواد مستند در باره نبرد حومه مسکو و شادی پس از اولین پیروزی بزرگ در نبرد زمستان سال ۱۹۴۱ میلادی در حومه مسکو است».
بعلاوه به گفته خِرِکوف، فیلم سینمایی در باره نبرد استالینگراد از سال ۱۹۴۲ تا سال ۱۹۴۳ میلادی و تهران در سال ۱۹۴۳ میلادی در سایت پخش خواهد شد که در آنجا سه قدرت جهانی‌ وحشیانه به ایران ریختند و میدان توحش خودشان را در ایران باز کرده و اسمش را کنفرانس تهران و یا « گروه بزرگ سه» گذاشتند. در هیچ زمانی‌ هم سخن از پرداخت خسارات به ایرانی‌‌ها بخاطر کشتار بیرحمانه آنان، ویرانی ایران تازه جان گرفته و تبعد پادشاه میهن پرستشان نشد، و ‌اروپایی‌ها به روی مبارکش هم نیاوردند که با ویران کردن ایران و کشتار غیر نظامیانی ایرانی‌، به پیروزی رسیده اند! در کنفرانس « تهران» نهایتا استراتژی مبارزه با آلمان و متحدانش مشخص شد. مشخصات کنفرانس « یالتا» نیز از حالت محرمانه خارج خواهد شد. از دیگر برنامه‌های اولین کتابخانه ملی دیجیتالی روسیه – علنی سازی عکس‌های ورود شرکت کنندگان کنفرانس یالتا به شبه جزیره کریمه است که قبلا منتشر نشده و محرمانه بودند. به عنوان مثال، عکس هایی از « سواستوپل» که رهبران کشورها در آن روزها از آنجا دیدن کردند.
کتابخانه ریاست جمهوری بیش از ۳۵۰ پلاکارد را از زمان جنگ کبیر که در شهرهای مختلف اتحاد شوروی طراحی شده بودند بطور دیجیتال منتشر می کند. به گفته هم صحبت آژانس خبری « ریا نووستی» در چارچوب تهیه کلکسیون، کارهای بزرگی در رابطه با کلکسیون آرشیوهای شخصی و دفاتر خاطرات انجام شد . « در اولین کتابخانه دیجیتالی روسیه می توان با خاطرات بوریس پیوتروفسکی پدر مدیر کنونی ارمیتاژ دولتی سنت پطربورگ آشنا شد.
منبع: صدای روسیه






















































هیچ نظری موجود نیست: