۱۳.۲.۹۲

مصاحبه شاهزاده محبوب ایران، رضا پهلوی با لوموند


شاهزاده رضا پهلوی، فرزند شاه فقید ایران، به تازگی در مراسمی در پاریس برای تشکیل ائتلاف نیروهای مخالف رژیم ایران شرکت کرد. کنگره تاسیس شورای ملی ایران (CNI) روز شنبه ۲۷ و یکشنبه ۲۸ آوریل در پاریس برگزار شد.

شاهزاده رضا پهلوی ۵۲ سال دارد و از سال ۱۹۷۹ در تبعید زندگی می کند، یکی از اعضای موسسان این ائتلاف جدید اپوزیسیون است که از ۱۸ حزب و سازمان سیاسی تشکیل شده و طیف‌های گوناگونی از سلطنتطلب‌ها تا پان ایرانیست ها، سوسیال لیبرال‌ها و همچنین طرفداران «جنبش سبز» را شامل می شود.

برنامه شورای ملی ایران چیست؟

بعد از تقلب انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ که به تولد جنبش سبز انجامید، می بایست یک نهاد تصمیم گیری شکل می گرفت تا بیهوده نسل جدیدی قربانی نشود و اینکه مردم داخل بدانند که مبارزه‌شان ادامه دارد. من خیلی با فعالان و مخالفان داخل کشور صحبت کردم، از جمله زندانیان سیاسی. بعد از یک سال و سه ماه تبادل نظر، به یک منشور ۱۶ ماده‌ای رسیدیم. این متن به امضای ۲۵۰۰۰ نفر رسیده است. اولین درخواست ما برگزاری انتخابات آزاد است و برای رسیدن به آن، همه با هم در اینکه رژیم باید سرنگون شود هم نظر هستیم.

فکر می کنید چه اتفاقی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ بیفتد؟


نمی توان در رژیمی که کاندیداها را فیلتر می کند، رسانه‌ها را سانسور می کند و اجازه تشکیل احزاب سیاسی را نمی دهد و مخالفان را زندانی می کند، از انتخابات واقعی صحبت کرد. نباید فراموش کرد که در سال ۲۰۰۹، آقای موسوی و آقای کروبی که در راس جنبش سبز قرار گرفتند، مخالفان وفاداری بودند که تنها می خواستند رژیم را از داخل اصلاح کنند. آنها الان در حصر خانگی هستند. اصلاح طلبان دیگر به امکان تغییر رژیم از داخل باور ندارند. حتی آنها هم به این نتیجه رسیده اند که باید انتخابات را به طور کامل تحریم کرد، چرا که انتخابات به رژیم مشروعیت می بخشد.

چگونه می خواهید رژیم را سرنگون کنید؟

پیروزی ما در خیابان و با اسلحه رقم نخواهد خورد. ما مدافع یک کمپین نافرمانی مدنی و غیرخشونت آمیز هستیم، به همراه اعتصابات گسترده در بخش صنعت که به فلج کردن کامل کشور می انجامد. هیچ رژیمی نمی تواند از کسی که در خانه مانده تقاضای بیرون رفتن و کارکردن کند.

از طرفی، ما طرفدار آشتی ملی و عفو عمومی هستیم. افراد زیادی هستند که در سیستم گیر کرده اند و دیگر به آن باور ندارند و می خواهند از آن خارج شوند، مخصوصا پاسداران انقلاب و بسیجی ها. ما با برخی از آنها در ارتباط هستیم. باید به آنها تضمین داده شود که در ایرانِ فردا جایگاه خودشان را خواهند داشت.

از جامعه بین المللی چه انتظاری دارید؟

مسئولان آمریکایی و اروپایی می خواهند که این وضعیت تکانی بخورد. آنها از شکست‌های تلاش‌های اخیر در مذاکرات درس گرفته اند و برای یک رژیم جایگزین (آلترناتیو) آماده هستند. اما به جای تعیین «خط قرمز» هسته‌ای و در نظر داشتن یک حمله نظامی که تنها انقضای رژیم را به تاخیر می اندازد، هر چه سریعتر در تدارک یک اتحاد بین المللی و یک بسیج ملی گرایانه در ایران باشند، ما دوست داریم که کشورهای آزاد و دموکراتیک از کمپین نافرمانی مدنیِ ما حمایت کنند.

در صورتی که اعتصابات شکل گیرد، می توانیم صندوق بیمه ایی را تصور کنیم که مثلا حقوق از دست رفته را جبران کند. غربی‌ها مدت زمان زیادی است که به تغییر سیاست رژیم پافشاری کرده اند، آن‌ها باید در مسیر تغییر رژیم همکاری کنند. مردم از تحریم‌ها استقبال می کنند در صورتی که بفهمند این تحریم‌ها با دفاع از دموکراسی و حقوق بشر همراه هستند. و یک ایران دموکراتیک، بلافاصله تنش‌ها و تهدیدات منطقه ای، مثلا در سوریه را رفع می کند.

اپوزیسیون ایران مدت زیادی است که بین مارکسیست‌ها و لیبرال ها، فدرالیست‌ها و طرفداران تمرکزگرایی قدرت (ژاکوبن) ، مذهبی‌ها و لائیک‌ها ، سلطنت طلبان و جمهوری خواهان و … تقسیم شده است.

امروز بین تمام گروه‌های اپوزیسیون گفتگویی شکل گرفته و تکثرگرایی و مدارا در حال رشد است. بلوغ سیاسی در ایران بالا به خصوص به کمک نسل جوان رفته است. همه آگاهند که کشور در خطر است.

در آینده چه نقشی می خواهید ایفا کنید؟ آیا بازگشت سلطنت را آرزو دارید؟

امروز آرزویم این است که نقش متحد کننده را در اپوزیسیون بازی کنم. در مورد نهادهای آینده، ایرانی‌ها تصمیم خواهند گرفت. اگر یک سلطنت مشروطه مانند اسپانیا بخواهند، چرا که نه، اما مهم این است که ایران به یک دموکراسی واقعی تبدیل شود.

______________________________
*مصاحبه کننده: کریستف ایاد / در: لوموند / ترجمه: ایران در جهان

عنوان اصلی مطلب:

 Reza Pahlavi : " Nous préconisons la désobéissance civile "

هیچ نظری موجود نیست: