۴.۱۰.۹۱

تجاوز سربازان آتاترک به زنان کرد


یکی از بازماندگان و شاهدان عینی قتل عام مردم کرد علوی تبار استان تونجلی ترکیه در رابطه با جنایات ارتش ترکیه در خلال این قتلعام فجیع اظهار داشت که سربازان ارتش پیش از تیرباران زنان به آنان تجاوز می کردند.
بنقل از پایگاه خبری تی وی ۵ ترکیه، بدنبال مطرح شدن ماجرای قتلعام مردم کرد علوی تبار استان تونجلی ترکیه در فاصله سال‌های ۱۹۳۵ الی ۱۹۳۹، که طی آن هزاران نفر از مردم شهر درسیم کشته و هزاران تن دیگر تبعید شدند، یوموش باکرکوی نود ساله یکی از بازماندگان و شاهدان عینی این قتلعام فجیع بتشریح مشاهدات و خاطرات خود از آن روزهای وحشتناک پرداخت.


این شاهد نود ساله در گفتگو با روزنامه طرف گفت که در دوران آتاتورک در آن سالها سربازان ارتش که دستور داشتند یا مردم را وادار به تسلیم و یا آنها را قتلعام کنند، در مورد زنان منطقه اقدام بتجاوز نموده و سپس آنان را با سرنیزه تفنگ‌هایشان بطرز فجیعی بقتل رساندند.

یوموش باکرکوی اظهار داشت که سربازان آتاتورک قبل از آغاز قتلعام تا مدتها اقدام به انتقال سلاح و مهمات و تجهیزات جنگی بمنطقه بکمک قاطرها نمودند و روز قتلعام مردم روستای وی را بنقطه‌ای دیگر منتقل کردند، اما وی بهمراه چند تن دیگر توانسته که از روستا فرار کرده و در جنگلهای اطراف مخفی شود.

وی افزود سربازان زنان و مردان را از یکدیگر جدا کردند و ابتدا مردان را برگبار بستند و بعد هم بزنان تجاوز کرده و سپس آنان را به سرنیزه‌هایشان بقتل رساندند و در آخر تمامی روستا را به آتش کشیدند.

اردوغان نخست وزیر ترکیه روز گذشته با افشای برخی اسناد که حاکی از انجام این قتلعام توسط آتاتورک بوده، از مردم کشورش! عذرخواهی کرد.

حکومت ترکیه در روز ۱۰ سپتامبر سال۱۹۳۷ طی تو‌طئه‌ای سید رضا را جهت مذاکره به شهر ارزنجان فرا خوانده‌ و سپس وی را در آنجا دستگیر کردند ،بر اساس برخی منابع روز ۱۵ نوامبر و برخی منابع دیگر روز ۱۷ نوامبر سال ۱۹۳۷ مسئولین وقت حکومت ترکیه سید رضا، فرزندش و ۱۰ تن از همراهانش را در شهر العزیز به در آویختند.
بدنبال اعدام سید رضا و همراهانش نیروهای ترکیه بقتلعام وسیع در درسیم دست زدند و دریای خون براه انداختند.
دولت ترکیه در بهار سال ۱۹۳۷ تا بهار سال ۱۹۳۸ در درسیم و اطرفش بیش از ۴۰ هزار کرد را بقتل رساند و صد‌ها هزار را مجبور بترک خانه وکاشانه‌شان کرد.

بحث و بررسی هایی مربوط بقتل
عام درسیم طی سال‌های ۱۹۳۸-۱۹۳۷ میلادی در برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز انجام می گیرد.باید گفت اعلامیه‌های که "ناگهان آلچن" گوینده شبکه تلویزیونی " بیض تی‌وی " باعث ایجاد نارضات و عصبانیت در میان مقامات رسمی ترکیه شده است. باید گفت که این گوینده رویدادهای اتفاق افتاده در درسیم را قتلعام عنوان کرده است. وی افزوده است که رویدادهای سال ۱۹۱۵ برای دولت ترکیه شرم آور می باشد. خاطرنشان میسازیم که "ناگهان آلچن" دو سال پیش به ارمنستان و قره باغ سفر کرده و با مصاحبه‌ها و اعلامیه‌های خود باعث ایجاد عصبانیت ملیگرایان ترک شده بود.
منبع: کردستان

هیچ نظری موجود نیست: