۲۷.۷.۹۴

چند حدیث اسلامی راجع به قــوم تــُــرک




کتاب آسمان و جهان - ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏۴، ص: ۱۰۰

گفته‏ اند: تـُـركـهـا دسته‏ اى غارتگر بودند از يـأجـوج و مـأجـوج و چون سدّ را ذوالقرنين بست بيرون آن ماندند. قـتـادة گفته: ذو القرنين سدّ را به روى ۲۱ قوم يـأجـوج و مـأجـوج بست و يكى از آن اقوام بيرون سدّ ماند و آنان تـركـهـا هستند.




کتاب آسمان و جهان - ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏۴، ص: ۹۹

طبرسى در (ج ۶ ص ۴۹۴) مجمع گفته: در شرح قول خدا «راستى يأجوج و مأجوج مفسدند در زمين» كه: به مردم حمله مي كردند و آنها را مي كشتند و گوشت آنها و گوشت حيواناتشان را مي خوردند، گفته‏ اند: در بهار حمله مي كردند و همه سبزه‏‌ها را مي خوردند و هر چه خشك بود مي بردند، از كلبى گفته‏ اند مقصود اين است كه تـُـركـهـا تا آخرزمان فساد خواهند كرد.




کتاب شهاب الأخبار با ترجمه، متن، ص: ۱۲۷

يأجوج و مأجوج سدّ را چندين سوراخ كرده اند و اين از نشانه‌های قيامت است و مردم را از ايشان رنج برسد و فسادى عظيم در دنيا پديد آيد كه ايشان بسيار باشند چنان كه اوّل ايشان به شام(سوریه) رسد و آخرشان هنوز به جيحون باشد خداى تعالى ايشان را به فضل خويش هــلاك گرداند.



کتاب آينه يقين، ص: ۱۰۲

از قدرت و تسلط تركان، مردم بغداد در فتنه قتل و غارت گرفتار خواهند شد و بانگ گريه‏ هاى طولانى و صداى شيون و فغان از ساكنان اين شهر بلند خواهد شد. شما چه دانيد كه تركان چه كسانى هستند، آنان گروهى هستند با چــشــمــان كــوچــك، با صورتهايى چون سپر گرد و ضخيم و لباسى آهنين كه برصورتهايشان يك تار مو وجود ندارد.

شاه ترکان سخن مدعیان می‌‌شنود

شرمی از مظلمهٔ خون سیاوشش باد.
حافظ